2005-09-25, 20:30
Medlem
Frangsters avatar
Det kanske låter konstigt. Men sitter med en hemuppgift i Filosofi. Jag vet att jag har mycket att säga, men får inte fram det i ord. Jag vill inte skriva det som är självklart, det som alla andra i klassen kommer skriva. Jag vill skriva det jag verkligen känner för frågan. Men hur jag är gör får jag inte fram något bra, är detta vanligt? Finns det nått knep som frigör tänkandet och typ får mig att tänka och uttrycka mig över det vanliga?
Citera
2005-09-25, 21:52
Medlem
Skandhas avatar
Tänk lateralt?
Citera
2005-09-25, 22:48
Medlem
Un Perros avatar
Haha, ett knep för att tänka utöver det vanliga? Hoho, om du kommer på det, lemme know aight?

Men, med lite mer seriositet, så tror jag inte att detta är någonting som man kan trixa fram. Antigen så gör du det eller också gör du det inte.

Skriv först precis som du vill skriva det, sen skriver du raka motsatsen, byter ut början på det första mot slutet på det andra, mitten med mitten, och slutet mot början.
Citera
2005-09-25, 23:22
Medlem
Du behöver förmodligen skaffa dig lite referenser inom filosofin. Utan kunskap eller ordförråd att få ut dina tankar i skrift kommer stöter du onekligen på hinder. Detta lär du dock inte hinna skaffa dig tills uppgiften ska vara inlämnad
Skriv på bara, prova att beskriva dina tankar i metaforer (som om)
Kan du inte specificera lite mer vad detta handlar om? Vad du vill få fram?
Du kan ju lägga upp det du plitat ihop här, så kanske vi kan hjälpa dig.
Citera
2005-10-11, 18:36
Medlem
Om du kommer på någon nytt och annorlunda tänk dig då att detta är det det etablerade och utsätt det därefter för samma kritik som du gör med allt annat som du ifrågasätter. Du kommer då verkligen på om det är något bra eller om du bara tycker det är bra för att det är något nytt som du själv kommit på.

Sen måste man bygga sitt resonemang kring något som verkligen håller. Har man något sådant så kan man använda detta till att dra en massa intressanta slutsatser.

Att hitta något som verkligen håller är dock mycket svårt men även om du bara, kanske felaktigt, antar att det håller och drar en massa slutsatser kring det så kan det bli ett intressant filosfiskt resonemang.

Att göra som de flesta andra är att föra sitt resonemang och sedan passa in sina grundantaganden i detta så att man kan dra de slutsatser som passar ens egna syften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in