Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-27, 00:14
  #1
Medlem
Denna man, som fram till nyligen har varit okänd utanför filmkretsar, har nu fått en mängd guldbaggar för sin film Turist.

Säkert välförtjänt, jag har inte sett filmen än. Men vad vet vi om honom?

Har han familj och barn? Bor var? Har han jobbat på ICA som vi andra innan han slog igenom eller har han nyttjat sitt utseende och glidit fram bland rådjurshindarna på Stureplan?

Han ser ju inte purung ut så någon intressant historia om honom måste ju finnas. Den behöver ju inte vara negativ.
Citera
2015-01-27, 02:20
  #2
Medlem
tycker han verkar lite skum..
Citera
2015-01-27, 08:21
  #3
Medlem
Ruben Östlund är uppvuxen på Styrsö i Göteborgs skärgård och tillbringade vintrarna med att åka skidor i Haparanda, där hans mor kommer från. Efter gymnasiet började han arbeta i olika skidorter i Alperna under vintersäsongerna. Där började han filma sina vänners skidstunts och blev så småningom så pass bra att han fick jobb på ett produktionsbolag. Mellan 1993 och 1998 spelade han in skidfilmer under vinterhalvåret i italienska alperna, Kanada och Val d’Isère. Filmerna klipptes på sommaren och hade sedan premiär på hösten. Bland annat uppmärksammades hans filmer Addicted (1993) och Free Radicals (1996). 1998 började Östlund den treåriga utbildningen i filmregi på Högskolan för Fotografi och Film i Göteborg. Som del av utbildningen gjorde Östlund Låt dom andra sköta kärleken, som 2002 nominerades till en Guldbagge i kategorin bästa dokumentärfilm. Som examensarbete gjorde Östlund Familj igen, i vilken han återförenar sina föräldrar, som då varit skilda i 23 år.

Gitarrmongot (2004) är hans debut som spelfilmsregissör i det längre formatet. I en tablåmässig inramning arbetar Östlund återigen med ett fåtal klipp. Filmen är en studie i undertryckta känslor och vi får bland annat se på när ungdomar hissar cyklar i lyktstolpar, kastar cyklar i sjön och sparkar på lyktstolpar.

Östlunds film De ofrivilliga blev hans genombrott nationellt och internationellt och är en komisk tragedi om gruppens påverkan över individen och har skördat framgångar världen över. Filmen hade premiär i Cannes 2008, där den tävlade i avdelningen Un certain regard.

Hans tredje långfilm Play hade världspremiär vid Filmfestivalen i Cannes 2011, i sektionen Directors Fortnight. Play handlar om fem svarta killar som rånar vita pojkar genom att gillra en retorisk fälla, det så kallade brorsantricket. Filmen väckte debatt och bland annat skrev författaren Jonas Hassen Khemiri en artikel med rubriken 47 anledningar till att jag grät när jag såg Ruben Östlunds film ’Play’ i Dagens Nyheter där han bland annat menar att filmen är rasistisk.

Östlund har även gjort kortfilmen Scen nr: 6882 ur mitt liv som nominerades till en Guldbagge 2006. Den fick även pris på den Internationella kortfilmsfestivalen i Hamburg 2005 samt ett specialpris vid Odense Film Festival samma år. Våren 2006 regisserade Ruben Östlund Nattbad, en av de fyra kortfilmerna i kampanjen Knark är bajs.
Citera
2015-01-28, 01:23
  #4
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Har han fru och barn? Känns spontant som en man som är för upptagen (nu i livet i alla fall) för ha tid med andra än sig själv.
Citera
2015-02-19, 13:45
  #5
Medlem
Hej! Jag sitter inne med sexskvaller om den prisbelönta regissören från Göteborg Ruben Östlund. Jag har själv enligt säkra källor, information kring hans sexvanor. Som innefattar sexuella relationer med tjejer som är 22 år yngre än honom själv. Jag Vill höra om någon annan har personliga erfarenheter eller känner någon som upplevt Östlunds galna sexfasone
Citera
2015-04-15, 17:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valiolaktos
Hej! Jag sitter inne med sexskvaller om den prisbelönta regissören från Göteborg Ruben Östlund. Jag har själv enligt säkra källor, information kring hans sexvanor. Som innefattar sexuella relationer med tjejer som är 22 år yngre än honom själv. Jag Vill höra om någon annan har personliga erfarenheter eller känner någon som upplevt Östlunds galna sexfasone


Har hört samma grej. Bland annat var det lååååång väntetid för de som köade till en av de två toaletterna på en klubb i Gbg för ett par månader sedan. Och när dörren till den ena öppnades till slut klev Ruben ut tillsammans med en tjej i 20-års åldern.......
Citera
2015-04-15, 23:16
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tartanen
Har hört samma grej. Bland annat var det lååååång väntetid för de som köade till en av de två toaletterna på en klubb i Gbg för ett par månader sedan. Och när dörren till den ena öppnades till slut klev Ruben ut tillsammans med en tjej i 20-års åldern.......


Vad är problemet? 20 års åldern är inget att prata om. Jag tror att du både är pissnödig och avundsjuk?
Stog du i kön?
Citera
2015-04-15, 23:39
  #8
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har han fru och barn? Känns spontant som en man som är för upptagen (nu i livet i alla fall) för ha tid med andra än sig själv.

Barn har han.
Pratat med honom ett par gånger. Rätt märklig individ, lite ansträngd.
Citera
2015-04-17, 23:10
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Money4life
Vad är problemet? 20 års åldern är inget att prata om. Jag tror att du både är pissnödig och avundsjuk?
Stog du i kön?


Du också? Höll fan på att inte stå ut.
Citera
2017-06-29, 22:25
  #10
Medlem
prudenss avatar
Såg just ett inslag på tv 4 nyheter om att Östlund vill flytta på "Kopparmärra", skapa en tillitsruta på platsen och ställa sin guldbagge där i rutan för att testa tilliten till Göteborgarna. Baggen är värd en kvarts miljon. Den är väl svår att sälja men det finns nog alltid någon sjuk jävel som vill ha den i bokhyllan. Vad är det för fel på honom?
Citera
2017-06-30, 21:54
  #11
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Såg just ett inslag på tv 4 nyheter om att Östlund vill flytta på "Kopparmärra", skapa en tillitsruta på platsen och ställa sin guldbagge där i rutan för att testa tilliten till Göteborgarna. Baggen är värd en kvarts miljon. Den är väl svår att sälja men det finns nog alltid någon sjuk jävel som vill ha den i bokhyllan. Vad är det för fel på honom?

Han har drabbats av hybris. Ska börja möblera om Göteborg efter sina egna politiska ideer.

Klarade tydligen inte av framgångarna.
Citera
2017-08-19, 13:46
  #12
Medlem
Sövande och trist sommarpratande nu med Ruben i P1 ..saknas en röd tråd. Vad vill han?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback