Du har nog inte sett hur en snöstorm ter sig i Skåne? Kraftig nederbörd med storm gör att sikten blir lika med noll samt att det bildas snödrivor på vägen/spåren.
Klipp från den klassiska stormen 1978-1979:
Det stora bekymret är ju inte nederbörden i sig utan att vägar, infrastruktur och resurser inte är dimensionerade på samma sätt som längre norrut. Väldigt många kilometer väg och inte fullt så mycket resurser. Det ser likadant ut i våra större städer och likaså i NYC, Boston mm. I Norrland är det förhållandevis lätt att ploga riksvägar och länsvägar eftersom det i förhållande till trafikbelastningen rör sig om förhållandevis hanterbara kilometerantal medan det tex i Malmö eller Stockholms län finns lika många kilometer allmän väg som i Norrland men inte fler plogbilar per capita (grusvägar och privata vägar såsom alla timmervägar ej inräknade).
Sen är det ju inte snöstorm och kaos tillräckligt ofta för att motivera att man skall ha mängder med oanvända plogbilar och förare stående över decennier bara för att det vissa dagar vissa vintrar någon gång ibland snöar enorma mängder på kort tid. Detsamma kan sägas om städer som NYC, Washington mm.
Nog har vi sett era "stormar" det blåser lite och kanske dyker lite snö.
Dock är det intressanta hur allt försenas och ställs in fast det i norrland kan komma flera decimeter utan att det blir problem, folk anpassar sig medan att det här är kaos och överdrivs.
Jag väntar fortfarande på den "skånska kylan som är kallare än det som finns i norra sverige" skåningar har inte varit med ett riktigt snöväder och överdriver därmed.
Får ni ens snö mer än en vecka per år är jag förvånad, förutom det är det bara regn och blåst från oktober till mars/april, helt enkelt en lång höst.
Men ja som det ser ut nu överdrivs det, men jag utgår att urbaniserade amerikanare inte kan klara sig själva utan att pappa staten ska hjälpa, och det går bra så länge pappa staten inte kräver skatt.
Det kan komma flera decimeter här också utan problem i trafik/infrastruktur, det är inte snön i sig själv som skapar problem. (Lappar vet väl ingenting om stormar?) Du verkar ha problem med läsförståelsen.
The situation on the eastern end of Long Island, parts of Connecticut
and the New England coast was a bit more difficult, with winds as
high as 48 miles per hour measured at Montauk point and snow continuing to fal
The weather service said that the storm had moved further east and
that “much less snow” would fall near the city than previously predicted.
“We’re going to see snow falling in the morning hours,” Jim Hayes, a
meteorologist for the weather service, said early Tuesday. “The heavy
snow will fall from central Long Island and Connecticut eastward.”
There will be dangerous driving conditions in the morning, but they
will improve as the day goes on, Mr. Hayes said.
Som jag skrev i början på tråden så är det väldigt svårt att förutspå exakt var
nederbörden kommer att falla och hur mycket det blir. I det här fallet så gick det
värsta mer åt nordost än vad de hade räknat med.
Här är en karta som visar hur mycket snö som har kommit och hur prognosen ser ut.
http://www.nytimes.com/interactive/2015/01/26/nyregion/snowfall-totals-around-the-region.html
Runt 40-50cm snö har det kommit på Long Island hittills .
Senast redigerad av BleAivano 2015-01-27 kl. 13:02.
Det kan komma flera decimeter här också utan problem i trafik/infrastruktur, det är inte snön i sig själv som skapar problem. (Lappar vet väl ingenting om stormar?) Du verkar ha problem med läsförståelsen.
Har nu bott här i över 2 år och jag har inte sett mer än max 1 dm och det var i Lund och för någon vecka sedan var det trafikproblem fast det knappt var snö, och blåst var det inte heller.
Som sagt överdrivs det enormt, men ja stadsbor kan nog inte hantera snö oavsett om det är i malmö eller new york om det nu inte handlar om puenta arenas eller murmansk.
Men ni skåningar överdriver alltid, ser med glädje fram till dagen när jag får se med mina egna ögon era bibiliska snöstormar,översvämmningar,kyla och syndafall.
Har nu bott här i över 2 år och jag har inte sett mer än max 1 dm och det var i Lund och för någon vecka sedan var det trafikproblem fast det knappt var snö, och blåst var det inte heller.
