2015-01-27, 18:01
Medlem
melackos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaLomani
På webcam från Times Square i NYC ser det ju inte så dramatiskt ut i mina ögon: http://www.earthcam.com/usa/newyork/...e/?cam=tsrobo1

Det verkar som om trafiken kanske är lite lugnare än vanligt men folk knallar omkring i slask och modd ungefär som här.

Citat:
Ursprungligen postat av Ziren
Bwahahaahaa, 98 cm snö? Jo kyss mig!

Ganska löjligt hur dåliga meterologer är ibland.

Det är som sagt mycket värre norr och öst om NYC. NYC hade tur den här gången. Bilderna från Montauk långt ut på Long Island ser inte roliga ut.
Citera
2015-01-27, 18:06
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:

Har ganska ofta upplevt i fråga om väder och annat, att när man är förvarnad och väl förberedd blir det ofta en blindgångare. Tillvarons kartescher briserar utan förvarning.
Citera
2015-01-27, 18:07
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melacko
Det är som sagt mycket värre norr och öst om NYC. NYC hade tur den här gången. Bilderna från Montauk långt ut på Long Island ser inte roliga ut.

Kan du länka?
Citera
2015-01-27, 18:10
Medlem
melackos avatar
Citat:
Kan du länka?

Såg på nyheterna. Vet inte om du kan googla eller något. Men visst, det blev inte så illa som man trodde. Viktigt att tänka på är ju dock att detta är en region med sjukt mycket människor, så även lite snö skapar mycket problem.
Citera
2015-01-27, 18:10
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:

Vissa väderlekar är nästan omöjliga att ge en korrekt prognos för, oavsett hur duktiga meteorologen är.
T.ex här över Sverige när lågtryck rör sig över Polen och norr ut kan det handla om 50% chans att få en korrekt prognos. Antingen tar det en bana över Sverige eller går österut över Finland. Lite beroende på omkringliggande hög-/lågtryck

Tror vi alla har varit med om när meteorologerna ger oss en prognos om regn och rusk men när det i själva verket är blå himmel och sol. Det beror inte på kassa meteorologer utan på att vädret gör lite som det vill oavsett hjälpmedel och kalkyler.

Lite samma sak skedde väl nu, hellre varna för något som inte sker och sedan få lite smutskastning av allmänheten, än att inte varna för något med dödsfall som följd.
Citera
2015-01-27, 18:22
Medlem
BleAivanos avatar
Citat:
Kan du länka?

Detta är inte montauk men väl Sag Harbor, N.Y
http://instagram.com/p/yXGlJaE4d4/

Sedan har vi Boston University:
http://instagram.com/p/yXQsVwJz87/

Vet inte riktigt vart detta är men mycket snö i alla fall.
http://instagram.com/p/yXFnqxDw68/

Citat:
Update at 9:30 a.m.: Shrewsbury, Mass. — northeast of Worcester —
has racked up 26.2 inches of snow, and is now in the lead for largest
snow total in New England.

Mer bilder finns på:
http://www.washingtonpost.com/blogs/...d-long-island/

26" är ungefär 75cm, så nog fan har de snöat så mycket som meteorologerna
förutspådde men dock på "fel" ställen.
Senast redigerad av BleAivano 2015-01-27 kl. 18:27.
Citera
2015-01-27, 18:35
Medlem
Fjodorovs avatar
Det var väl värre snöoväder i Buffalo-området i November/December?
Citera
2015-01-27, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fûrim
Vettetusan om du har klåda i analen eller varför du blir ilsken?
Här får du iaf vad du väntat på..
Själv har jag gjort en omvänd resa, jag flyttade från Malmö till Skellefteå och jag kan skriva under på att det är mycket kallare i Skåne än i Norrland. Nog fasiken är här mycket mer snö, både jag och min far tappade hakan när vi hoppade av flygplanet förra vintern, vi hade aldrig sett så mycket snö. Paff blev vi också när det stod -30 på termometern dagen efter och vi skulle gå och handla och gjorde oss beredda på day after tomorrow men kallt var det inte särskilt.

Det är 100% vindstilla här uppe, och bara du har lite kläder på dig är det inte kallt. Annat var det i Malmö vid -8 grader, där fryser bollarna av sig. Och jo, det snöar i skåne också.

Att skriva att det är mycket kallare i Skåne än Norrland är dock en märklig formulering. Men förstår ditt resonemang med köldeffeken.
Citera
2015-01-27, 19:27
Moderator
Tystnads avatar
Någon som kan svara på varför man använder sopbilar och plogar med?

Kan väl knappast vara det ultimata fordonet för detta ändamål

Här i Sverige har vi ju mycket Lastmaskiner och traktorer, har även sett s.k vägskrapor användas inne i samhället, men det långa åbäket var fan ingen precisions maskin, stora jävla vallar lämnade den i korsningarna.

Kan det vara för att det är dom enda större lastbilar New York stadsförvaltning själva äger, dvs allt annat som erfodrar lastbilar köper dom in tjänster.
Citera
2015-01-27, 19:38
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Någon som kan svara på varför man använder sopbilar och plogar med?

Kan väl knappast vara det ultimata fordonet för detta ändamål

Här i Sverige har vi ju mycket Lastmaskiner och traktorer, har även sett s.k vägskrapor användas inne i samhället, men det långa åbäket var fan ingen precisions maskin, stora jävla vallar lämnade den i korsningarna.

Kan det vara för att det är dom enda större lastbilar New York stadsförvaltning själva äger, dvs allt annat som erfodrar lastbilar köper dom in tjänster.
Eftersom det är en situation som kräver stora insatser så tar man väll vad som finns tillgängligt.
Lastbilar fungerar ganska bra att ploga med.
Det gör ju trafikverket här med.
Sen om det är ett flak eller sop komprimator där bak spelar ju ingen roll. Enda nackdelen är väl att det inte går att grusa eller salta med dom.
Citera
2015-01-27, 19:48
Medlem
Citat:

Ovädret tog en ostligare rutt än de ursprungliga prognoserna sagt men för tex Boston så stämde de i princip på pricken både avseende vindar och nederbörd. Sen är meteorologi överlag en knepig vetenskaplig disciplin med tanke på att utövarna inte har verktygen för att kunna göra korrekta prognoser med någon större exakthet. I sammanhanget är de som mullvadar med prickskyttegevär men utan glasögon eller kikarsikte.

HADE stormen däremot dragit in som förutspått så är det inget snack om att liv räddades, det kanske det fortfarande gjorde men det är alltid lätt att vara efterklok.
Citera
2015-01-27, 23:22
Medlem
Kukmackas avatar
Inte haft så mycket koll på vad som hänt i USA, blev stormen som denna väder rapportör trodde?
https://www.youtube.com/watch?v=u2dacLBUIhI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in