Citat:
Ursprungligen postat av
FatHurley
I dagsläget lägger vi undan barnbidraget till barnen varje månad som ett sparande åt dom. Hur länge vi kan göra detta är oklart men än så länge är det inga problem.
Hur ska man tänka för att sitta kvar med så mycket som möjligt utan allt för stora risker. Vad ska man undvika för att inte betala för mycket avgifter eller skatt. Vad är mest fördelaktigt, att pengarna står på barnen eller föräldrarna?
Den största risken man kan ta med sparande till barnen är att inte ta några risker, så var inte rädd för risk. Det är ju trots allt en sparhorisont på 18-20 år om inte mer, då kan man gott och väl ta risker.
Jag hade personligen sparat till barn via kapitalförsäkring hos avanza eller nordnet, på så sätt står pengarna i ditt namn så länge du vill och dina barn kan ärva dem ifall det skulle hända något. Annars är Investeringssparkonto ett bra alternativ.
Som någon skrev innan mig så är indexfonder bra att månadsspara i. Tex avanza zero, DNB Global Indeks, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, SPP Aktiefond USA m.m. Tanken är att exponera sig på flera olika marknader och därmed sprida riskerna. Se till att det är billiga indexfonder. Med en sån bas hade jag kryddat med några aktier.
Denna länk kan nog hjälpa dig
http://www.rikatillsammans.se/2014/1...a-till-barnen/