• 1
  • 2
2015-01-26, 14:30
Medlem
Edddes avatar
Jag ska börja skriva min D-uppsats inom kvantiativ finans på Handelshögskolan. Är fortfarande på idéstatidet och vet att jag vill göra något som handlar om derivat och derivathandel/-prissättning (dvs optioner, swaps, futures/forwards etc.). Helst av allt skulle jag vilja skapa ett nytt derivat, modifiera ett befintligt eller kombinera två eller flera så att det blir ett nytt.

Feel free att lägga förslag, verkligen allting uppskattas då det börjar bli lite tidspress eftersom terminen redan börjat.

Mvh
Citera
2015-01-26, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eddde
Jag ska börja skriva min D-uppsats inom kvantiativ finans på Handelshögskolan. Är fortfarande på idéstatidet och vet att jag vill göra något som handlar om derivat och derivathandel/-prissättning (dvs optioner, swaps, futures/forwards etc.). Helst av allt skulle jag vilja skapa ett nytt derivat, modifiera ett befintligt eller kombinera två eller flera så att det blir ett nytt.

Feel free att lägga förslag, verkligen allting uppskattas då det börjar bli lite tidspress eftersom terminen redan börjat.

Mvh
Försök skapa ett för huspriser i Sverige
Citera
2015-01-27, 00:43
Medlem
Farmstars avatar
Varför skapa derivat? Du kan ju i stort sett skapa vilket derivat du vill med de mest skumma förutsättningar. Det som är intressant, och svårt, är ju hur man prissätter dessa. SABR-modellen kanske kan vara intressant att titta närmare på (http://en.wikipedia.org/wiki/SABR_volatility_model)

Ett tips är ju annars att titta vad dina kollegor tidigare skrivit och se om de har några förslag på framtida studier.
Senast redigerad av Farmstar 2015-01-27 kl. 00:51.
Citera
2015-01-27, 02:29
Medlem
Key.s avatar
Här är ett par förslag.

Volatilitet
1. Skapa ett derivat där man kan satsa på vad volatiliteten i det underliggande instrumentet "ska bli" under en viss tid som en option, det får du sen prisa in priset baserat på någon indikator som läser av volatilitet.

Dvs. man satsar antingen på att det ska bli en låg eller hög volatilitet under under en viss optionstid men kan även sätta ett värde på vad man tror den volatiliteten ska ligga under eller över för siffra.

Trading Intervall
2. En option där du kan lägga ett trading intervall du tror att ett visst underliggande instrument ska handlas inom eller utanför, inom en viss tid, det kan vara timmar, intraday, veckovis, månadsvis osv.

Vet att de finns en variant inom Binary Options som brukar kallas för Boundary som funkar enligt den principen, men med lite modifikation, adjusted risk och hävstång och avkastning kan den produkten säkert bli bättre, för den som finns för Binary Options är inte bra alls.
Senast redigerad av Key. 2015-01-27 kl. 02:42.
Citera
2015-01-27, 17:20
Medlem
Ett derivat som baseras på volym. Att man kan spekulera ifall volymen under en given tid blir hög eller låg på börsen, (omsättningen).

Sedan finns det oftast intressanta samband mellan volym & volatilitet. De brukar ofta korrelera, om du kan hitta något intressant här och skapa det läser jag gärna din D-uppsats sedan.

Annars finns det intressant forskning angående pris-kaskader, dvs hur priset på olika instrument rör sig beroende på orderflödet relaterat till vad som sker när stop-loss ordrar aktiveras, brukat oftast uppstå feedback-loopar.

Carol Osler har studerat mycket angående detta, och sitter faktiskt och läser hennes uppsatser angående svarta måndagen 1987.

Hoppas du fått lite mer idéer nu och inspiration, tveka inte att PMa om du undrar över något mer.
Citera
2015-02-02, 09:40
Medlem
Edddes avatar
Tack så mycket för svaren. Allting är väldigt intressant!

Citat:
Ursprungligen postat av Ratuxa
Carol Osler har studerat mycket angående detta, och sitter faktiskt och läser hennes uppsatser angående svarta måndagen 1987.

Hoppas du fått lite mer idéer nu och inspiration, tveka inte att PMa om du undrar över något mer.

Ska ta mig en närmare titt på detta så återkommer jag ifall det är genomförbart för mig!

Tack
Citera
2015-05-23, 14:01
Medlem
En intressant derivat, det kanske finns, men att:

Om OMXS30 är i 1620. Du tror på uppgång med 10 punkter relativt snabbt. Du tar en bet för uppgång. Om 1630 nås innan 1610 nås vinner du. Nås 1610 före 1630 förlorar du insatsen.

Kunde finnas derivat med 5,10,25,50,100 punkter både gå long och short. Man gör sin bet och gör sen annat. Borde finnas i alla stora index.

Exempel 1:

Exempel 2:

Finns vecko- och månadsoptioner för OMXS30. Det hade ju varit bättre om det finns optioner för varje börsdag 3 månader framåt i tiden.
Citera
2015-05-23, 19:07
Medlem
Ett derivat där man spekulerar i antal transkationer.
Citera
2015-05-23, 19:22
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eddde

Mvh

Skapa ett derivat för likviditet i något underliggande. Alla värdesätter och prissätter likviditet men ändå bortses ofta dess påverkan på alla tillgångars priser.
Citera
2015-05-23, 20:39
Medlem
Nu har TS troligen redan hunnit skriva sitt arbete men jag hade uppskattat ett derivat som speglade svenska bostadspriser (blir väl främst Stockholm). Hade varit ett fint verktyg för att hedga sig om man äger en lägenhet eller gå lång om man tror på stigande priser framöver och inte ska köpa sin lägenhet förrän om 5 år. Blir väl dock skitsvårt att konstruera något underliggande som speglar detta men går det så är jag en blivande kund!

Alternativt ett derivat där man spekulerar i att skillnaden mellan två aktier kommer minska eller öka. Så kan man ställa Nordnet mot Avanza, Castellum mot Hufvudstaden, ICA mot Axfood och liknande och spekulera i att någon av dem är över/undervärderad mot den andra.
Citera
2015-05-24, 00:32
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Skapa ett derivat för likviditet i något underliggande. Alla värdesätter och prissätter likviditet men ändå bortses ofta dess påverkan på alla tillgångars priser.

Känns spontant som det klart bästa förslaget i tråden. Alla andra förslag, förutom de om bostadspriserna, finns ju redan antingen direkt som börshandlade derivat eller som positioner man ganska lätt kan skapa med hjälp av olika redan existerande derivat. Ett derivat som följer någon form av likviditetsmått hade varit väldigt intressant att utveckla.
Citera
2015-05-28, 00:47
Medlem
blueCommands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karavan2015
Om OMXS30 är i 1620. Du tror på uppgång med 10 punkter relativt snabbt. Du tar en bet för uppgång. Om 1630 nås innan 1610 nås vinner du. Nås 1610 före 1630 förlorar du insatsen.

Låter precis som Knockout-warranter med take profit.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in