Citat:
Ursprungligen postat av
norrlandsguldare
Det låter som att du har ett rätt fungerande liv ändå, eller åtminstone att du har lyckats acceptera din störning.
-Vilken personlighet är din favorit?
-I vilka situationer tillämpar du dessa personligheter? Exempelvis om du är Gustav när du jobbar, Danielle när du bara sitter hemma och Tomas när du vistas i sociala sammanhang? Eller är det olika hela tiden?
-Hur ofta är du dig själv? Och hur är du själv som person?
-Hur länge har du en personlighet innan det skiftar? Exempelvis att du är Mazetti i fyra timmar, sedan blir du dig själv i några timmar för att sedan bli Miguel? Eller handlar det om veckor, månader?
-Hur förhåller sig din familj och dina vänner till din störning?
Jag vet att jag har många frågor, men jag tycker att det är väldigt intressant. Bra trådstart!
Jag har ingen favorit eftersom jag inte "känner" dem, eller på djupet vet hur de fungerar. Mina alter egon kan inte tillämpas på det sätt du beskriver, de dyker bara upp. När jag blir rädd, känner mig oerhört kränkt eller sårad blir mitt jag ofta ersatt, inte sällan av den person som kan hantera situationen bäst. Plötsliga höga ljud och allmän stress kan också framkalla ett personbyte. I snitt klyver jag 3-4 gånger om dagen, vissa dagar sker det inte alls, andra dagar händer det 7-8 gånger per dag. Mycket beroende på i vilken miljö jag befinner mig i. Detsamma gäller för tidsperioden då alter egot styr, det kan handla om några minuter upp till flera timmar då det sker. Men mestadels under dygnet så är jag mig själv.
Familjen och vännerna hanterar det bra, jag får nästan alltid hjälp därifrån om så skulle behövas. De informerar mig alltid efter ett skifte ägt rum, dels för att undvika missförstånd och dels för att det kan ha en positiv effekt till förbättringen.