2015-01-25, 07:55
Medlem
Hej

Har problem med att min raspberry pi tappar Wifi helt random, har försökt några saker men inget hjälper, måste starta om raspberry'n för att få igång internet igen.

Hittade nu detta så att raspberry kollar varje minut om wlan är uppe annars startar den wlan igen.

https://raspberrypispot.wordpress.co...-raspberry-pi/

MEN! jag förstår inte hur jag lägger in detta script... eller rättare sagt vart?

Kod:
#!/bin/bash

while true ; do
   if 
ifconfig wlan0 grep -"inet addr:" then
      sleep 60

else
      echo 
"Network connection down! Attempting reconnection."

ifdown --force wlan0
      sleep 10
      ifup 
--force wlan0
      sleep 10
    fi
done 

Tacksam för svar

Edit: annars är det min usb-hubb som tappar "data" ström fungerar. Då kanske scriptet han skriver om USB-Dropouts fungerar.. men jag vet inte vart jag skriver in detta.
Senast redigerad av threefifty 2015-01-25 kl. 07:58.
Citera
2015-01-25, 09:09
Medlem
Det du gör är att öppna terminalen och kör bashfilen:
Kod:
bash <filnamn>.sh
Citera
2015-01-25, 09:09
Medlem
Flo-Ridahs avatar
Ser ut som ett vanligt bash-script - spara som mittscript.sh gör filen exekverar och kör den med .mittscript.sh från terminalen
Citera
2015-01-25, 11:35
Medlem
Tack, ska testa ikväll
Citera
2015-01-25, 23:50
Medlem
Först och främst, försök att hitta vad det är som är fel, leta i loggar och försök hitta något
felmeddelande som berättar mer om varför den sparkar ut dig ifrån ditt nätverk.

Du skriver inte vilket os du har på din raspberry pi, så jag antar att du kör någon debian variant.

Nu till ditt problem, jag hade valt att låta crontab sköta uppstarten av ditt script, istället för att du själv startar det varje minut.

Sök på crontab och återkom ifall du har fler frågor.
Bara för att förtydliga, du ska inte ha kvar din while-loop utan ha bara exakt det som skall göras
varje minut, och låt crontab sköta resten.
Citera
2015-02-05, 20:58
Medlem
Freddyfishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virr3
Först och främst, försök att hitta vad det är som är fel, leta i loggar och försök hitta något
felmeddelande som berättar mer om varför den sparkar ut dig ifrån ditt nätverk.

Du skriver inte vilket os du har på din raspberry pi, så jag antar att du kör någon debian variant.

Nu till ditt problem, jag hade valt att låta crontab sköta uppstarten av ditt script, istället för att du själv startar det varje minut.

Sök på crontab och återkom ifall du har fler frågor.
Bara för att förtydliga, du ska inte ha kvar din while-loop utan ha bara exakt det som skall göras
varje minut, och låt crontab sköta resten.

Jag håller med, att låta scriptet alltid vara igång är slöseri på resurser, och eftersom det är en pi så vill man ta vara på varenda liten herz.

Kolla crontab (crontab -e) , kika in crontab-generator (googla)
Citera
2015-02-07, 22:34
Medlem
Freddyfishs avatar
Sen undrar jag ts, varför du ekar ut "Network connection down! Attempting reconnection."?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in