Citat:
Ursprungligen postat av
Prax^
Jag ser faktiskt inte skillnaden, att genom en filtrering välja bort ämnen från aktuella ämnen är lika mkt av ett val som att välja att inte besöka ett delforum för mig åtminstone, men med ett litet enkelt verktyg som gör det smidigare för mig som användare.
Jag håller heller inte med om att jag begränsar någons yttrandefrihet genom att dölja dem för mig personligen, hade flashback dolt det för alla hade det varit en sak, men jag som privatperson har ingen skyldighet att ta del av vad någon annan skriver, jag kan inte se hur ett sådant val berör någons yttrandefrihet alls faktiskt.
Då kan jag bara konstatera att vi ser på det på olika sätt.
Om du lyssnar på någon, men fullständigt skiter i vad denne säger är det en sak. Då har han i alla fall fått uttrycka sin åsikt och haft sin yttrandefrihet.
Om du däremot skiter i vad en person säger genom att gå därifrån, stänga en dörr eller sätta munkavle på honom, så har du hindrat hans yttrandefrihet.
Ser du verkligen inte skillnaden?
Det kan tyckas fel att hänvisa till yttrandefrihet när det handlar om användare till användare. Yttrandefrihet skall ses i ett vidare perspektiv, men det här är ändå ett diskussionsforum och inget enskilt samtal.