2015-01-23, 18:04
Medlem
Hejsan, det är som så att jag äger en bostadsrätt. Jag och flickvännen har sedan länge betalat lika mycket för denna så vi tog beslutet nu om att skriva ett gåvobrev så att vi äger 50% var av denna lägenhet. Nu till min frågeställning;

Kommer min flickvän behöva skatta för de 50% som hon får som andel i lägenheten? Tacksam för svar!
Citera
2015-01-23, 18:30
Medlem
Jag och min fd sambo skrev ett gåvobrev så att jag stod som 100% ägare på vår lägenhet. Blev inte någon skattechock för min del, men någon avgift ā max 1000 kr kom till från föreningen.
Tror att hon måste bli godkänd av föreningen om jag inte har helt fel.
Citera
2015-01-23, 18:49
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubber
Hejsan, det är som så att jag äger en bostadsrätt. Jag och flickvännen har sedan länge betalat lika mycket för denna så vi tog beslutet nu om att skriva ett gåvobrev så att vi äger 50% var av denna lägenhet. Nu till min frågeställning;

Kommer min flickvän behöva skatta för de 50% som hon får som andel i lägenheten? Tacksam för svar!

Nej ingen skatt nu. Du tar över din flickväns anskaffningsvärde som du får skatta ev vinst på när ni säljer.
Citera
2015-01-23, 19:56
Medlem
Okej! Tack för bra svar. Då ska jag underrätta henne, det är nämligen hon som är orolig över att det ska bli en skattesmäll för hennes del när deklarationen trillar in.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in