2015-01-22, 11:43
Medlem
sinewaves avatar
Med tanke på det fallande oljepriset och ett "all time low" för Ryssland är det intressant att gå in med ett större kapital i en Rysslandsfond. Kanske även köpa på sig en råvarufond.

Problemet är bara att jag finner det knepigt att se risken med något sådant då jag inte kan se en trend där tillräckligt många verkar säga liknande saker. Om jag gör ett försök att plocka fram det fakta som verkligen ligger på bordet kommer jag endast fram till följande:

1. Oljepriset är på historiskt låga nivåer, men ingen vet hur länge. Jag gissar dock på att det kommer att gå upp, men det kan dröja väldigt lång tid (lång tid = 1+ år).
2. Rysslands ekonomi lär gå bättre, men ingen vettig data verkar finnas som pekar på när det kan komma att åtminstone stabilisera sig.

Är det någon vettigare att gå på? Med en investeringshorisont på 3+ år skulle jag se detta som ett mindre problem, men jag har ingen horisont per se utan uppdaterar mitt innehav så ofta som jag känner att det behövs vilket kan bli en gång/månad eller en gång/tredje månad.
Citera
2015-01-22, 11:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Med tanke på det fallande oljepriset och ett "all time low" för Ryssland är det intressant att gå in med ett större kapital i en Rysslandsfond. Kanske även köpa på sig en råvarufond.

Problemet är bara att jag finner det knepigt att se risken med något sådant då jag inte kan se en trend där tillräckligt många verkar säga liknande saker. Om jag gör ett försök att plocka fram det fakta som verkligen ligger på bordet kommer jag endast fram till följande:

1. Oljepriset är på historiskt låga nivåer, men ingen vet hur länge. Jag gissar dock på att det kommer att gå upp, men det kan dröja väldigt lång tid (lång tid = 1+ år).
2. Rysslands ekonomi lär gå bättre, men ingen vettig data verkar finnas som pekar på när det kan komma att åtminstone stabilisera sig.

Är det någon vettigare att gå på? Med en investeringshorisont på 3+ år skulle jag se detta som ett mindre problem, men jag har ingen horisont per se utan uppdaterar mitt innehav så ofta som jag känner att det behövs vilket kan bli en gång/månad eller en gång/tredje månad.

Jag gamblar med en mindre del av mina investeringar men Ryssland håller jag mig borta ifrån. Dock har du rätt i att +3 år kan vara lönsamt. Det är bara det att Putin är en oberäknerlig jävel och ingen vet vad han hittar på näst så jag avstår.
Citera
2015-01-22, 11:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokenOfTime
Jag gamblar med en mindre del av mina investeringar men Ryssland håller jag mig borta ifrån. Dock har du rätt i att +3 år kan vara lönsamt. Det är bara det att Putin är en oberäknerlig jävel och ingen vet vad han hittar på näst så jag avstår.

Gambling är en sak, men skulle inte riktigt kalla det ren gambling om man har tillräckligt vettiga trender att gå efter. Viss gambling, visst -- men inte som att endast dra in en större summa bara för att kursen gått ned utan att bry sig om vilka variabler och annat som gjort att det blivit så.
Citera
2015-01-22, 12:55
Bannlyst
Citat:
Gambling är en sak, men skulle inte riktigt kalla det ren gambling om man har tillräckligt vettiga trender att gå efter. Viss gambling, visst -- men inte som att endast dra in en större summa bara för att kursen gått ned utan att bry sig om vilka variabler och annat som gjort att det blivit så.

Vilka variabler och trender tänker du på när det gäller Ryssland?

När det gäller dom 10-20% som jag "gamblar" med så går jag enbart på magkänsla. Vem som helst förstår ju att gå in när en marknad är undervärderad som Ryssland är men har man inget förtroende så har man inget förtroende.
Senast redigerad av TokenOfTime 2015-01-22 kl. 13:04.
Citera
2015-01-22, 16:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Vilka variabler och trender tänker du på när det gäller Ryssland?

När det gäller dom 10-20% som jag "gamblar" med så går jag enbart på magkänsla. Vem som helst förstår ju att gå in när en marknad är undervärderad som Ryssland är men har man inget förtroende så har man inget förtroende.

Tänker framförallt på om det är någon som läst något seriöst som kan ge indikationer för X eller Y precis som med alla andra mer aktiva val man gör. Bör väl inte anses särskilt uppseendeväckande.
Citera
2015-01-22, 20:38
Bannlyst
Citat:
Tänker framförallt på om det är någon som läst något seriöst som kan ge indikationer för X eller Y precis som med alla andra mer aktiva val man gör. Bör väl inte anses särskilt uppseendeväckande.

Hur kan det finnas seriös info om Ryssland när landets ledning är oseriös.

Såg dock att fonderna gått upp 4-5% idag. Tippar på att kursen åker berg och dalbana den närmaste tiden.
Citera
2015-01-22, 21:25
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Hur kan det finnas seriös info om Ryssland när landets ledning är oseriös.

