• 1
  • 2
2015-01-21, 08:25
Medlem
shaktas avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20190140.ab

Samt även en film nu.

http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article63874.ab

Höll på att sätta kaffet i halsen. Allvarligt, är det fler som reagera på att denna artikel lyfter IS till skyarna och nästan rättfärdigar det dom gör?

Citat 1:

"Både Abu Zacharias och Abraham har varit nere i krigets Syrien och de uppmanar sina bröder i Sverige att göra detsamma, så länge de gör det med rätt inställning."

Citat 2:

"”IS agenda är god”

I dag är hans tolkning av *Koranen det enda rättesnöre han lever efter och IS ideal är, anser han, goda.

– Deras agenda är hälsosam även om de har begått en del misstag.
"

Citat 3:

"– Jag vill säga till er, vi vill gärna att alla ska komma ner. Det är ett steg ni måste ta för att se hur vi har det. Om ni inte har avsikten att komma till jihad, så kom ner och hälsa på och se hur vi har det. Vi är lyckliga, vi är bland bröder."

Hur går det till att ansluta sig till IS?

"– Det är ganska lätt, du tar dig till en närliggande turkisk stad och betalar en smugglare för att ta dig in i landet genom en rutt som går genom ett IS-kontrollerat -område, där inne måste du åka till ett träningsläger i två månader, som lumpen, för att komma i rätt *fysiskt tillstånd. Det är mycket hård träning."

Hela artikeln är så dumt skriven och på sådant sätt att man börjar undra om aftonbladet stöttar IS.

-Uppmanar andra att bli Jihadister.
-Berättar hur man ska gå till väga. Vad det kostar etc.

Varför ger man IS utrymme i en tidning överhuvudtaget?
Senast redigerad av shakta 2015-01-21 kl. 08:40.
Citera
2015-01-21, 08:39
Medlem
burialhexs avatar
Nej, det är inte reklam..

Det ligger i folks intresse hur människor som bor i trygga sverige kan välja att åka ner till ett krigsherjat land för att strida med terroriststämplade grupper..
Citera
2015-01-21, 08:41
Medlem
VisitByIncubuss avatar
IS ges plats i tidningen eftersom det är ett samhällsproblem och det är medias uppgift att lyfta detta på olika sätt. Vi lever i en demokrati och där tillåts alla att komma till tals (om de inte bryter mot några lagar vill säga) och då innefattas även IS-krigarna.

Man ska ha en sak klar för sig när man diskuterar denna typ av ämne och den är att det som personen säger är utifrån hans/hennes verklighet och rättesnöre i livet. Ungefär som när Breivik fick prata och beskriva sin verklighet. Vår verklighet är ju lika galen enligt honom som vi tycker att hans är. Likadant är det väl med IS-krigarna kan jag tänka mig. Det vi avskyr i deras ord återspeglas i deras avsky av det vi säger. Samma sak gäller SD kontra "alla andra" eller hardcorekristna mot ateister och så vidare. På sin egen sida är allt rätt.

På din fråga om det är smygreklam för IS skulle jag säga ja. Lika mycket som det sker smygreklam för alla som får komma till tals, de ges ju en möjlighet att sälja in budskapet till andra.
Citera
2015-01-21, 08:52
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VisitByIncubus
IS ges plats i tidningen eftersom det är ett samhällsproblem och det är medias uppgift att lyfta detta på olika sätt. Vi lever i en demokrati och där tillåts alla att komma till tals (om de inte bryter mot några lagar vill säga) och då innefattas även IS-krigarna.

Man ska ha en sak klar för sig när man diskuterar denna typ av ämne och den är att det som personen säger är utifrån hans/hennes verklighet och rättesnöre i livet. Ungefär som när Breivik fick prata och beskriva sin verklighet. Vår verklighet är ju lika galen enligt honom som vi tycker att hans är. Likadant är det väl med IS-krigarna kan jag tänka mig. Det vi avskyr i deras ord återspeglas i deras avsky av det vi säger. Samma sak gäller SD kontra "alla andra" eller hardcorekristna mot ateister och så vidare. På sin egen sida är allt rätt.

På din fråga om det är smygreklam för IS skulle jag säga ja. Lika mycket som det sker smygreklam för alla som får komma till tals, de ges ju en möjlighet att sälja in budskapet till andra.

