2015-01-25, 16:21
Medlem
Hej på er alla!

Ska försöka fatta mig kort!

Är en kille på 23 år

Igår kväll när jag låg i sängen så kliade det i armhålan, jag började självklart att klia och upptäckte då en ömande knöl i armhålan , stor som en ärta ungefär. Den kliar lite, är öm när jag tar på den. Men bara när jag tar på den, annars kliar den som sagt bara. Det känns som den sitter i huden, om jag drar i knölen om ni tänker er så följer den med själva huden. Började självklart att googla direkt, och då kommer det direkt upp Lymfom. Googlar även på det, och då står de även att om man har lymfom så har man ont i ryggen. Jag har haft ont i ländryggen den senaste månade, helt utan förklaring.

Jag mår väldigt bra i övrigt , men är så förbannat orolig just nu.

Har inte ens vågat ringa sjukvårdsupplysningen. Men borde kanske göra det....

Någon här som har lymfom?
Någon som haft liknande knöl i armhålan ?

Tacksam för all hjälp

Mvh // Orolig
Citera
2015-01-25, 16:35
Medlem
Parkours avatar
Antagligen bara ett virus eller infektion i kroppen.
Lymkörtlar kan svullna upp rejält vid en vanlig förkylning. Hade inte oroat mig om jag var du! MEn jag hade samtidigt gått till läkaren om den inte försuvnnit inom en vecka.
Citera
2015-01-25, 16:39
Medlem
Okej!

Jag ska nog ändå ta mig i kragen och ringa till VC imorgon bitti. Ringer väl 1177 ikväll...

Är bara så jävla nojig av mig! Har inte varit sjuk på väldigt länge och känner mig fullt frisk
Citera
2015-01-25, 17:20
Medlem
Plastbunkers avatar
Att du haft lite ont i ryggen är ingen fara. Den ryggsmärta som lymfom kan orsaka är av en helt annan dignitet.

Med allra största sannolikhet har du det som kallas för "reaktiv lymfadenopati". Vad är det? En liten infektion nånstans längs med armen som är på samma sida av kroppen som gett en liten inflammation i armhålan. Lymfkörtlarna är sopstationer för kroppen. Om smuts kommer in i en hand eller arm så åker det till armhålans lymfkörtlar. Om man får ett sår på en tå så åker det till ljumskarnas lymfkörtlar.
Citera
2015-01-25, 21:16
Medlem
Alternativt en inflammerad hårsäck i armhålan, ibland svett körtel, kliar den brukar det vara en sådan.
Citera
2015-01-25, 23:00
Medlem
En lymfkörtel följer inte med när du drar i huden. Det är en inflammerad hårsäck troligtvis.
Citera
2015-01-25, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr00lle
Hej på er alla!

Ska försöka fatta mig kort!

Är en kille på 23 år

Igår kväll när jag låg i sängen så kliade det i armhålan, jag började självklart att klia och upptäckte då en ömande knöl i armhålan , stor som en ärta ungefär. Den kliar lite, är öm när jag tar på den. Men bara när jag tar på den, annars kliar den som sagt bara. Det känns som den sitter i huden, om jag drar i knölen om ni tänker er så följer den med själva huden. Började självklart att googla direkt, och då kommer det direkt upp Lymfom. Googlar även på det, och då står de även att om man har lymfom så har man ont i ryggen. Jag har haft ont i ländryggen den senaste månade, helt utan förklaring.

Jag mår väldigt bra i övrigt , men är så förbannat orolig just nu.

Har inte ens vågat ringa sjukvårdsupplysningen. Men borde kanske göra det....

Någon här som har lymfom?
Någon som haft liknande knöl i armhålan ?

Tacksam för all hjälp

Mvh // Orolig

Rekommendationerna brukar vara att kolla upp det på VC om den inte försvinner efter ett par veckor. Brukar du svettas om nätterna?

Kan dock förstå oron. För några år sedan, hade jag en svullen körtel i samband med tre andra lymfomsymtom, så jag höll på skita ner mig ett tag.
Citera
2015-01-26, 15:27
Medlem
Får tacka för hjälpen!

Har lugnat ner mig endel nu knölen är nästan borta nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in