Ja? Tror att trådens rubrik är rätt självförklarande och kanske krånglar jag bara till det om jag försöker förklara den ytterligare, men jag skulle i alla fall vilja höra om era åsikter och erfarenheter gällande detta som har varit ett stort problem i åtminstone mitt liv och säkert i många av eras också, nämligen familjemedlemmar, partners och vänners (kanske inte så mycket de sistas) förmåga att knuffa en närmre vansinnets rand av rädsla (ironiskt nog) för att man redan är på väg dit. Nu snackar jag alltså om en destruktiv oro från dessa människors sida som kan upplevas som rena illviljan (och ibland kanske också är det) men som måhända grundar sig i kärlek eller övertygelse om att de har hundra procents koll på hur man är funtad, trots att kanske så inte alls är fallet eller om det nu stämmer lite, inte vet vad de ska göra av den informationen till att börja med. De kan exempelvis handla helt opedagogiskt och vilja belysa hur sjuk man i stunden verkar vara trots att det omdömet bara spär på eventuella tecken på dissociation eller kanske till och med helt på egen hand ger upphov till dem. Hur pedagogiskt är det egentligen, för en liknelse, att gå fram till någon som precis blivit knivhuggen och skrika "MEN HJÄLP! DU FÖRBLÖDER! DU FÖRBLÖDER!"? Jag hoppas verkligen att jag gör mig förstådd nu. Det handlar alltså om närståendes självuppfyllande profetior om MIN/DIN/ANDRAS vandring in i galenskapens ruiner. Erfarenheter? Tips på hur man undviker? Vad finns att läsa i ämnet (böcker, avhandlingar, etcetera)? Tack på förhand, så hörs vi snart.