2015-01-24, 07:18
Medlem
alienfins avatar
Rätt nöjd med inhoppet i Carnegie Rysslandsfond en månad sen.
Upp 13,38%..
Citera
2015-01-24, 11:46
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Angående IKEA och andra företags etablering i Ryssland tänker jag främst på.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2917373

http://www.svd.se/naringsliv/rysk-mardrom-drabbade-ikea_3598407.svd

Båda de där artiklarna är från år 2009, men visst -- jag håller med dig om att Ryssland är problematiskt, Putin är en tveksam karaktär osv. Jag gör dock viss skillnad på landet i microperspektiv och makroperspektiv för även om det är fula gubbar i varje hörn finns det en börs och denna går upp och ned oavsett mängden fula gubbar i gathörn (grovt förenklat).
Citera
2015-01-24, 11:55
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alienfin
Rätt nöjd med inhoppet i Carnegie Rysslandsfond en månad sen.
Upp 13,38%..

Kul! Själv har jag inte vågat göra det än utan har temporärt gått in i Indien istället och för ett tag sedan i en räntefond som handlas i USD då jag trodde på en svag krona för ca 2 månader sedan. Något som visade sig vara klokt då den fonden gått upp 11,46% trots att det bara är en räntefond. Risken är dock hög pga valutaväxlingen som sker.
Citera
2015-01-25, 01:33
Medlem
Lyssna gärna på dagens Ekonomieko om Rysslands ekonomiska kris. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/490167?programid=3626&playepisode=490167
Citera
2015-02-04, 19:26
Medlem
Querijuices avatar
Jag har också haft tankar i att investera i Ryssland.
Tänker mest långsiktigt, 5-10år. Ryssland måste komma på fötter och har potential i att bli världsledande eller bland dom. Bara man får ordning på toppen lite.
Vad tror ni om att investera i en bred Rysslandsfond med en sparhoristont på nämnade fem till tio år?
Citera
2015-02-04, 23:47
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Querijuice
Jag har också haft tankar i att investera i Ryssland.
Tänker mest långsiktigt, 5-10år. Ryssland måste komma på fötter och har potential i att bli världsledande eller bland dom. Bara man får ordning på toppen lite.
Vad tror ni om att investera i en bred Rysslandsfond med en sparhoristont på nämnade fem till tio år?

Långsiktigt är det förmodligen mindre problematiskt. Enligt mig ser det ut som att en botten kan ha börjat forma sig men det finns fortfarande två saker som hetsar på osäkerheten kring Ryssland: oljan och sanktionerna/Ukraina.

Om man tittar på det vi "vet" så är det att oljan fallit oerhört och att det råder delade meningar om nu en botten formats för oljan. Om en botten formats slutar oljan vara en variabel, men det är lite för tidigt att säga något om.

Om man ser till sanktionerna som är en följd av att Ryssland gått in och härjat i Ukraina har det kommit indikationer på att ryssarna kan tänka sig att gå in igen. Detta skulle leda till ytterligare sanktioner och ett sämre läge på den ryska börsen.

Jag väntar på att det ska bli lite mer klarhet kring båda de där variablerna innan jag går in.
Citera
2015-02-05, 00:46
Medlem
Run3s avatar
Finns det verkligen anledning att tro att botten är nådd och återhämtning snart infinner sig? Känns IMO som att EU inte givit upp ännu utan kommer fortsätta att sätta press på Ryssland. Vad är ens EUs mål och när kommer de anse sig ha "vunnit", så de kan lägga ner dumheterna?

Citat:
Lyssna gärna på dagens Ekonomieko om Rysslands ekonomiska kris. http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/490167?programid=3626&playepisode=490167
Sedan får man väl iof ta statsmedia med en nypa salt.
Citera
2015-02-05, 07:56
Medlem
Det är dumt att försöka pricka bottnar. Mina 5 cent.
Citera
2015-02-05, 08:12
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Mm, precis. Jag tvivlar att vi har sett slutet av deras problem och bråkande.
Citera
2015-02-05, 19:20
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX

Ingen som försöker göra. Däremot är det lika dåligt att pricka topparna som de största börserna verkar stå i just nu.
Citera
2015-02-05, 22:47
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Jag tänker inte investera i Rysslandsfonder och det beror på 3 saker.

1. Genom att investera i aktier/fonder i Ryssland så hjälper man landet ekonomiskt. Putin är en makthavare som jag inte sympatiserar med. Finns då inga argument att hjälpa honom och hans land.

Fullständigt felaktigt. Dina kalle anka-pengar går till en tidigare aktieägare. Du köper x antal aktier i ett ryskt bolag från den tidigare ägaren och det kan vara en svenne, japsare eller vem som helst. Det enda fallet då du hjälper ekonomin är genom att vara med i en nyemission och skjuta in mer cash. Tänk på att aktier när de väl noterats är i huvudsak en andrahandsmarknad.

Det är som att säga att du tänker inte köpa en Volvo begagnat på blocket från Bosse, 93, därför att du inte vill stödja Volvo ekonomiskt. Volvo har redan sålt bilen och kommer inte på något sätt påverkas, den enda som påverkas är du och Bosse.
Citera
2015-02-09, 10:26
Medlem
sinewaves avatar
En liten uppdatering angående fonder i Ryssland är att många sådana gått väldigt bra den senaste månaden (+11-21%). Om man använder Avanzas verktyg vinnare/förlorare för fonder ser man att Ryssland nu ligger i topp:
https://www.avanza.se/fonder/vinnare-forlorare.html?timeUnit=ONE_MONTH

Personligen bedömer jag dock läget som fortsatt volatilt pga Ukrainakrisen. Ser dock fram mot mötet angående krisen som hålls mellan Frankrike, Tyskland och Ryssland på onsdag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in