2015-04-09, 02:40
Medlem
JoeBidens avatar
Antar att det är en korkad fråga, men kan man inte bara trycka ner några lämpliga frön där jorden är bra och hoppas på det bästa? Är resultatet ett garanterat misslyckande då?

EDIT: Samt, är det för sent att sätta gång i början av juni ?
Senast redigerad av JoeBiden 2015-04-09 kl. 02:43.
Citera
2015-04-09, 06:30
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inofficiell
Menar du att de är bättre eller bara mer prisvärda? Har redan AK fröna hemma nämligen. Annars kan man förstås ta några av varje. Cannaseeds var ändå så billiga.

Tja ju större antal du har desto bättre urval efter starka plantor kan du göra. Ta samma peng du tänkt bränna på "finfrön" och bränn dom på autos/utomhus (early) plantor så sitter du garanterat på mer gräs i sep. Lägg inte alla ägg i samma korg. Ju större genetisk spridning desto mindre chans att fucka upp allt pga vädret, insekter osv.
Sen är spot och jord det som avgör hur bra det går.
(Släpp upp en stilig hane och gör egna frön till nästa år ;-)
Citera
2015-04-09, 06:37
Medlem
hoppidoppis avatar
För bättre röka, kaosteorin säger oss att små variationer indata ger över tid stora variationer utdata. Det är delvis därför som väder är väldigt svårt att förutspå över perioder längre än 2-3 dagar med tillräckligt hög grad av säkerhet. Kallas för fjärillseffekten och metaforiskt beskrivs: "En fjärils vingslag i Texas kan orsaka en orkan här om en vecka". En liten förändring leder över tid till mycket större förändringar. Den största måste vara avvikelsen av materia-antimateria vid big bang. Nu har vi "vanliga" partiklar istället för "anti"-partiklar pga den minimala avvikelsen.

Säg att du kastar kniv och är duktig på det. Du vet hur du ska kasta vid normalt tryck, för att träffa en måltavla med träffsäkerhet på säg 5 meters avstånd, om man räknar bort luftmotstånd och vindstyrka. Små variationer indata ger stora skillnader i utdatan över tid. Om vi har en vind, och vinden är säg 1m/s riktad från tavlan mot knivkastaren så kommer små ökningar av avståndet mellan tavlan och kastaren börja ge större och större variationer i utfallet eftersom att krafter från luften trycker på kniven, och ju längre bort han går från målet, desto större är osäkerheten.

Uttryckt metaforiskt men kan vara nyttigt för rätt öga
Citera
2015-04-09, 10:20
Medlem
inofficiells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Tja ju större antal du har desto bättre urval efter starka plantor kan du göra. Ta samma peng du tänkt bränna på "finfrön" och bränn dom på autos/utomhus (early) plantor så sitter du garanterat på mer gräs i sep. Lägg inte alla ägg i samma korg. Ju större genetisk spridning desto mindre chans att fucka upp allt pga vädret, insekter osv.
Sen är spot och jord det som avgör hur bra det går.
(Släpp upp en stilig hane och gör egna frön till nästa år ;-)

Låter vettigt! Då kör jag blandade sorter i år. Mer intressant också.
Citera
2015-04-09, 13:01
Medlem
Tja... ja har tenkt att kopa Auto Viking fron norden... skulle vilja plantera so monga som e mojligt i en och samma grop och po det enklaste settet mojligt... jag e nyborjare men har mycket tid till att lesa po och so.. hade tenkt kopa ca 200 fron... och ha 2 stellen om det gor??
Senast redigerad av greenhatchet 2015-04-09 kl. 13:56.
Citera
2015-04-10, 17:58
Medlem
Kalashs avatar
Hur går det för alla? I planeringsstadiet eller förvegg för fullt?
Blötlägger min första omgång i dagarna, räknar med att ett 50tal ute o nere i jorden till första maj. Kommer bli ett bra år
Citera
2015-04-10, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalash
Blötlägger min första omgång i dagarna, räknar med att ett 50tal ute o nere i jorden till första maj. Kommer bli ett bra år

Har förberett 4 ställen hästskit och ny fin jord.
Har faktiskt planterat ut 5 st redan då det är bra väder här.
Citera
2015-04-10, 20:26
Medlem
Tänkte åka ut på landet nästa helg, har två förveggade och två frön som jag tänkte kasta i. Hasselfors P-jord, vermiculite och dra med lite ko/hästskit från hagen. Får se vad det blir av det
Citera
2015-04-10, 20:44
Medlem
kiwibeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalash

800L jord/koskit är införskaffat. ( Bara hälften kvar ) . Har några olika spots jag ska förbereda när tid finns och så hoppas jag på plantering i början på maj !
Citera
2015-04-10, 21:04
Medlem
Håller på för fullt. Rekat platser, slängt ut koskit. Blir mer i helgen, veckan, nästa helg slänger jag ut det sista och planterar fröna.
Citera
2015-04-10, 22:20
Medlem
Kalashs avatar
Härligt att höra om era aktiviteter

Själv har jag en plats som jag har riktigt höga förväntingar på. Har en god vän som är jägare och fick förra året en större mängd slaktrester som grävdes ner på utvald, solig, plats. Räknar med ett gäng riktigt smaskiga plantor därifrån

Hoppas det i alla fall efter allt slit med att bära ut svarta sopsäckar med inälvor och diverse likdelar genom skogen
Citera
2015-04-10, 22:59
Medlem
Har aldrig hört det om slakt rester. Har du läst nånstans att det ska vara bra eller har du provat det förut? Mycket har jag hört men aldrig slakt rester. Och andra frågan... Räcker ett år för att det ska brytas ner ordentligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in