Som sagt överdrivs det enormt, men ja stadsbor kan nog inte hantera snö oavsett om det är i malmö eller new york om det nu inte handlar om puenta arenas eller murmansk.
Men ni skåningar överdriver alltid, ser med glädje fram till dagen när jag får se med mina egna ögon era bibiliska snöstormar,översvämmningar,kyla och syndafall.
Vettetusan om du har klåda i analen eller varför du blir ilsken?
Här får du iaf vad du väntat på..
Själv har jag gjort en omvänd resa, jag flyttade från Malmö till Skellefteå och jag kan skriva under på att det är mycket kallare i Skåne än i Norrland. Nog fasiken är här mycket mer snö, både jag och min far tappade hakan när vi hoppade av flygplanet förra vintern, vi hade aldrig sett så mycket snö. Paff blev vi också när det stod -30 på termometern dagen efter och vi skulle gå och handla och gjorde oss beredda på day after tomorrow men kallt var det inte särskilt.
Det är 100% vindstilla här uppe, och bara du har lite kläder på dig är det inte kallt. Annat var det i Malmö vid -8 grader, där fryser bollarna av sig. Och jo, det snöar i skåne också.
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag får tydligen agera fredsmäklare här? Jag är född & uppvuxen i Piteå, tog mitt körkort där. Men de allra jävligaste vägförhållanden jag någonsin upplevt var i Skåne för några år sedan. Landskapet är så platt och öppet, så ett snöfall som "vi Pite-bor skrattar åt" ställer till verkliga problem.
Du, mofasti, är säkert van vid följande: Man kommer åkande (t.ex från Skellefteå till Umeå) och det snöar som satan. Inga problem så länge det finns skog på båda sidor, men sen närmar man sig ett öppet fält. Och då vet man vad som väntar: snödrev tvärs över vägen. Man saktar ner, och litar på plogpinnarna som indikation på att man fortfarande befinner sig på vägen.
I södra Skåne finns inga plogpinnar. Jag blev den gången helt desorienterad - det gick inte att se var vägen tog slut och åkern började. Allt var bara "slätt och vitt". Det blåste hårt också, mycket hårda sidvindar som jag aldrig har upplevt i Norrland. "Grisväder" helt enkelt.
Sedan när det gäller kylan: myten stämmer. Dvs att man fryser mer söderut. Det har en naturlig förklaring: luftfuktigheten! I norra Norrland (i varje fall) så lägger sig isen på havet under vintern, och det blir kallt men torrt. Jag lovar dig att du fryser mindre i t.ex Älvsbyn vid -20 än i Stockholm vid -5. "Been there, done that..".
Senast redigerad av lrad070142 2015-01-27 kl. 16:42.
Vettetusan om du har klåda i analen eller varför du blir ilsken?
Här får du iaf vad du väntat på..
Själv har jag gjort en omvänd resa, jag flyttade från Malmö till Skellefteå och jag kan skriva under på att det är mycket kallare i Skåne än i Norrland. Nog fasiken är här mycket mer snö, både jag och min far tappade hakan när vi hoppade av flygplanet förra vintern, vi hade aldrig sett så mycket snö. Paff blev vi också när det stod -30 på termometern dagen efter och vi skulle gå och handla och gjorde oss beredda på day after tomorrow men kallt var det inte särskilt.
Det är 100% vindstilla här uppe, och bara du har lite kläder på dig är det inte kallt. Annat var det i Malmö vid -8 grader, där fryser bollarna av sig. Och jo, det snöar i skåne också.
Alltid svårt att förutse vädret exakt. Blev ju inte total kaos på Manhattan direkt men ovanligt att se allt så lugnt och nerstängt. Mer snö kom det norrut.
Senast redigerad av melacko 2015-01-27 kl. 17:26.
Det är som vanligt svårt att förutspå vädret med 100% exakthet. Det är nog ingen
som exakt vet hur intensivt detta oväder kommer att bli eller hur mycket snö
som ovädret kommer att ge.
Det ska även spelas en del matcher i de Amerikanska proffsligorna imorgon kväll,
bl.a så vankas det derby på Long Island där New York Islanders tar emot
N.Y. Rangers. En bit söderut i Philadelphia så ska Philadelphia flyers möta
Arizona Coytes. Det finns en risk att dessa matcher ställs in men inga beslut
är tagna än.
Nedan är ett gäng länkar som du som ts borde ha haft med i din trådstart:
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!