2016-06-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det har absolut ingenting med antal att göra, det räcker så bra med en tråd eller ett enda inlägg.

Om du väljer att göra på ett sätt som gör att du inte kan läsa en annan användares inlägg över huvud taget (ignore) eller om du gör så att användares trådar i vissa ämnen (topic) inte kan läsas av dig, så har du i båda fallen hindrat yttrandefriheten från dessa användare mot dig.
Ingen har väl sagt något om att göra trådar oläsliga för andra?
Citera
2016-06-12, 18:35
Medlem
Citat:
Läs vad jag skrev om skillnaden mellan att välja och välja bort. Du förstod uppenbarligen inte den delen.

Att inte besöka alla delforum har inget med att göra att man väljer bort dem och det stryper därmed ingen yttrandefrihet. Skillnaden ligger i att antingen väljer man det man vill av allt som finns eller så lägger man ett stort skynke över valda delar och låtsas att de inte finns.

Stor skillnad där som sagt.

Jag ser faktiskt inte skillnaden, att genom en filtrering välja bort ämnen från aktuella ämnen är lika mkt av ett val som att välja att inte besöka ett delforum för mig åtminstone, men med ett litet enkelt verktyg som gör det smidigare för mig som användare.

Jag håller heller inte med om att jag begränsar någons yttrandefrihet genom att dölja dem för mig personligen, hade flashback dolt det för alla hade det varit en sak, men jag som privatperson har ingen skyldighet att ta del av vad någon annan skriver, jag kan inte se hur ett sådant val berör någons yttrandefrihet alls faktiskt.
Citera
2016-06-12, 18:35
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Ingen har väl sagt något om att göra trådar oläsliga för andra?

Nej, jag skrev ju "inte kan läsas av dig".

Dig, inte andra. Möjligheten att göra något oläsligt för andra finns ju inte oavsett om det handlar om ignore eller topic i den här tråden. Det vore dessutom totalt absurt.
Citera
2016-06-12, 18:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag ser faktiskt inte skillnaden, att genom en filtrering välja bort ämnen från aktuella ämnen är lika mkt av ett val som att välja att inte besöka ett delforum för mig åtminstone, men med ett litet enkelt verktyg som gör det smidigare för mig som användare.

Jag håller heller inte med om att jag begränsar någons yttrandefrihet genom att dölja dem för mig personligen, hade flashback dolt det för alla hade det varit en sak, men jag som privatperson har ingen skyldighet att ta del av vad någon annan skriver, jag kan inte se hur ett sådant val berör någons yttrandefrihet alls faktiskt.

Då kan jag bara konstatera att vi ser på det på olika sätt.

Om du lyssnar på någon, men fullständigt skiter i vad denne säger är det en sak. Då har han i alla fall fått uttrycka sin åsikt och haft sin yttrandefrihet.

Om du däremot skiter i vad en person säger genom att gå därifrån, stänga en dörr eller sätta munkavle på honom, så har du hindrat hans yttrandefrihet.

Ser du verkligen inte skillnaden?

Det kan tyckas fel att hänvisa till yttrandefrihet när det handlar om användare till användare. Yttrandefrihet skall ses i ett vidare perspektiv, men det här är ändå ett diskussionsforum och inget enskilt samtal.
Citera
2016-06-12, 18:47
Medlem
Citat:
Nej, jag skrev ju "inte kan läsas av dig".

Dig, inte andra. Möjligheten att göra något oläsligt för andra finns ju inte oavsett om det handlar om ignore eller topic i den här tråden. Det vore dessutom totalt absurt.
Men trådarna kan ju fortfarande läsas av mig om de inte finns på aktuella ämnen.

Jag förstår inte vad du menar/har för problem med förslaget.
Citera
2016-06-12, 18:52
Medlem
Citat:
Då kan jag bara konstatera att vi ser på det på olika sätt.

Om du lyssnar på någon, men fullständigt skiter i vad denne säger är det en sak. Då har han i alla fall fått uttrycka sin åsikt och haft sin yttrandefrihet.

Om du däremot skiter i vad en person säger genom att gå därifrån, stänga en dörr eller sätta munkavle på honom, så har du hindrat hans yttrandefrihet.

Ser du verkligen inte skillnaden?

Det kan tyckas fel att hänvisa till yttrandefrihet när det handlar om användare till användare. Yttrandefrihet skall ses i ett vidare perspektiv, men det här är ändå ett diskussionsforum och inget enskilt samtal.

