Citat:
Ursprungligen postat av
duuuudepls
Hejsan, Jag brukar ofta äta Chicken Tikka Masala när jag är ute har valet att göra så på restaurang och har nu blivit intresserad av att laga min egna Chicken Tikka Masala men är tveksam till om det kommer att smaka som det gör på restaurangen. Ge mig gärna några tips på vad för recept ni använder när ni gör Chicken Tikka Masala och även om ni har något recept för Nanbröd.
Tack på förhand!
Då slår vi upp min Bibel skriven av Pushpesh Pant!
Murg Tikka Masala
1.2 kg kycklingfilé
nymalen svartpeppar
4 msk olja eller ghee
lök
2 vitlöksklyftor, hackade
1x2.5 cm ingefära, hackad
2 tsk Garam Masala
1 tsk Chillipulver
1 tsk Cayennepeppar
tomater
1 tsk socker
250 ml grädde
1 msk hackade mandlar
salt
Masala marinad
225 ml naturell yoghurt
2 vitlöksklyftor, pressade
1 msk fint riven ingefära
1½ tsk malen kumin
1½ tsk malen koriander
1/4 tsk malen kardemumma
1/4 tsk cayennepeppar
1/4 tsk gurkmeja
1/2 tsk nymalen svartpeppar
2 msk tomatpuré
Blanda marinaden och lägg i kycklingen. Låt stå i kylen 12h-24h
Ta ut och skrapa av marinaden från kycklingen och krydda med salt och peppar. Stek eller grilla (helst i en tandoor) så att den får en fin yta.
Fräs lök, vitlök och ingefära i en gryta på medium värme i ca 8 minuter, rör med jämna mellanrum, tills mjuk med lätt färg.
Ha i Garam Masala, chillipulver och cayenne och fräs under omrörning i ytterliggare 1 minut.
Ha i tomaterna med dess vätska, socker samt salt och peppar. Täck halva grytan med lock och koka på medium värme i 20 minuter tills såsen är lagom tjock, rör med jämna mellanrum.
Ha i grädden samt mandeln och koka på låg värme i ytterliggare 10 minuter, rör med jämna mellanrum, tills såsen lagom tjock.
Ha i kycklingen och sjud på låg värme i 10 minuter tills kycklingen är klar.
Har inte testa detta själv utan bara skrivit av min kokbok.
Lycka till!