• 1
  • 2
2015-01-22, 18:37
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Dagens Industri skriver idag en artikel om att förbudet mot gåslever upphävts i den amerikanska delstaten Kalifornien.

Effekten av detta är att gåsleverglass har blivit en formidabel succé. Själv har jag inte smakat gåsleverglass, men många andra annorlunda saker (balut exempelvis).

Finns här någon som hunnit med att besöka glassbaren Humphry Slocombes sedan gåslever åter blev tillåtet 7 januari? Eller kanske just Du var där innan förbudet trädde i kraft 2012?
Citera
2015-01-22, 18:40
Medlem
kNarkluders avatar
Var på någon riktig jävla Kitchen Nightmare krog för någon månad sedan i Stockholm och drack öl i väntan på regnet skulle lägga sig, såg att dom hade Gåsleversorbet Fan att man inte provade på.
Citera
2015-01-22, 18:40
Medlem
ModerinoNazirinos avatar
Vem fan skulle vilja äta gåsleverglass? Ge dig nu.
Citera
2015-01-22, 18:52
Medlem
ZdravoKobilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerinoNazirino
Vem fan skulle vilja äta gåsleverglass? Ge dig nu.

Jag förstår att du inte har en önskan att smaka, men jag ber dig respektera produkten och låta oss andra leka med den kittlande tanken att faktiskt smaka.

Själv vill jag gärna smaka gåsleverglass och av den anledningen startade jag tråden. Däremot har jag inga större förhoppningar om att det är en gastronomisk jubel- och klangföreställning.
Citera
2015-01-22, 20:08
Medlem
Jag är faktiskt lite inne på att testa att göra det själv. Lär inte vara supersvårt om man har glassmaskin
Citera
2015-01-22, 21:10
Medlem
christerys avatar
Funderar lite på om smakerna kommer fram, skulle inte testa själv då jag inte gillar hur den framställs (gåslevern av tvångsmatade pippis, inte glassen - då är det nog försent).

Men, den är ju ganska fet - och fryst fett smakar kanske inte så mycket. Även om man nu låter härligheten smälta i munnen.

Fast chokladglass smakar ju ändå... Det är väl bara till att kvista iväg och testa, jag tänker dock inte göra det.

Nu vart de mer en åsikt och en fundering, än nåt annat. Men allt går ju att äta (en gång).
Citera
2015-01-22, 21:11
Bannlyst
Låter riktigt vidrigt. Vad blir nästa steg? Tuggtobaksglass?
Citera
2015-01-22, 21:33
Medlem
skippers avatar
På avenyen (GBG) på det glada 80-talet fanns det ett hamburgerhak som serverade sveriges dyraste hamburgare. Mm jag minns rätt så låg den på nästan 300 spänn. Det som skiljde ut dom var tre saker:

1. De var sveriges dyraste
2. De lade lite tryffel på toppen
3. De hade inte sibyllas frysta kött

Den här gåsleverglassen känns lite likadan:

1. Först
2. Knäpp kombo

Själv letar jag fortfarande efter den perfekta bacon/vaniljglassen
Citera
2015-01-22, 22:20
Medlem
Fast det är väl inte så knäppt. Glass är ganska likt mousse.

Jag har gjort pepparrotsglass en gång som jag serverade till kallrökt lax, det var himmelskt gott. Hemligheten är att inte gå in med så mycket fördomar, gåsleverglassen är ju liksom ingen efterrätt.
Citera
2015-01-22, 22:24
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Fast det är väl inte så knäppt. Glass är ganska likt mousse.

Jag har gjort pepparrotsglass en gång som jag serverade till kallrökt lax, det var himmelskt gott. Hemligheten är att inte gå in med så mycket fördomar, gåsleverglassen är ju liksom ingen efterrätt.

Sant, jag missade det faktiskt, dumt av mig.

Fast frågeställningen blir då var definitionen av glass börjar och slutar. Är fryst vitlökssmör glass? Inte? Om jag vispar vitlökssmöret fluffigt innan frysen, glass?

Jag har gjort bearnaisesås i glassmaskinen men skulle aldrig kallat det glass, även om det det rent kemiskt är en glass i perfektion.
Citera
2015-01-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Sant, jag missade det faktiskt, dumt av mig.

Fast frågeställningen blir då var definitionen av glass börjar och slutar. Är fryst vitlökssmör glass? Inte? Om jag vispar vitlökssmöret fluffigt innan frysen, glass?

Jag har gjort bearnaisesås i glassmaskinen men skulle aldrig kallat det glass, även om det det rent kemiskt är en glass i perfektion.

Bea i glassmaskin blev jag sjukt sugen på nu 😄
Citera
2015-01-22, 22:42
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Bea i glassmaskin blev jag sjukt sugen på nu 😄

Kan rekommenderas, men återgå till ämnet. Vad är glass? :-D
Citera
  • 1
  • 2