Waltaris böcker är fina. En annan av mina favoriter är "Svärdet och Spiran" som är en medeltidsskildring med mycket blod, svett, tårar, våldtäckt och annat elände. Rekommenderas!
Som redan nämnts, Pauline Gedges Solens dotter är läsvärd. Handlar om en av Egyptens kvinnliga faraoner, Hatshepsut.
Sue Harrison - Moder jord, fader himmel, Min bror Vinden, etcetera. 7000 år f Kr. Inte så bra men smaken är olika.
Wilbur Smith - Solfågeln. Arkeologisk utgrävning i södra Afrika varvas med en historia om de fenicier som i boken sägs ha koloniserat området. Smith är lite väl lättviktig i sina romaner men just den här boken skulle nog uppskattas.
Judith Merkle Riley - En vision av ljus men även den svagare uppföljaren I det gröna lejonets spår. "Men först och främst är det berättelsen om Margaret från Ashbury som är besatt av tanken på att skriva en bok om sitt liv. En tanke som för en kvinna i nådens år 1355 var en absurditet."
Marion Zimmer Bradley - Facklan, om trojanska kriget. Hon har också skrivit Avalons dimmor, en mer jordig Arthursaga.
Robert Shea - Shike, utspelar sig i 1200-talets Japan. Även Flamman och svärdet, det medeltida Europa.
Diana Gabaldon - Främlingen, Slända i bärnsten, Sjöfararna, Trummornas dån... En kvinna hamnar i 1700-talets Skottland och slaget vid Culloden är i faggorna.
Hej, jag fick till uppgift i skolan att läsa en historisk roman och vill nu fråga lite runt om vilken roman som ni absolut rekommenderar. Vill helst ha en historisk roman där de även har gjort en film av boken men det är inget måste. Jag syftar mest på att den är spännande och intresseväckande, kanske en av de mest populäraste historiska romaner.
Jag uppskattar Mika Waltaris böcker högt, i synnerhet den om Sinuhe egyptiern. Den om unge Johannes är bra den med, fast den har jag bara läst på finska.
"Imperium" av Robert Harris var riktigt välskriven och en ren njutning att läsa. Läste den för två år sedan och det börjar bli dags att ta itu med resten av böckerna i trilogin, som handlar om bland annat Cicero, sett ur hans skrivarslavs perspektiv.
Råkade nyligen komma över "Skälmarnas furste" av en Samuel Shellabarger, en för mig hittills okänd författare, men som jag genast blev förtjust i. Läste boken på några dagar och kommer leta efter fler av denne amerikan.