2015-01-20, 17:49
Medlem
Hejsan, Jag brukar ofta äta Chicken Tikka Masala när jag är ute har valet att göra så på restaurang och har nu blivit intresserad av att laga min egna Chicken Tikka Masala men är tveksam till om det kommer att smaka som det gör på restaurangen. Ge mig gärna några tips på vad för recept ni använder när ni gör Chicken Tikka Masala och även om ni har något recept för Nanbröd.

Tack på förhand!
Citera
2015-01-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av duuuudepls
Hejsan, Jag brukar ofta äta Chicken Tikka Masala när jag är ute har valet att göra så på restaurang och har nu blivit intresserad av att laga min egna Chicken Tikka Masala men är tveksam till om det kommer att smaka som det gör på restaurangen. Ge mig gärna några tips på vad för recept ni använder när ni gör Chicken Tikka Masala och även om ni har något recept för Nanbröd.

Tack på förhand!

Då slår vi upp min Bibel skriven av Pushpesh Pant!

Murg Tikka Masala

1.2 kg kycklingfilé
nymalen svartpeppar
4 msk olja eller ghee
lök
2 vitlöksklyftor, hackade
1x2.5 cm ingefära, hackad
2 tsk Garam Masala
1 tsk Chillipulver
1 tsk Cayennepeppar
tomater
1 tsk socker
250 ml grädde
1 msk hackade mandlar
salt

Masala marinad
225 ml naturell yoghurt
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk fint riven ingefära
1½ tsk malen kumin
1½ tsk malen koriander
1/4 tsk malen kardemumma
1/4 tsk cayennepeppar
1/4 tsk gurkmeja
1/2 tsk nymalen svartpeppar
2 msk tomatpuré

Blanda marinaden och lägg i kycklingen. Låt stå i kylen 12h-24h

Ta ut och skrapa av marinaden från kycklingen och krydda med salt och peppar. Stek eller grilla (helst i en tandoor) så att den får en fin yta.

Fräs lök, vitlök och ingefära i en gryta på medium värme i ca 8 minuter, rör med jämna mellanrum, tills mjuk med lätt färg.
Ha i Garam Masala, chillipulver och cayenne och fräs under omrörning i ytterliggare 1 minut.
Ha i tomaterna med dess vätska, socker samt salt och peppar. Täck halva grytan med lock och koka på medium värme i 20 minuter tills såsen är lagom tjock, rör med jämna mellanrum.
Ha i grädden samt mandeln och koka på låg värme i ytterliggare 10 minuter, rör med jämna mellanrum, tills såsen lagom tjock.
Ha i kycklingen och sjud på låg värme i 10 minuter tills kycklingen är klar.

Har inte testa detta själv utan bara skrivit av min kokbok.

Lycka till!
Citera
2015-01-20, 21:28
Medlem
madtops avatar
Följer du Heston Blumenthal's metod och recept så vågar jag nästan lova att det blir godare än på hos din vanlige Indier.

Tar 3 dagar att laga (undantaget byggandet av en Tandoori.)
Vore faktiskt lite spännande att få provsmaka.

http://www.insearchofheston.com/2014...of-perfection/
Citera
2015-01-20, 22:34
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Följer du Heston Blumenthal's metod och recept så vågar jag nästan lova att det blir godare än på hos din vanlige Indier.

Tar 3 dagar att laga (undantaget byggandet av en Tandoori.)
Vore faktiskt lite spännande att få provsmaka.

http://www.insearchofheston.com/2014...of-perfection/

Frågan är ju om man behöver en tandoori, borde fungera med att göra marinerade kycklingspett som grillas och sen värms i såsen.

tikka betyder väl bara bitar, masala är kryddningen och chicken... tja

Sen kan man väl tvista om vilket recept som används mest, Engelsmännen har ju liksom blivit galna i Indisk mat - fast på deras vis. Så frågan är vad TS smaskat i sig... Den äkta varianten eller nån engelsk.

Lite som pizza i Sverige mot pizza i Italien, det går nog inte så enkelt att beställa en kebabpizza i Italien misstänker jag. Vi har liksom försvenskat den.

