2015-01-25, 00:35
Medlem
Tja!
Min son fyller 15 om några dagar och vill ha en cross/enduro. Vi bor nära mycket skog och många grustag som han vill köra i. Bor ca 9km i från skolan och vill gärna köra cross dit. Är det skillnad på cross och enduro? Funkar det att både åka i skog, grustag och på asvalt till/ffrån skolan(9km) med en cross eller enduro? Behöver man andra däck? Efter som han aldrig kört cross moped eller något liknande behöver han nån utbildning/körkort Eller är det bara och hoppa på o köra?
Citera
2015-01-25, 00:45
Medlem
Potentatens avatar
Han får inte köra cross/enduro till skolan.
Citera
2015-01-25, 00:48
Medlem
James91s avatar
Köp ungen en moped istället.
Citera
2015-01-25, 00:50
Medlem
LampknappeNs avatar
Kan inte alls mycket inom området men för att ge dig ett snabbt svar att spinna vidare på så kan jag säga att en enduro har lysen och stöd. Sen kan man väl även landsvägsregistrera en hoj, eller enduroregistrera (?). Det krävs givetvis att man har hastighetsmätare, signalhorn o.s.v. för att få framföra fordonet på allmän väg (tror inte man får det med en enduroregistrerad MC). Antar att man även behöver någon form av MC-kort för att framföra fordonet på allmän väg. Om du googlar på det så ska du se att det finns en del här på FB, men även andra sidor som t.ex. hojen.nu, sportho.comj, bike.se m.m.

Lycka till!
Citera
2015-01-25, 00:50
Medlem
1. Han kommer inte kunna köra lagligt ifall han är under 16 år, ifall ni inte släpar motorcykeln till inhägnat område (finns bla crossbanor där ALLA får köra gratis 24/7)

2. Ifall han inte endast ska köra crossbana så är enduro bättre alternativ. De är ju väganpassade med lampor, lite annorlunda dämpning och tåls mera att ligga och pressa samma varvtal lite längre.

Tycker du ska låta pojken köra en crossmoppe istället eftersom han inte ens kört innan och tänkt lära sig själv
Dessutom mycket billigare med moped och mindre chans att han åker fast för något.
Citera
2015-01-25, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James91
Köp ungen en moped istället.
Aa, men han vill inte ha en moped. Han vill ha en cross för o köra hemma i skogen och grustagen.
Är tydligen många andra där i hans ålder som körunt, så han kommer nog käna sig lite utanför om han inte får de. Undrar ba va ni tycker om det. Btw är inte många poliser här i områderna. Har sätt två polis bilar under dom 5 år jag bott här
Citera
2015-01-25, 00:58
Medlem
nabbolbs avatar
köp en cross! Mopeder suger pung, Hatat mina föräldrar i 5 år nu för att dom gav mig en nedrans derbi senda istället för en proper cross.
Citera
2015-01-25, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosen2
Aa, men han vill inte ha en moped. Han vill ha en cross för o köra hemma i skogen och grustagen.
Är tydligen många andra där i hans ålder som körunt, så han kommer nog käna sig lite utanför om han inte får de. Undrar ba va ni tycker om det. Btw är inte många poliser här i områderna. Har sätt två polis bilar under dom 5 år jag bott här
Ifall han har polare som kör runt med crossar där så lär han nog veta själv vad han ska köpa för någonting, men jag tycker inte du bara ska låta honom göra och köra var som helst bara för det. Se till att de inte kör runt på vägarna för kul bara!
Citera
2015-01-25, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Tycker du ska låta pojken köra en crossmoppe istället eftersom han inte ens kört innan och tänkt lära sig själv
Vet inte vad körkort kostar för sånt fordon men tycker ialf han ska ha nån sårts utbildning. Om man tar en moped utbildning kan man då köra cross?
Citera
2015-01-25, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosen2
Vet inte vad körkort kostar för sånt fordon men tycker ialf han ska ha nån sårts utbildning. Om man tar en moped utbildning kan man då köra cross?
Nej, han måste fylla 16 för att ta ett motorcykelkort.
Då får han köra en registrerad & strypt 125a, sen behöver han inte betala för att ta de kommande motorcykelkorten så det är ju inte allt för dåligt kort att ta
Sen kan han ta bort strypningarna så går den någorlunda och det är inte lätt för polisen att se att en motorcykel är trimmad (måste bänkas)

Dock gissar jag på att hans kompisar kör vassare hojjar än så, ifall det nu inte är så att de kör fiddys?
Citera
2015-01-25, 01:08
Medlem
Citat:
Ifall han har polare som kör runt med crossar där så lär han nog veta själv vad han ska köpa för någonting, men jag tycker inte du bara ska låta honom göra och köra var som helst bara för det. Se till att de inte kör runt på vägarna för kul bara!
Både jag o han kan området väldigt bra men mellan där vi bor o närmaste samhälle där dom flästa bor är 9km på en 90väg. Vet inte riktigt om jag vill att han ska höra dig ensam. Men han vill ju också åka med/till kompisar där.
Citera
2015-01-25, 01:10
Medlem
Citat:
Nej, han måste fylla 16 för att ta ett motorcykelkort.
Då får han köra en registrerad & strypt 125a, sen behöver han inte betala för att ta de kommande motorcykelkorten så det är ju inte allt för dåligt kort att ta
Sen kan han ta bort strypningarna så går den någorlunda och det är inte lätt för polisen att se att en motorcykel är trimmad (måste bänkas)

Dock gissar jag på att hans kompisar kör vassare hojjar än så, ifall det nu inte är så att de kör fiddys?
Köra utan kort alltså? Men en utbilding/ övnings köra kan va bra? Två av hans polare har 125cc or. Men några andra har/kommer få EPA eller moppe
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in