2005-09-25, 16:06
Medlem
sadfaces avatar
Jag är på jakt efter skönlitterära, historiska romaner åt en äldre familjemedlem, gärna utspelade i någon mytomspunnen och/eller utdöd kultur, exempelvis forntida Egypten, Incariket, Romarriket o dyl. Det skall som sagt vara skönlitterära och lite lagom lättsamma romaner, så kom inte dragandes med några mastodontböcker signerade Dick Harrison eller Herman Lindqvist. Historisk trovärdhet är givetvis ett plus, men det skall inte vara på bekostnad av berättelsens tempo. Inte allt för tungrott, med andra ord. You get the picture.

Exempel på böcker (som dock redan finns i hemmet):

Alexander-trilogin av Valerio Massimo Manfredi
Ramses-böckerna av Christian Jacq
Inka-serien av A. B. Daniel
Citera
2005-09-25, 17:52
Medlem
Eremitens avatar
Mika Waltari:

Sinuhe egyptiern.

Turms den odödlige. Tio böcker om hans jordiska liv omkring 520-450.

Rikets hemlighet. Elva brev från Marcus Mezentius Manilianus om våren år trettio efter Kristus.

Mikael Ludenfot. Hans ungdoms öden och äventyr i många länder intill år 1527, sanningsenligt framställda av honom själv i tio böcker.

Mikael Hakim. Nio böcker om Mikael Ludenfots eller Mikael el-Hakims liv åren 1527-38 sedan han bekänt sig till den ende guden och trätt i Höga portens tjänst.

Johannes Angelos. Hans dagbok under Konstantinopels belägring år 1453 vid Kristi tidsålders ände.

http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=2330383&highlight=Maalouf#post233 0383

Jag återkommer nog med fler förslag.
Citera
2005-09-25, 19:43
Medlem
Eremitens avatar
Henryk Sienkiewicz - Quo vadis?
Norman Mailer - Fjärran nätter
Rex Warner - Den unge Caesar
Rex Warner - Caesar härskaren
Robert Graves - Jag Cladius
Robert Graves - Claudius guden
Robert Graves - Det gyllene skinnet
Peter Green - Gudarnas vrede
Peter Green - Sulla diktatorn
Ralph Graves - De förlorade örnarna
Gunnel Ahlin - Hannibal sonen
Gunnel och Lars Ahlin - Hannibal segraren
Howard Fast - Spartacus
Lloyd C. Douglas - Den purpurröda manteln
Mary Renault - De sista dropparna
Mary Renault - Kungen måste dö
Mary Renault - Tjuren från havet
Lew Wallace - Ben Hur
Leon Feuchtwanger - Sönerna
Leon Feuchtwanger - Jerusalems undergång
Leon Feuchtwanger - Dagen skall komma
H. R. Haggard - Montezumas dotter
Edward Bulwer-Lytton - Pompejis sista dagar
Gary Jennings - Jag, Marco Polo
Pauline Gedge - Solens dotter
Pauline Gedge - Den tolfte förvandlingen
Pauline Gedge - Skriften från Sakkara
Vibeke Olsson - Hedningarnas förgård, Kvarnen och korset, Sabina, Sabina och Alexander, Krigarens sköld, En plats att vila på

EDIT: kanske en roman som utspelas under vikingatiden:
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=149875&page=1&pp=15&highlight=Ere miten
Citera
2005-09-26, 09:03
Medlem
sadfaces avatar
Hoppsan, det blev visst några stycken. Jag ska titta närmare på dem vid tillfälle. Ingen särskild som du kan rekommendera lite extra? Tack i alla fall.
Citera
2005-09-26, 18:42
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadface
Ingen särskild som du kan rekommendera lite extra?
1. Mika Waltari - Sinuhe egyptiern
2. Robert Graves - Jag Claudius
3. Henryk Sienkiewicz - Quo vadis?
4. Lew Wallace - Ben Hur
5. Howard Fast - Spartacus
Citera
2005-09-27, 19:35
Medlem
terrieterries avatar
Instämmer i rekommendationerna av Mika Waltaris böcker! De är så sanslöst roliga, gripande och flödar av berättarlusta! Historiska fakta levandegörs på ett makalöst sätt!

Vill du ha något ännu mera lättsmält så kan jag tipsa om Colleen McCollough (reserverar mig för stavningen där) som skrivit en lång serie böcker om släkten Caesar. Tror den första boken heter "Gräskronan", men det kan du säkert kontrollera enkelt.

Vibeke Olsson har också skrivit en serie böcker som utspelar sig under romartiden... handlar om en slavsläkt och om kristendomen. De är aningen ungdomsboksaktiga dock, men lättlästa är de i alla fall.

Söker du historiska romaner i svensk miljö så rekommenderas t ex Frans G Bengtssons Röde Orm, eller böcker av Rune-Pär Olofsson. Men du ville kanske längre bak i historien än så?
mvh
Terrieterrie
Citera
2005-09-27, 20:51
Medlem
”…mytomspunnen och/eller utdöd kultur” Karthago passar väl in på den beskrivningen, och då har vi ju Salambô av Gustave Flaubert.
Citera
2005-09-28, 00:20
Medlem
snapcases avatar
Av fin första lista så skulle jag gissa att du skulle älska Conn Igguldens "Kjesare"-serie, Tre delar hittills om Julius Cesar
Citera
2005-09-28, 19:33
Medlem
sadfaces avatar
Är det någon som vet (eller kan ta reda på) var jag kan hitta Waltaris Sinuhe Egyptiern inbunden i svensk översättning? Har sökt runt lite, men bortsett från något udda antikvariat hittar jag bara en variant i "kartonnage" som dessutom verkar vara ihopbuntat i något paket med två av hans andra böcker.
Citera
2005-09-28, 19:34
Medlem
Dr. Löhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Av fin första lista så skulle jag gissa att du skulle älska Conn Igguldens "Kjesare"-serie, Tre delar hittills om Julius Cesar

Den uppskattde jag storligen. Den skulle jag också rekommendera.
Citera
2005-09-28, 20:31
Medlem
Eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sadface
Är det någon som vet (eller kan ta reda på) var jag kan hitta Waltaris Sinuhe Egyptiern inbunden i svensk översättning? Har sökt runt lite, men bortsett från något udda antikvariat hittar jag bara en variant i "kartonnage" som dessutom verkar vara ihopbuntat i något paket med två av hans andra böcker.
Begagnad:
http://www.bokborsen.se/sok_avancerad.php
http://www.antikvariat.net/search.cgi?id=ol1kvke1pz1p,1,0,-1&qx=advanced
Citera
2005-09-28, 22:00
Medlem
sadfaces avatar
Tack, jag hittade ett inbundet exemplar för 50:- som påstods vara i nyskick. Får väl hålla tummarna för att allting går vägen - har aldrig handlat via på Bokbörsen förut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in