Men jag kan ju ha fel, har inte varit i Italien utan såg det bara på nåt matprogram.
Citera
2015-01-21, 13:45
Medlem
Tack så mycket! Jag har ätit på två olika indiska ställen i Stockholm och är ute efter att kunna göra något liknande hemma!
Citera
2015-01-21, 18:54
Medlem
christerys avatar
Säger mig inte mycket om vad dom har tillgång till, men ett försök på en variant som jag tror kan vara gångbar snokade jag fram i alla fall...

http://allrecipes.com/video/908/chic...la/detail.aspx
Citera
2015-01-21, 19:15
Medlem
Haak0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Frågan är ju om man behöver en tandoori, borde fungera med att göra marinerade kycklingspett som grillas och sen värms i såsen.

tikka betyder väl bara bitar, masala är kryddningen och chicken... tja

Sen kan man väl tvista om vilket recept som används mest, Engelsmännen har ju liksom blivit galna i Indisk mat - fast på deras vis. Så frågan är vad TS smaskat i sig... Den äkta varianten eller nån engelsk.

Lite som pizza i Sverige mot pizza i Italien, det går nog inte så enkelt att beställa en kebabpizza i Italien misstänker jag. Vi har liksom försvenskat den.

Men jag kan ju ha fel, har inte varit i Italien utan såg det bara på nåt matprogram.

Tikka Masala är faktiskt en engelsk rätt och inte en indisk, i vilket fall i den bemärkelsen att rätten uppfanns i Storbrittanien. Den är såklart starkt inspirerad av det Indiska köket och har mycket gemensamt med Murgh Makhni - Butter Chicken som är en klassisk Indisk rätt. Så om man vill ha en "äkta" tikka masala så är det den engelska varianten man ska rätta sig efter.

Chansen finns om man åker till Indien att de på de flesta över huvud taget inte serverar något som heter Tikka Masala eftersom det är en Brittisk rätt, och dessutom en rätt som inte funnits speciellt länge.
Citera
2015-01-21, 20:37
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haak0n
Tikka Masala är faktiskt en engelsk rätt och inte en indisk, i vilket fall i den bemärkelsen att rätten uppfanns i Storbrittanien. Den är såklart starkt inspirerad av det Indiska köket och har mycket gemensamt med Murgh Makhni - Butter Chicken som är en klassisk Indisk rätt. Så om man vill ha en "äkta" tikka masala så är det den engelska varianten man ska rätta sig efter.

Chansen finns om man åker till Indien att de på de flesta över huvud taget inte serverar något som heter Tikka Masala eftersom det är en Brittisk rätt, och dessutom en rätt som inte funnits speciellt länge.

Kan vara som du säger att den indiska hette butter chicken, men sen blir det ju lite mer filosofiskt kring vad som är rätt eller fel. Om TS nu vill ha den engelska varianten men aldrig smakat den indiska så blir det ju marigt för TS att avgöra vilken som avses, och lika marigt för oss.

Så jag postade en variant som utgår ifrån spett, och hoppas på att det är "rätt" rätt.

På nåt vis känns garam masala (het kryddblandning, vad säger det egentligen...) och torkade chiliblad inte rätt, men jag anar att det finns recept som har denna konstellation åxå.

Lekte lite med tom yum goong i Thailand, 30 dagar och 30 olika restauranger/matställen - inte en av dessa 30 var likadana, exakt. Men snarlika för det mesta. Vissa hade hela räkor och andra ett väldig grovhugget sätt. Allt var i stora bitar, nästa var åt helskotta för stark eller sur eller nånting.

Recept är en sak, men när man bara använder namnet så kan det ha en ganska fri tolkning. Jag sätter gärna "Min variant på..." framför innan jag slänger upp nåt som andra skall käka.

För tex köttsoppa så blir det faktiskt "Dagens variant på...." för den blir som den blir.

Tror det kan vara lite samma med CTM, alla har sin egen variant som är god enligt dom.
Och den kanske utgår ifrån ett butter (varför inte ghee) chicken recept då Indien ju var infekterat av engelsmän som nog tog lite mat influenser med sig hem.

Blir kul att se svar från TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in