Citat:
Ursprungligen postat av
Querijuice
Jag har också haft tankar i att investera i Ryssland.
Tänker mest långsiktigt, 5-10år. Ryssland måste komma på fötter och har potential i att bli världsledande eller bland dom. Bara man får ordning på toppen lite.
Vad tror ni om att investera i en bred Rysslandsfond med en sparhoristont på nämnade fem till tio år?
Långsiktigt är det förmodligen mindre problematiskt. Enligt mig ser det ut som att en botten kan ha börjat forma sig men det finns fortfarande två saker som hetsar på osäkerheten kring Ryssland: oljan och sanktionerna/Ukraina.
Om man tittar på det vi "vet" så är det att oljan fallit oerhört och att det råder delade meningar om nu en botten formats för oljan. Om en botten formats slutar oljan vara en variabel, men det är lite för tidigt att säga något om.
Om man ser till sanktionerna som är en följd av att Ryssland gått in och härjat i Ukraina har det kommit indikationer på att ryssarna kan tänka sig att gå in igen. Detta skulle leda till ytterligare sanktioner och ett sämre läge på den ryska börsen.
Jag väntar på att det ska bli lite mer klarhet kring båda de där variablerna innan jag går in.