Citat:
Nu har TS troligen redan hunnit skriva sitt arbete men jag hade uppskattat ett derivat som speglade svenska bostadspriser (blir väl främst Stockholm). Hade varit ett fint verktyg för att hedga sig om man äger en lägenhet eller gå lång om man tror på stigande priser framöver och inte ska köpa sin lägenhet förrän om 5 år. Blir väl dock skitsvårt att konstruera något underliggande som speglar detta men går det så är jag en blivande kund!
Alternativt ett derivat där man spekulerar i att skillnaden mellan två aktier kommer minska eller öka. Så kan man ställa Nordnet mot Avanza, Castellum mot Hufvudstaden, ICA mot Axfood och liknande och spekulera i att någon av dem är över/undervärderad mot den andra.
Alternativt ett derivat där man spekulerar i att skillnaden mellan två aktier kommer minska eller öka. Så kan man ställa Nordnet mot Avanza, Castellum mot Hufvudstaden, ICA mot Axfood och liknande och spekulera i att någon av dem är över/undervärderad mot den andra.
Du har säkert rätt i att TS redan har skrivit sin uppsats men eftersom jag tycker det här här ett spännande ämne tar jag mig friheten att fortsätta diskutera detta ändå.
Gällande bostadspriser skulle det nog ändå hyfsat lätt gå att skapa derivatet rent praktiskt. Värdet får väl baseras på någon slags korg av alla sålda bostäder inom ett visst område alternativ att värdet på derivatet helt enkelt trackar mäklarstatistiks prisdata. Det jag tänker skulle bli det knepigaste är att hitta en marknad för dessa. Den kundgruppen som skulle vilja använda detta för hedging är för liten. 90 % av bostadsägare vet inte vad ett derivat är och skulle därför aldrig köpa ett sådant här, resterande 10 % är fortfarande privatpersoner och skulle kunna handla derivat för max ett par miljoner, förmodligen betydligt lägre.
Så för att upprätthålla en marknad skulle det krävas att institutioner började handla i dessa derivat, vilket dom då enbart skulle göra i rent spekulativt syfte. Möjligtvis skulle man kunna inkludera andra typer av fastigheter, inte bara bostäder, för att göra derivatet attraktivt för fastighetsägare. Dock kommer ju det inte bli lika tydligt hur man kan skydda sig mot bostadsprisfall om derivatet speglar priset på en massa andra typer av fastigheter.
Gällande ett derivat för spreaden mellan två aktier känns det som att det skulle finnas potential att skapa något vettigt. Vet inte riktigt vad kostnaden att göra detta utan ett derivat skulle vara (gå kort ena aktien, gå lång andra aktien), men kan man skapa ett derivat som kan replikera detta till en billigare kostnad vore det säkert attraktivt. Eris Exchange har skapat något liknande för swaps där du kan med ett kontakt göra en box trade (dvs. spekulera i spreaden mellan två spreadar) så uppenbarligen finns det någon form av efterfrågan på smidig spreadhandel, så skulle säkert vara intressant även på aktiesidan.