Men i breiviks fall så var han unik med sitt agerande för att komma från väst. Men i IS fall har vi massor av folk som stöttar IS från Sverige, som vill och kommer utföra terrordåd. Det är bara en tidsfråga. I breiviks fall så var han ett isolerat fall.

Varför ge dessa utrymme överhuvudtaget i en tidning som folk vet fungerar som reklam och kommer gynna en organisation som slaktar folk från höger till vänster. Hur dom tänker behöver folk inte veta då majoriteten redan vet om deras avsikter och hur dom tänker.
Senast redigerad av shakta 2015-01-21 kl. 08:56.
Citera
2015-01-21, 09:03
Medlem
Översätt gärna och skicka till lämplig utländsk media.
Citera
2015-01-21, 09:07
Medlem
Men vi får inte glömma vilka vi ska skylla IS på http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20189774.ab

Och vilka som är det verkliga hotet i Sverige
http://www.aftonbladet.se/nyheter/ko...cle20192889.ab
Citera
2015-01-21, 09:12
Medlem
MeMajks avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20172412.ab

Antar att dessa IS "krigare" räknar med att kunna återvända till Sverige och bosätta sig i Örebro
Anmärkningsvärt är att de som åker och leker IS-krigare fortsatt för sitt uppehälle från svenska staten

Media har verkligen svårt att veta vilken fot de ska stå på och är nog mer ute efter att skapa säljande löp och lösnummer trots att de i vissa artiklar glorifierar terrorism och IS
Citera
2015-01-21, 09:22
Medlem
BottleBenders avatar
När det nu är så viktigt att alla sidor ska komma till tals så vill jag nu se en artikel från aftonhoran som handlar om dem positiva delarna med pedofili. En demokrati måste låta alla komma till tals och vem vet, pedofiler kanske bara är missförstådda.

Det borde inte vara omöjligt då islam uppenbarligen inte ser några problem med pedofili.
Citera
2015-01-21, 09:50
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Varför ge dessa utrymme överhuvudtaget i en tidning som folk vet fungerar som reklam och kommer gynna en organisation som slaktar folk från höger till vänster. Hur dom tänker behöver folk inte veta då majoriteten redan vet om deras avsikter och hur dom tänker.

För att vi lever i en demokrati och för att medias roll är att lyfta fram samhällsproblem. Om vi inte kan tillåta IS att yttra sig så ska vi stänga ner möjligheten att rapportera från USA (som haft ihjäl betydligt fler oskyldiga människor än IS), Ryssland och Thomas Quick. Bara för att nämna några exempel. Låt IS prata, låt den smutsiga byken komma fram i dagsljus, låt medborgarna känna avsky för deras budskap - och förhoppningsvis kan vi sedan tvinga staten att inte genomföra några gräddfiler á la Örebro för dessa människor.
Citera
2015-01-21, 09:54
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BottleBender
När det nu är så viktigt att alla sidor ska komma till tals så vill jag nu se en artikel från aftonhoran som handlar om dem positiva delarna med pedofili. En demokrati måste låta alla komma till tals och vem vet, pedofiler kanske bara är missförstådda.

Det borde inte vara omöjligt då islam uppenbarligen inte ser några problem med pedofili.

Vad menar du? Det finns ju redan, här är bara ett exempel på när man intervjuar en pedofil:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14617966.ab

Man behöver ju nödvändigtvis inte styra artikeln genom att belysa de positiva delarna med pedofili, varför vill du läsa det? Förresten så kan du själv fördjupa dig i ämnet genom att studera de gamla grekerna, då var pedofili något vackert och inget ont.
Citera
2015-01-21, 09:59
Medlem
Djupfryss avatar
Det är möjligt att några nysvenskar packar väskan på grund av artikeln. Men jag tror att gemene man får sig en tankeställare och funderar på om det verkligen är rimligt att vi tillåter detta fortgå och till och med belönar det.
Jag hoppas det iaf.
Citera
2015-01-21, 10:01
Medlem
FittJannes avatar
Sådär brukar blänkare i lokalblaskorna se ut för att värva ungdomar till exempelvis musikfolkbildningen.
Liten intervju varvat med info om hur man gör för att börja. Applåder!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in