2015-01-25, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mosen2
Både jag o han kan området väldigt bra men mellan där vi bor o närmaste samhälle där dom flästa bor är 9km på en 90väg. Vet inte riktigt om jag vill att han ska höra dig ensam. Men han vill ju också åka med/till kompisar där.
Ifall det inte är särskilt mycket trafik och mest bara en rak väg så är det ju inte så farligt, långa sträckor i bostadsområden är dock inget jag tycker är särskilt bra.

Citat:
Köra utan kort alltså? Men en utbilding/ övnings köra kan va bra? Två av hans polare har 125cc or. Men några andra har/kommer få EPA eller moppe
Han får inte övningsköra motorcykel heller.

Ta reda på ifall det är fiddys, 125 CROSSAR, eller 125 motorcyklar.
Är det fiddys tycker jag du fixar en moped åt honom också får han köpa en fiddy som han kan köra i skogen med kompisarna ifall de också har fiddys.

Har kompisarna riktiga crossar så kommer en fiddy inte vara så roligt för honom.

Ifall kompisarna kör 125 motorcyklar, så tycker jag din son bara ska ha en moped. Annars blir det väldigt mycket vägkörning eftersom han hänger på polarna, 15 åring på vägen, helt utan kort, med en cross är inte bra!
Senast redigerad av SwagYolo1337cool 2015-01-25 kl. 01:20.
Citera
2015-01-25, 01:20
Medlem
Lutar nog mot en enduro. Han är runt 165cm. Skulle en kawasaki kwx125cc som han tydligen gillar funka bra för han?
Citera
2015-01-25, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwagYolo1337cool
Ifall det inte är särskilt mycket trafik och mest bara en rak väg så är det ju inte så farligt, långa sträckor i bostadsområden är dock inget jag tycker är särskilt bra.

Han får inte övningsköra motorcykel heller.

Ta reda på ifall det är fiddys, 125 CROSSAR, eller 125 motorcyklar.
Är det fiddys tycker jag du fixar en moped åt honom också får han köpa en fiddy som han kan köra i skogen med kompisarna ifall de också har fiddys.

Har kompisarna riktiga crossar så kommer en fiddy inte vara så roligt för honom.

Ifall kompisarna kör 125 motorcyklar, så tycker jag din son bara ska ha en moped. Annars blir det väldigt mycket vägkörning eftersom han hänger på polarna, 15 åring på vägen, helt utan kort, med en cross är inte bra!
Dom som kör har crossar eller eu mopeder och nån har en epa. Dom kommer nog inte åka runt på vägen så mycket tror jag mest för att åka till skogen eller till affären eller hem till någon annan osv
Citera
2015-01-25, 01:33
Medlem
Jeppeboypros avatar
Sorry, kan vara offtopic. Men vad är skillnaden mellan crossmoppe och en cross?
Citera
2015-01-25, 01:36
Medlem
Inte så säker men tror att cross är lite kraft fullare och crossmoppe är typ en moped som ser ut som en cross. Sry kan ha helt fel men tror de är så
Citera
2015-01-25, 01:42
Medlem
Citat:
Lutar nog mot en enduro. Han är runt 165cm. Skulle en kawasaki kwx125cc som han tydligen gillar funka bra för han?
Finns ingen kawasaki som heter kwx Men ja, kawasaki, yamaha, ktm, yamaha och honda är alla fina maskiner med hög kvalitet!
Dock tycker jag att han borde få börja med en 4taktare, inte lika vassa som 2takt + mindre mekande.
En 4t 125a är ungefär som en halvt vältrimmad moped fast i ett endurochassi och kommer iallafall upp i över 100km/h. (att den inte är så rapp är ju till en fördel då han inte kört innan)

Citat:
Dom som kör har crossar eller eu mopeder och nån har en epa. Dom kommer nog inte åka runt på vägen så mycket tror jag mest för att åka till skogen eller till affären eller hem till någon annan osv
Men har han bara en cross kommer han säkerligen köra med moppekompisarna på vägen en helt del

Citat:
Ursprungligen postat av Jeppeboypro
Sorry, kan vara offtopic. Men vad är skillnaden mellan crossmoppe och en cross?
En crossmoppe är tillverkad för att köras försiktigt på vägar & vara billiga.
En cross är till för att tävlas med på banor, väldigt mycket vassare motorer som kräver mycket mer skruvning och chassit är till för att vara anpassat på banor (inga lampor, ingen tuta osv)
Citera
2015-01-25, 01:49
Medlem
Citat:
Finns ingen kawasaki som heter kwx
oj, skrew fel menade kw.(vist finns det en som heter kw)?
EDIT: fel igen menade kx
Senast redigerad av mosen2 2015-01-25 kl. 01:54.
Citera
2015-01-25, 01:57
Medlem
Citat:
oj, skrew fel menade kw.(vist finns det en som heter kw)?
EDIT: fel igen menade kx
Japp, men det är en cross och ingen enduro Enklast att se skillnaden när ni kollar efter hoj att köpa är väl ifall den har en framlampa eller inte
Citera
2015-01-25, 02:00
Medlem
Citat:
Japp, men det är en cross och ingen enduro Enklast att se skillnaden när ni kollar efter hoj att köpa är väl ifall den har en framlampa eller inte
Owh. När mam köper enduro ska man kolla på blocket eller finns det nån bra irl affär i/nnära uppsala?
Citera
2015-01-25, 02:02
Medlem
Citat:
Tja!
Min son fyller 15 om några dagar och vill ha en cross/enduro. Vi bor nära mycket skog och många grustag som han vill köra i. Bor ca 9km i från skolan och vill gärna köra cross dit. Är det skillnad på cross och enduro? Funkar det att både åka i skog, grustag och på asvalt till/ffrån skolan(9km) med en cross eller enduro? Behöver man andra däck? Efter som han aldrig kört cross moped eller något liknande behöver han nån utbildning/körkort Eller är det bara och hoppa på o köra?

när jag var 15 fick jag efter mycket tjat en cross av min far. Men dom låter som själva fan så man kan ju inte direkt åka med dom inne i ett samhälle..
Citera
2015-01-25, 02:04
Medlem
Citat:
Owh. När mam köper enduro ska man kolla på blocket eller finns det nån bra irl affär i/nnära uppsala?
Finns säkert affärer som säljer, bor inte i närheten så vet inte riktigt.
Blocket brukar dock ha ett ganska bra utbud
Citera
2015-01-25, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveknox
när jag var 15 fick jag efter mycket tjat en cross av min far. Men dom låter som själva fan så man kan ju inte direkt åka med dom inne i ett samhälle..
Ja det är en liten håla som det alltid har varit populärt att ha epa eller cross. Är alltid mycket ljud därså det blir inte värre än förut
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in