Citat:
Ursprungligen postat av
VisitByIncubus
IS ges plats i tidningen eftersom det är ett samhällsproblem och det är medias uppgift att lyfta detta på olika sätt. Vi lever i en demokrati och där tillåts alla att komma till tals (om de inte bryter mot några lagar vill säga) och då innefattas även IS-krigarna.
Man ska ha en sak klar för sig när man diskuterar denna typ av ämne och den är att det som personen säger är utifrån hans/hennes verklighet och rättesnöre i livet. Ungefär som när Breivik fick prata och beskriva sin verklighet. Vår verklighet är ju lika galen enligt honom som vi tycker att hans är. Likadant är det väl med IS-krigarna kan jag tänka mig. Det vi avskyr i deras ord återspeglas i deras avsky av det vi säger. Samma sak gäller SD kontra "alla andra" eller hardcorekristna mot ateister och så vidare. På sin egen sida är allt rätt.
På din fråga om det är smygreklam för IS skulle jag säga ja. Lika mycket som det sker smygreklam för alla som får komma till tals, de ges ju en möjlighet att sälja in budskapet till andra.
Men i breiviks fall så var han unik med sitt agerande för att komma från väst. Men i IS fall har vi massor av folk som stöttar IS från Sverige, som vill och kommer utföra terrordåd. Det är bara en tidsfråga. I breiviks fall så var han ett isolerat fall.
Varför ge dessa utrymme överhuvudtaget i en tidning som folk vet fungerar som reklam och kommer gynna en organisation som slaktar folk från höger till vänster. Hur dom tänker behöver folk inte veta då majoriteten redan vet om deras avsikter och hur dom tänker.