• 1
  • 2
2015-05-28, 07:54
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nu har TS troligen redan hunnit skriva sitt arbete men jag hade uppskattat ett derivat som speglade svenska bostadspriser (blir väl främst Stockholm). Hade varit ett fint verktyg för att hedga sig om man äger en lägenhet eller gå lång om man tror på stigande priser framöver och inte ska köpa sin lägenhet förrän om 5 år. Blir väl dock skitsvårt att konstruera något underliggande som speglar detta men går det så är jag en blivande kund!

Alternativt ett derivat där man spekulerar i att skillnaden mellan två aktier kommer minska eller öka. Så kan man ställa Nordnet mot Avanza, Castellum mot Hufvudstaden, ICA mot Axfood och liknande och spekulera i att någon av dem är över/undervärderad mot den andra.

Du har säkert rätt i att TS redan har skrivit sin uppsats men eftersom jag tycker det här här ett spännande ämne tar jag mig friheten att fortsätta diskutera detta ändå.

Gällande bostadspriser skulle det nog ändå hyfsat lätt gå att skapa derivatet rent praktiskt. Värdet får väl baseras på någon slags korg av alla sålda bostäder inom ett visst område alternativ att värdet på derivatet helt enkelt trackar mäklarstatistiks prisdata. Det jag tänker skulle bli det knepigaste är att hitta en marknad för dessa. Den kundgruppen som skulle vilja använda detta för hedging är för liten. 90 % av bostadsägare vet inte vad ett derivat är och skulle därför aldrig köpa ett sådant här, resterande 10 % är fortfarande privatpersoner och skulle kunna handla derivat för max ett par miljoner, förmodligen betydligt lägre.

Så för att upprätthålla en marknad skulle det krävas att institutioner började handla i dessa derivat, vilket dom då enbart skulle göra i rent spekulativt syfte. Möjligtvis skulle man kunna inkludera andra typer av fastigheter, inte bara bostäder, för att göra derivatet attraktivt för fastighetsägare. Dock kommer ju det inte bli lika tydligt hur man kan skydda sig mot bostadsprisfall om derivatet speglar priset på en massa andra typer av fastigheter.

Gällande ett derivat för spreaden mellan två aktier känns det som att det skulle finnas potential att skapa något vettigt. Vet inte riktigt vad kostnaden att göra detta utan ett derivat skulle vara (gå kort ena aktien, gå lång andra aktien), men kan man skapa ett derivat som kan replikera detta till en billigare kostnad vore det säkert attraktivt. Eris Exchange har skapat något liknande för swaps där du kan med ett kontakt göra en box trade (dvs. spekulera i spreaden mellan två spreadar) så uppenbarligen finns det någon form av efterfrågan på smidig spreadhandel, så skulle säkert vara intressant även på aktiesidan.
Citera
2015-05-28, 19:06
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
TEXT

Valueguard
http://www.nasdaqomxnordic.com/indexes/housing_index kanske kan vara något som intresserar dig (ifall du inte redan har koll på detta)
Citera
2015-05-29, 00:42
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Valueguard
http://www.nasdaqomxnordic.com/indexes/housing_index kanske kan vara något som intresserar dig (ifall du inte redan har koll på detta)

Tack för länken, ser extremt intressant ut, hade inte sett detta tidigare. Är det jag som är som inte hittar någon form av utestående volym? verkar ju spontant inte som att det finns någon handel att tala om.
Citera
2015-05-29, 01:22
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tack för länken, ser extremt intressant ut, hade inte sett detta tidigare. Är det jag som är som inte hittar någon form av utestående volym? verkar ju spontant inte som att det finns någon handel att tala om.

Det verkar inte vara någon aktiv handel, nej. Kommer väl så småningom något slags instrument. Dock är ju deras svar aningen vagt

Citat:
3. När är det tänkt att en derivathandel baserad på HOX index kan starta?
Förutsättningarna i form av index och en handelsplats finns på plats, men en likvid handel med finansiella instrument uppstår inte av sig själv. Först behövs enskilda kontrakt mellan två parter, och det kommer att dröja innan det finns någon omfattande handel. En lansering av försäkringsprodukter knutna till index skulle driva fram ett behov av att handla med risk på bostadsmarknaden.
http://www.valueguard.se/fragorochsvar
Citera
2015-05-29, 10:29
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Det verkar inte vara någon aktiv handel, nej. Kommer väl så småningom något slags instrument. Dock är ju deras svar aningen vagt

http://www.valueguard.se/fragorochsvar

Tack, håller med om att svaret är lite luddigt. Ett ytterligare problem jag kom på med detta typ av derivat är att det borde vara knepigt att få priset att hela tiden spegla bostadsindex. Om vi exempelvis tar Treasury futures kan inte priset avvika för mycket från det teoretiskt korrekta priset eftersom det skulle gå att göra arbitrage genom att köpa/sälja både futurekontraktet och den fysiska treasury bonden. Därför måste den relationen hålla på ett ungefär.

Gällande bostäder blir denna typ av arbitragehandel betydlig svårare. Om derivatet drar iväg mer än bostadspriserna skulle man ju i teorin vilja sälja derivatet och köpa en korg av riktiga bostäder för att på så sätt göra arbitrage. Problemet blir ju att ingen kommer vilja köpa ett gäng bostäder i detta syfte, dessutom är det inte helt säkert att du du får ett pris som motsvarar index exakt. Därför tänkte jag att det finns risk att derivatet lever sitt egna liv och blir mer av en funktion av utbud/efterfrågan än en funktion av bostadspriser. Kanske inte egentligen ett enormt problem men det kommer ju bidra till att det blir väldigt svårt att skapa sig en bra hedge i så fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in