Såg dock att fonderna gått upp 4-5% idag. Tippar på att kursen åker berg och dalbana den närmaste tiden.

Seriös och seriös, en indikation är en indikation även om Putin är en galning. Det är en variabel som gör det hela osäkert, men då Rysslands ekonomi också till viss del är bunden till oljepriset är det väl mer den variabeln jag siar om samt hur det går med eventuellt fortsatta sanktioner mot Ryssland. Det är nämligen inte nödvändigtvis så att sanktionerna har samma utvecklingskurva som Putins galenskaper. Har funnits gott om galningar i historien som inte haft sanktioner på sig eller fått lättade sådana efter en viss tid.

Tippar också på berg och dalbana och såg också +4-5% idag.

Känner personligen att botten nåddes i december och att det kan röra sig om viss stabilisering nu vilket skulle göra en investering vettig. Tvekar bara då jag inte läst om någon annan överhuvudtaget som verkar tänka i de banorna (när man inte pratar om småbelopp a 10 000 kr som folk här på FB verkar gilla att leka med).

Edit: Funderar även på att gå in i någon fond som har mycket oljebolag då även oljan står på ett all time low, men även där finner jag att det är väldigt ovisst för tillfället.
Senast redigerad av sinewave 2015-01-22 kl. 21:30.
Citera
2015-01-22, 22:52
Medlem
Jag tänker inte investera i Rysslandsfonder och det beror på 3 saker.

1. Genom att investera i aktier/fonder i Ryssland så hjälper man landet ekonomiskt. Putin är en makthavare som jag inte sympatiserar med. Finns då inga argument att hjälpa honom och hans land.

2. Ryssland är väldigt korrupt. Många företag tex IKEA och andra svenska multinationella företag har haft mycket svårt att etablera sig. Flera har inte ens kunnat driva verksamhet. När landet har grov organiserad brottslighet och korruption så är det svårt att värdera företag/aktier. Fina välmående företag som kanske inte vill betala mutor kan helt plötsligt bli omsprungna av ett skitföretag som har mutat sig fram. Jättesvårt att handla på en börs under dessa förutsättningar.

3. Det kan ta många år innan Rysslands ekonomi blivit stärkt efter denna krasch. Hur kriget i Ukraina och den kraftiga expansionen av försvaret ska betalas kan bli en stötesten. Framförallt när oljepriset är så här lågt. Vi kommer nog få leva med låga oljepriser under flera år. USA exporterar olja för första gången på flera decennier. Nya bilmotorer gör att bränsleförbrukningen minskar trots att vi kör mer bil.
Citera
2015-01-22, 23:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag tänker inte investera i Rysslandsfonder och det beror på 3 saker.

1. Genom att investera i aktier/fonder i Ryssland så hjälper man landet ekonomiskt. Putin är en makthavare som jag inte sympatiserar med. Finns då inga argument att hjälpa honom och hans land.

2. Ryssland är väldigt korrupt. Många företag tex IKEA och andra svenska multinationella företag har haft mycket svårt att etablera sig. Flera har inte ens kunnat driva verksamhet. När landet har grov organiserad brottslighet och korruption så är det svårt att värdera företag/aktier. Fina välmående företag som kanske inte vill betala mutor kan helt plötsligt bli omsprungna av ett skitföretag som har mutat sig fram. Jättesvårt att handla på en börs under dessa förutsättningar.

3. Det kan ta många år innan Rysslands ekonomi blivit stärkt efter denna krasch. Hur kriget i Ukraina och den kraftiga expansionen av försvaret ska betalas kan bli en stötesten. Framförallt när oljepriset är så här lågt. Vi kommer nog få leva med låga oljepriser under flera år. USA exporterar olja för första gången på flera decennier. Nya bilmotorer gör att bränsleförbrukningen minskar trots att vi kör mer bil.

1. Jaha?

2. Va? IKEA pumpar in pengar i Ryssland: http://www.va.se/nyheter/2015/01/22/trots-rysk-kris-fortsatter-ikea-miljardsatsa/ Tydligen ser inte IKEA samma problem som dig, men det var lite roligt att du tog just IKEA som exempel. Däremot håller jag med dig om problematiken i övrigt till viss del.

3. Ja, oljan är även den på en all time low -- däremot tror jag inte Saudi kommer att pressa det låga priset allt för lång tid (lång tid = över 6 månader).
Citera
2015-01-23, 23:22
Medlem
Angående IKEA och andra företags etablering i Ryssland tänker jag främst på.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=2917373

http://www.svd.se/naringsliv/rysk-mardrom-drabbade-ikea_3598407.svd
Citera
2015-01-24, 03:58
Medlem
Jag har investerat en del i rysslands fonder idag
Citera
2015-01-24, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CHUPANINJA
Jag har investerat en del i rysslands fonder idag

Två dagar för sent, men hellre sent än aldrig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in