• 1
  • 2
2015-01-22, 13:01
Medlem
Undrar om det finns några här som har gått ner 20kg eller mer och lyckats hålla denna vikt i mer än 3-5 år? Hur har ni gjort för att lyckas med detta? Har det varit jobbigt?

Jag vill minnas att jag har läst om att kroppen har en sk "set point" som den vill lägga sig på. En vikt som kroppen alltid vill tillbaka till. Det är väl en av anledningarna till att det är så svårt att hålla vikten? Förutom sötsug/dålig karaktär etc.
2015-01-22, 13:03
Medlem
kinesarsles avatar
Räkna kalorier.
2015-01-22, 13:06
Medlem
endures avatar
Vanor är svåra att bryta. Det tog dig decennier att skapa den kropp du kallar din "set point", så det är fullt rimligt att om du kvickt efter viktnedgång går upp igen så har du trots allt inte ändrat på dina vanor.

Ju mer drastisk en viktnedgång är ju mindre hållbar är den. Dra ut på nedgången så långt som känns behagligt och bryt dina gamla vanor. Det är ju självklart att du går tillbaka till samma vikt som förut om du lever på samma sätt som förut.
2015-01-22, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kinesarsle
Räkna kalorier.

Absolut. Men grejen är att det är otroligt jobbigt att ligga på det kaloriintaget livet ut, när du är van att äta det dubbla.
Knappast värt det faktiskt. Vilket fick in mig på en ny fråga.
Är det värt att göra en "storbantning" i över huvud taget?
2015-01-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Vanor är svåra att bryta. Det tog dig decennier att skapa den kropp du kallar din "set point", så det är fullt rimligt att om du kvickt efter viktnedgång går upp igen så har du trots allt inte ändrat på dina vanor.

Ju mer drastisk en viktnedgång är ju mindre hållbar är den. Dra ut på nedgången så långt som känns behagligt och bryt dina gamla vanor. Det är ju självklart att du går tillbaka till samma vikt som förut om du lever på samma sätt som förut.

Var du riktigt överviktig innan? Eller var det genom att lägga på dig muskler som du kom till din nya set point?

Vill minnas att jag läst att endast 10% lyckas behålla vikten efter en massiv viktnedgång :/.
2015-01-22, 13:12
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Absolut. Men grejen är att det är otroligt jobbigt att ligga på det kaloriintaget livet ut, när du är van att äta det dubbla.
Knappast värt det faktiskt. Vilket fick mig in på en ny fråga.
Vill du äta mer så får du helt enkelt göra dig av med mer. Så enkelt är det.

I sådant fall handlar det om fysisk aktivitet. Jag rekommenderar aldrig "storbantning" utan fysisk aktivitet. I de flestas fall räcker det med att sluta med chips och promenera 1h om dagen för att gå ned i ett stadigt tempo.

Citat:
Var du riktigt överviktig innan? Eller var det genom att lägga på dig muskler som du kom till din nya set point?

Vill minnas att jag läst att endast 10% lyckas behålla vikten efter en massiv viktnedgång :/.
Ja, jag var ganska pösig för ca 7 år sedan. Var 178 och vägde 68 kg. Gick ned till 60 kg.

Nu väger jag runt 75 kg på 179 cm utan att ha gått upp något i fettvikt.

Det är knappast min "set point", den beror ju enbart på hur många kalorier jag äter och gör av med. Vill jag gå upp ökar jag i kalorier, vill jag gå ned så minskar jag min nettokonsumtion, inte svårare än så.
Senast redigerad av endure 2015-01-22 kl. 13:16.
2015-01-22, 13:14
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Jepp, men vilken metod du än väljer för att hålla vikten så är det det här som är det grundläggande.
2015-01-22, 13:17
Medlem
Ducadreams avatar
Du vänjer ju dig efter ett tag att äta mindre. Gör det inte svårare för dig själv.
2015-01-22, 13:17
Medlem
Citat:
Knappast värt det faktiskt. Vilket fick in mig på en ny fråga.

Du kan ju fortfarande äta lika mycket mat som tidigare, bara inte lika många kalorier.
Du är inte alls van att äta det dubbla. Skiljer inte så jättemycket på kalorierna om man droppar 20kg och vill behålla vikten.

Tråkigt att detta med set Points osv lätt går in hos överviktiga, men inte lika mycket av sådan information som faktiskt är viktig. Det är så återkommande. =/
2015-01-22, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRZnr1
Du kan ju fortfarande äta lika mycket mat som tidigare, bara inte lika många kalorier.
Du är inte alls van att äta det dubbla. Skiljer inte så jättemycket på kalorierna om man droppar 20kg och vill behålla vikten.

Tråkigt att detta med set Points osv lätt går in hos överviktiga, men inte lika mycket av sådan information som faktiskt är viktig. Det är så återkommande. =/

Jag har själv gjort en stor viktnedgång så kalorier in mot kalorier ut har jag rätt bra koll på.
Är mest nyfiken på hur de som lyckats hålla vikten under flera år känt sig.
2015-01-22, 13:44
Medlem
Citat:
Vill du äta mer så får du helt enkelt göra dig av med mer. Så enkelt är det.

I sådant fall handlar det om fysisk aktivitet. Jag rekommenderar aldrig "storbantning" utan fysisk aktivitet. I de flestas fall räcker det med att sluta med chips och promenera 1h om dagen för att gå ned i ett stadigt tempo.

Ja, jag var ganska pösig för ca 7 år sedan. Var 178 och vägde 68 kg. Gick ned till 60 kg.

Nu väger jag runt 75 kg på 179 cm utan att ha gått upp något i fettvikt.

Det är knappast min "set point", den beror ju enbart på hur många kalorier jag äter och gör av med. Vill jag gå upp ökar jag i kalorier, vill jag gå ned så minskar jag min nettokonsumtion, inte svårare än så.

178cm och 68 kg? Det är knappast pösigt. I så fall måste du haft extremt lite muskler.
2015-01-22, 15:44
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:

Haha, du skojar va?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in