• 1
  • 2
2015-01-20, 07:57
Medlem
För några månader sedan införskaffade jag en omgång med nya linser. Och till detta blev det även ett par glasögon.

Det tog dock inte lång tid innan jag upptäckte att synen med linserna är helt okej, så som den ska vara. Men, när man sätter på sig glasögonen så blir det betydligt bättre. Lite större. Mer inzoomat.

Ska det vara så? Och kan det i så fall bero på att synen blir mer tydlig när det är ett glas som reflekterar, jämfört med en lins som exempelvis kan "åka runt" i ögat och inte helt ligga stilla 24/7?
Citera
2015-01-20, 08:02
Medlem
Völunds avatar
Jag kör också både linser och glasögon. Har pissdålig syn (-4,25 och -3,75 samt brytningsfel) och jag tycker mig iaf se lika bra med linser och glasögon. Eller det är i alla fall vad jag har inbillat mig. Fan, nu kommer jag att tänka på detta ikväll. Återkommer...
Citera
2015-01-20, 08:27
Medlem
jag ser lika bra med båda
Citera
2015-01-20, 08:35
Medlem
Carl Serungs avatar
Man ser såklart (förhoppningsvis) lika bra med båda. Dock ger linserna ett mer naturligt synsätt. Glasögon ger en mer "zoomkänsla" som du säger.
Citera
2015-01-20, 08:59
Medlem
section80s avatar
Kan instämma med de andra, du har antagligen fel värde på dina linser. Jag har -2.0 på glasögon men bara -1.85 på linser.
Citera
2015-01-20, 13:50
Medlem
Leijonas avatar
Jag har länge använt både linser och glasögon. Ligger på ca -3.00 på båda ögonen och har brytningsfel på båda ögonen också. Tidigare hade jag bara brytningsfel på ena ögat och använde då mestadels linser. Men när andra ögat drog på sig brytningsfel upplever jag att jag ser sämre med linser. Och optikern jag träffade sa att linser inte korrigerar brytningsfel lika bra som glasögon gör. Så det blir mestadels glasögon nu för tiden

Citat:
Ursprungligen postat av section80
Kan instämma med de andra, du har antagligen fel värde på dina linser. Jag har -2.0 på glasögon men bara -1.85 på linser.

Receptet på linser och glasögon är inte likadana, så man måste alltid göra en undersökning för linser om man ska ha linser och för glasögon om man ska ha glasögon. Jag vet att jag hade olika styrkor på glasögon och linser när jag använde båda två mycket.
Citera
2015-01-20, 22:42
Medlem
section80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leijona
Receptet på linser och glasögon är inte likadana, så man måste alltid göra en undersökning för linser om man ska ha linser och för glasögon om man ska ha glasögon. Jag vet att jag hade olika styrkor på glasögon och linser när jag använde båda två mycket.

Bra det, för jag förstod inte det i början.
Citera
2015-01-21, 00:09
Medlem
Ja alltså, har man toriska linser (för brytningsfel) så påverkar det synförmågan att de åker runt lite på ögat så som alla linser gör. Back in the days fanns det någon linstyp som skulle korrigera det trots att linserna åkte runt. Minns inte namnet, men testade aldrig dem (har brytningsfel) då de var lite torrare än linserna jag hade. De som har toriska linser känner säkert igen fenomenet att synfältet plötsligt blir suddigare om man exempelvis ligger på sidan och kollar film. Linsen snurrar med hjälp av gravitationen till dess rätta läge och resultatet blir sudd för att vi själva inte har huvudet, och därmed ögonen, vänd på "rätt håll", dvs rakt fram och inte på sniskan.

Men som sagt om det vanliga, linser ger ett mer naturligt synfält. Glasögon sitter ju en bit i från ögat och är slipade på ett visst sätt som maximerar synförmågan rakt fram liksom.
Citera
2015-01-23, 01:27
Medlem
Unniis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Völund
Jag kör också både linser och glasögon. Har pissdålig syn (-4,25 och -3,75 samt brytningsfel) och jag tycker mig iaf se lika bra med linser och glasögon. Eller det är i alla fall vad jag har inbillat mig. Fan, nu kommer jag att tänka på detta ikväll. Återkommer...
Pissdålig? Jag ligger på -9 på höger å -11.5 på vänster....

OnT
Jag skaffade inte linser förrän jag va 19, så jag va så van vid glasögon. För mej gick de inte att korrigera allt så jag slutade med linser å kör nu med bara glasögon. Känns så tomt när man har linser å att man tyckte att man inte kunde blinka normalt å alltid kände dom. Jag böev alltid yr efter att jag tog av linserna å tog på glasögonen då de va en enorm skillnad. En massa saker som bara kunde fixas på glasögonen. Nej...linser va inget för mej i alla fall. Varken synen, känseln eller att jag knappt kände igen mej själv i spegeln. Ser heelt annorlunda ut med och utan å hade inte så stor koll på hur jag såg ut utan glasögon så de blev oxo ett störningsmoment .
Citera
2015-01-23, 17:03
Medlem
Jag har något bättre korrigering med glasögon än med linser. Min optiker säger att min astigmatism är för liten för att kunna korrigera med linser, jag hamnar mellan 2 styrkor.
Citera
2015-01-23, 17:06
Bannlyst
Glasögon generar ett avgränsat förstärkt synfält till skillnad från linser. Vissa tycker att detta är irriterande och obehagligt. Glasögon är inte för alla, och självklart är inte linser det heller.
Citera
2015-01-24, 20:53
Medlem
section80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unnii
Pissdålig? Jag ligger på -9 på höger å -11.5 på

Se på fan, jag som tycker att -2.0 är ett jävla handikapp… Laseroperation har aldrig varit aktuellt för dig?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in