• 1
  • 2
2015-01-25, 16:06
Hejsan!

Täby verkar vara som ett väldigt lugnt och fridfullt område där det inte hänger så mycket förortsgäng och där det inte begås så mycket brott. För inte så länge sedan var jag i Täby C och då såg jag både hus, lite finare lägenheter och höghuslägenheter som såg lite slitna ut och liknade miljonprogram. Sen när jag kom hem tittade jag runt lite men det verkade ändå ganska dyrt att bo i lägenhet i Täby, så istället för att kolla runt en massor så tänkte jag fråga här på flashback om hur det är att bo i hyresrätt i Täby, sen har jag lite andra frågor kring områden

* Vilka områden i Täby rekommenderar ni för en ensam kille som vill bo relativt billigt?
* Hur ser det ut med kommunkationer och affärer i området ?
med mera.
Citera
2015-01-25, 16:29
Medlem
Hej!

Det är väldigt dåligt med hyresrätter i Täby, Akelius har det mesta(av de få som finns) men då är det hög hyra. Ska du hitta något vettigt är det bostadsrätt som gäller.

Roslagsbana och buss är det som gäller i kommunikationsväg. Dock är Täby ganska stor så det beror lite på vart i Täby du tänker dig. Affärer finns det ganska gott om, Täby C och Arninge handelsplats är väl störst.
Citera
2015-01-25, 18:09
Medlem
Täby ingår i de där områdena som de livrädda här på forumet tror man blir mördad bara man sätter foten i dem: https://www.polisen.se/Global/www%20...esspr%2014.pdf

Antingen gör det att Täby är bra mycket farligare än mitt intryck av stället eller så betyder det att det polisen snackar om inte innebär att man blir mördad så fort man sätter foten där.
Citera
2015-01-25, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Täby ingår i de där områdena som de livrädda här på forumet tror man blir mördad bara man sätter foten i dem: https://www.polisen.se/Global/www%20...esspr%2014.pdf

Antingen gör det att Täby är bra mycket farligare än mitt intryck av stället eller så betyder det att det polisen snackar om inte innebär att man blir mördad så fort man sätter foten där.

Täby är väldigt lugnt, är i princip en enda stor villa djungel med medelklass och högre. Finns såklart vissa "Ghetto" ställen man inte rör sig runt förutom om man bor där, dock så är de få till antal.

Ont: Första hands kontrakt är lite svårt då det är 6-8 år i stockholms bostadskö för att ha en någorlunda chans att lyckas, så ett tips är att kolla efter andra hand isåfall. har några vänner som har det i Täby, fast det kan också vara svårt då Täby är väldigt populär kommun att bo i.
Citera
2015-01-25, 19:50
Citat:
Ursprungligen postat av Hytte
Täby är väldigt lugnt, är i princip en enda stor villa djungel med medelklass och högre. Finns såklart vissa "Ghetto" ställen man inte rör sig runt förutom om man bor där, dock så är de få till antal.

Ont: Första hands kontrakt är lite svårt då det är 6-8 år i stockholms bostadskö för att ha en någorlunda chans att lyckas, så ett tips är att kolla efter andra hand isåfall. har några vänner som har det i Täby, fast det kan också vara svårt då Täby är väldigt populär kommun att bo i.

Vad är Täbys med ''ghetto'' ställe då ? Näsbypark eller?
Citera
2015-01-25, 20:55
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Vad är Täbys med ''ghetto'' ställe då ? Näsbypark eller?

Svarar trots din ironi.

Gribbylunds centrum, Flygkårsvägen (iofs blivit bättre) och området mellan Näsbypark och Roslags Näsby räknas väl till den med stökiga områdena i Täby.

Till TS. Många tror som du att "miljonprogrammen" Näsbydal, Grindtorp, Storstugan och Marknadsvägen/Åkerbyvägen är billiga områden. Har man tur så får man en lägenhet runt 2 milj. Områderna är mycket trevliga med fina lägenheter och utemiljö. Mitt råd är att försöka hitta en andrahands lägenhet, om du inte har möjlighet att köpa. Priserna har stigit mycket senaste halvåret.
Citera
2015-02-12, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
Svarar trots din ironi.
Näsbydal, Grindtorp, Storstugan och Marknadsvägen/Åkerbyvägen är billiga områden.

De BRFerna är lågt belånade och i stort välskötta. Marknadsvägen/Åkerbyvägen har stora gårdar och passar väl för barn.

Största andelen som bor där är dock de som olika orsaker har sålt huset och köpt lägenhet istället. Därav också prisbilden som följer husmarknaden. Har man 8 mille från hurförsäljningen... därav följer också att många bosätter sig där efter skiljsmässa, sjukdom eller högre ålder.
Citera
2015-02-12, 11:07
Medlem
SKB har insatslägenheter som man kan få direkt om man har jätte jätte tur (mer troligt 5 år)
https://www.skb.org/index.php?page=taeby

Kommer troligtvis att byggas lite nytt liknande och kanske hyresrättter
Citera
2015-02-13, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olu
SKB har insatslägenheter som man kan få direkt om man har jätte jätte tur (mer troligt 5 år)
https://www.skb.org/index.php?page=taeby

Kommer troligtvis att byggas lite nytt liknande och kanske hyresrättter

Huh? Det är väl 15-20 års kö till SKBs hela bestånd i dagens läge?
Citera
2015-02-13, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo

Det är ju hysteriskt, Täby, Danderyd och Nacka är de bästa kommunerna i stan utan minsta tvekan. Bara pensionärer och barnfamiljer.
Citera
2015-02-13, 15:10
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Huh? Det är väl 15-20 års kö till SKBs hela bestånd i dagens läge?
Inte i Täby. Det tillhör ironiskt nog det område med kortast kötid. Men kan bero på att hyrorna är höga där och huset är hyfsat nytt med nyprod-standard.
Citera
2015-02-13, 17:03
Medlem
Brokenbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Inte i Täby. Det tillhör ironiskt nog det område med kortast kötid. Men kan bero på att hyrorna är höga där och huset är hyfsat nytt med nyprod-standard.

Det är mellan 26-34 års kötid som gäller. Kallar du det kort?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in