Om jag skiter i att lyssna på någon som uttrycker sin åsikt så har denne likväl fått uttrycka sin åsikt. och jag har använt mig av min ändå rätt grundläggande rättighet att slippa höra eländet om jag inte känner för det. Det finns inget motsatsförhållande där. Yttrandefriheten är din rätt att yttra dig, ingen privatpersons skyldighet att hålla dörren öppen för att de ska behöva höra dig.
Det finns inga likheter mellan att sätta munkavel på någon och sätta öronproppar på sig själv, det ena är fel, det andra en rättighet kan jag tycka.

Och jag tycker inte det finns någon anledning att inte ta det hela ur privatpersonsperspektiv, jag läser skriver och hänger här i egenskap av att vara en privatperson, som jag tidigare nämnt så hade det varit en helt annan sak om flashback som forum gått in och dolt saker för alla användare, men det är ju en helt annan fråga på det hela taget.
Citera
2016-06-12, 19:01
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Men trådarna kan ju fortfarande läsas av mig om de inte finns på aktuella ämnen.

Jag förstår inte vad du menar/har för problem med förslaget.

Det är filtreringen jag har problem med. Jag hade samma problem med ignorefunktionen vilken jag aldrig använde. Den togs ju på goda grunder också bort.

Att välja att klicka sig in på olika forum/underforum utifrån ett egenintresse där ingen filtrering ligger till grund är en annan sak.

Som jag tidigare sa så finns det ju dessutom en "filtrering" redan i form av prenumerationer. Den är dessutom positiv, då man väljer och inte negativ som den blir när man väljer bort.
Citera
2016-06-12, 19:01
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Jag ser det som att en sådan funktion bara skulle inskränka på yttrandefriheten. Ignorefunktionen har ju tagits bort och då är det knappast lämpligt att införa något som fungerar på liknande sätt.

Alltså e du ens på riktigt

Jag skulle sjukt gärna se att jag kan välja bort att få upp trådar som startats i vissa delforum som inte intresserar mej (ex betting, sport mfl) på nya inlägg (använder den oftare än aktuella ämnen) men då kränker jag deras yttrandefrihet enligt dej, hur fan då undrar jag, det handlar enbart om användarvänlighet ff

Nej det är sjukt mkt drygare att bläddra runt i olika underforum

Fattar ej varför det verkar finnas ett motstånd mot sån här filtrering
Citera
2016-06-12, 19:03
Medlem
Citat:
Det är filtreringen jag har problem med. Jag hade samma problem med ignorefunktionen vilken jag aldrig använde. Den togs ju på goda grunder också bort.

Att välja att klicka sig in på olika forum/underforum utifrån ett egenintresse där ingen filtrering ligger till grund är en annan sak.

Som jag tidigare sa så finns det ju dessutom en "filtrering" redan i form av prenumerationer. Den är dessutom positiv, då man väljer och inte negativ som den blir när man väljer bort.

Hur är detta inte en filtrering? Enda skillnaden mot ignorefunktionen och att kunna plocka bort ämnen från nya inlägg och aktuella ämnen är att den blir smidigare och därmed mer användarvänligt.
Citera
2016-06-12, 19:20
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Hur är detta inte en filtrering? Enda skillnaden mot ignorefunktionen och att kunna plocka bort ämnen från nya inlägg och aktuella ämnen är att den blir smidigare och därmed mer användarvänligt.

För att du väljer något, inte väljer bort något. Med ett filter av vad slag det vara må filtrerar man bort saker som ej är önskvärda.
Citera
2016-06-12, 19:21
Medlem
Citat:
För att du väljer något, inte väljer bort något. Med ett filter av vad slag det vara må filtrerar man bort saker som ej är önskvärda.

Du väljer ju bort de delforum du aktivt väljer att INTE besöka.

Det låter ju lustigt nog som att du skulle acceptera en funktion där du väljer vad som ska visas, men inte en där du väljer bort vad du inte vill ska visas. Även om det i praktiken är precis samma sak
Senast redigerad av Prax^ 2016-06-12 kl. 19:24.
Citera
2016-06-12, 19:23
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:

Jag förutsätter att du har läst samtliga 54 309 477 inlägg som skrivits här i detta nu, eller ägnar du dig åt att faktiskt välja det du vill läsa om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in