Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-01-21, 22:40
  #1
Medlem
skippers avatar
Eftersom jag är normalbegåvad är jag helt säker på att någon redan föreslagit att man som inloggad skulle kunna få välja bort vissa forum från Aktuella Ämnen. I mitt fall är det till exempel helt ointressant att se 5-6 aktuella ämnen i Integration&Invandringsforumet.

Jag inser att det här gör en jäkla jobbig last på servern och att sidan kommer laddas långsammare.
Citera
2015-01-21, 23:41
  #2
Medlem
Ja, jag för mig jag kommenterat i en tråd om att filtrera ämnen bland "nya ämnen" och "nya inlägg". Men belastas verkligen servern av detta? Ett filter bör väl inte göra det. Någon mer kunnig får förklara.
Citera
2015-01-22, 21:26
  #3
Medlem
skippers avatar
Bump och argument samtidigt, det här möter mig just nu:

"Om jag går till nån random svart man i tunnelbanan och säger: "jag ser att du är nege (Integration och invandring)"

Jag gillar FB, det är högt och lågt, normalsmart, korkat och ibland íntelligent. Jag gillar också den nya funktionen "Aktuella ämnen", den gör att jag inte direkt väljer en kategori som jag brukade göra. Dock är det faktiskt vissa forum som enligt algoritmen uppfattas som "aktuella" mer än andra. Jag skulle som sagt verkligen kunna filtrera bort dom.
Citera
2016-02-05, 17:08
  #4
Medlem
Inaniss avatar
Bump. Detta borde verkligen ses över, det är ju oerhört enformigt på AÄ idag. Nästintill alla ämnen är antingen Integration och Invandring eller Aktuella brott och kriminalfall. Och tyvärr handlar det allt dom oftast om att gnälla i AbK mer än diskutera det aktuella brottet.

Gör det möjligt att välja bort vissa forumsdelar i vad man får visat för sig i AÄ. Det borde inte vara svårt att göra, låt platserna fyllas upp av dom ämnen man är intresserad av att läsa.
Citera
2016-06-11, 08:18
  #5
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inanis
Bump


Kan vi få en kommentar från dom-som-bestämmer kanske?
Citera
2016-06-12, 10:08
  #6
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Kan vi få en kommentar från dom-som-bestämmer kanske?

Jag ser det som att en sådan funktion bara skulle inskränka på yttrandefriheten. Ignorefunktionen har ju tagits bort och då är det knappast lämpligt att införa något som fungerar på liknande sätt.
Citera
2016-06-12, 17:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag ser det som att en sådan funktion bara skulle inskränka på yttrandefriheten. Ignorefunktionen har ju tagits bort och då är det knappast lämpligt att införa något som fungerar på liknande sätt.
Lägg av. Hur tänker du? Finns ju fan sjukt många trådar som inte visas på aktuella ämnen (cirka 270k) utan att yttrandefriheten på Flashback tar styrk.
Citera
2016-06-12, 17:45
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag ser det som att en sådan funktion bara skulle inskränka på yttrandefriheten. Ignorefunktionen har ju tagits bort och då är det knappast lämpligt att införa något som fungerar på liknande sätt.

Jag tycker inte det inskränker yttrandefriheten alls faktiskt, det gör det lättare att hitta vad man letar efter och är intresserad av, egentligen inte konstigare än att man kategoriserat subforumen med olika teman av precis samma anledning.

Att ta bort ignore och förhindra folk att sortera ut vad de är intresserade av är rakt av att göra flashback mer och mer användarovänligt.
Citera
2016-06-12, 18:12
  #9
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Lägg av. Hur tänker du? Finns ju fan sjukt många trådar som inte visas på aktuella ämnen (cirka 270k) utan att yttrandefriheten på Flashback tar styrk.

Det har absolut ingenting med antal att göra, det räcker så bra med en tråd eller ett enda inlägg.

Om du väljer att göra på ett sätt som gör att du inte kan läsa en annan användares inlägg över huvud taget (ignore) eller om du gör så att användares trådar i vissa ämnen (topic) inte kan läsas av dig, så har du i båda fallen hindrat yttrandefriheten från dessa användare mot dig.
Citera
2016-06-12, 18:18
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag tycker inte det inskränker yttrandefriheten alls faktiskt, det gör det lättare att hitta vad man letar efter och är intresserad av, egentligen inte konstigare än att man kategoriserat subforumen med olika teman av precis samma anledning.

Att ta bort ignore och förhindra folk att sortera ut vad de är intresserade av är rakt av att göra flashback mer och mer användarovänligt.

Att hålla koll på och hitta det man är intresserad av gör man genom att besöka de olika delforum som behandlar dessa intresseområden. Det är även väldigt enkelt att prenumerera på dessa forum eller underforum.

Då har du gjort ett val utifrån din intressesfär och inte valt bort något/någon med en tvångsåtgärd.

Stor skillnad där i min bok.
Citera
2016-06-12, 18:23
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Att hålla koll på och hitta det man är intresserad av gör man genom att besöka de olika delforum som behandlar dessa intresseområden. Det är även väldigt enkelt att prenumerera på dessa forum eller underforum.

Då har du gjort ett val utifrån din intressesfär och inte valt bort något/någon med en tvångsåtgärd.

Stor skillnad där i min bok.

Spontant så känns det dock som att det i din bok borde stå att man stryper yttrandefriheten om man inte besöker alla delforum, eller att det stryper yttrandefriheten att öht ha delforum då mindre besökta sådana inte skapar samma exponering för trådarna som finns där än i de delforum med fler besökare.

Vill inte lägga ord i munnen på dig dock så jag poängterar att det är en förlängning av hur jag uppfattar ditt resonemang om att en filtrering av aktuella ämnen skulle begränsa yttrandefriheten.
Citera
2016-06-12, 18:30
  #12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Spontant så känns det dock som att det i din bok borde stå att man stryper yttrandefriheten om man inte besöker alla delforum, eller att det stryper yttrandefriheten att öht ha delforum då mindre besökta sådana inte skapar samma exponering för trådarna som finns där än i de delforum med fler besökare.

Vill inte lägga ord i munnen på dig dock så jag poängterar att det är en förlängning av hur jag uppfattar ditt resonemang om att en filtrering av aktuella ämnen skulle begränsa yttrandefriheten.

Läs vad jag skrev om skillnaden mellan att välja och välja bort. Du förstod uppenbarligen inte den delen.

Att inte besöka alla delforum har inget med att göra att man väljer bort dem och det stryper därmed ingen yttrandefrihet. Skillnaden ligger i att antingen väljer man det man vill av allt som finns eller så lägger man ett stort skynke över valda delar och låtsas att de inte finns.

Stor skillnad där som sagt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback