2015-01-22, 02:14
Medlem
Hej har ett ganska säreget intresse av en specifik Carl Malmsten möbel och har precis fått tag i mitt andra exemplar av denna stora sänggavel som är helt i trä och utan skruvar.
Ska nu försöka mig på konststycket att slipa ner hela gaveln samt olja och lacka om (den är stor och en hel del detaljer) den är gjord av furu och är lackad. Skulle vara tacksam för tips på slipmaskiner/teknik som passar för möbler utan att man skadar möbeln eller ska jag slipa för hand? Ringde till en möbelsnickare när jag hade köpt mitt första exemplar som vägrade ta emot den och sa att jag var galen, nöjde mig då att behålla den som den var då den var i bra skick. Alla tips är välkomna
Citera
2015-01-22, 02:25
Medlem
Timell målade om fönster för ett tag sedan och då tipsade han om en uv? värmare/lampa som man ställde över den målade ytan en kort stund sen var det busenkelt att få bort färgen. Den gick att hyra hos cramo eller vad kedjan heter.

Annars kan väl varmluftspicka funka!?

Slipa bara för att få bort färgen kan nog äta mer trä än nödvändigt.
Senast redigerad av erattat 2015-01-22 kl. 02:27.
Citera
2015-01-22, 02:58
Medlem
Hej tack för svar sängen har en lack som lagts direkt på furu (tror jag) så slipning är nog oundvikligt.
Citera
2015-01-22, 10:20
Medlem
Q.E.D.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onenoah
Hej har ett ganska säreget intresse av en specifik Carl Malmsten möbel och har precis fått tag i mitt andra exemplar av denna stora sänggavel som är helt i trä och utan skruvar.
Ska nu försöka mig på konststycket att slipa ner hela gaveln samt olja och lacka om (den är stor och en hel del detaljer) den är gjord av furu och är lackad. Skulle vara tacksam för tips på slipmaskiner/teknik som passar för möbler utan att man skadar möbeln eller ska jag slipa för hand? Ringde till en möbelsnickare när jag hade köpt mitt första exemplar som vägrade ta emot den och sa att jag var galen, nöjde mig då att behålla den som den var då den var i bra skick. Alla tips är välkomna

Frågan är om din sänggavel är original CM, eller en senare tillverkning enligt hans prototyp. Många, har CM möbler i sitt sortiment. Exempelvis Svenssons i Lammhult eller Länna möbler. Finns det någon CM brännstämpel?

Om din gavel är original, råder jag dig att ta reda på skillnaden mellan renovering och restaurering, samt att undersöka vilken lacktyp som är gällande. Mattlack alternativ hårdvax tror jag men det senare är inte aktuell enligt vad du har skrivit. Dåligt utförd restaurering stjälper snarare än hjälper.
Citera
2015-02-24, 11:17
Moderator
VitKallas avatar
Hobby --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem