• 1
  • 2
2015-01-20, 00:05
Medlem
guerillagills avatar
Hallå där flashbackare!

Nu är det så att jag vill skifta stereon i bilen till en nyare variant. Sitter en såndär ful orginalstereo i nu ifrån -00. Det är en sådan som är dubbelt så stor, (vet inte vad det heter men ni hajjar). Nu är frågan den, är det bara att rycka ur skiten, sätta i en monteringsram sen i med den nya? (Eventuellt byta ut ISO-kontakten). För har fjärrstyrt c-lås & larm. Är detta ett problem? Vill inte att nått jävla stöldskydd kickar in. Vet att skithögen är 15 år gammal men man vill vara på den säkra sidan.
Citera
2015-01-20, 00:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guerillagill
Hallå där flashbackare!

Nu är det så att jag vill skifta stereon i bilen till en nyare variant. Sitter en såndär ful orginalstereo i nu ifrån -00. Det är en sådan som är dubbelt så stor, (vet inte vad det heter men ni hajjar). Nu är frågan den, är det bara att rycka ur skiten, sätta i en monteringsram sen i med den nya? (Eventuellt byta ut ISO-kontakten). För har fjärrstyrt c-lås & larm. Är detta ett problem? Vill inte att nått jävla stöldskydd kickar in. Vet att skithögen är 15 år gammal men man vill vara på den säkra sidan.

I princip så ja. Det bör inte bli något problem med stöldskyddet om du sätter i en eftermarknadsstereo. Jag tror att formatet kallas för dubbel DIN. Det finns apparater som har detta format. Sätter du dit en vanlig enkelt DIN stereo ser det förbaskat fult ut, eftersom du får ett hål mitt i instrumentbrädan. Personligen kan jag tycka att det ser lite trashigt ut.

Egentligen håller originalmaskinen rätt skaplig kvalitet. Vill du åt bättre ljud ligger begränsningen främst på högtalarfronten skulle jag vilja säga.

Rent tekniskt ska det inte vara några problem att byta, förutsatt att du inte monterar en originalstereo från annan SAAB i din bil. Då måste den nämligen giftas in med tech2 i annat fall klickar stöldskyddet på stereon in.
Citera
2015-01-20, 00:22
Medlem
Det är standard iso-kontakt så det är bara at koppla in en annan stereo. Remoten måste vara inkopplad annars går inte bilens inbyggda slutsteg igång och du får inget ljud.
Citera
2015-01-20, 00:27
Medlem
Han skrev att han ska monteringsram så det blir inget hål. Jag kör en annan kabel direkt från min Alpine till högtalarna i instrumentbrädan, det blir mycket bättre ljud än genom det inbyggda slutsteget. Men då får du dra kabel själv och demontera handskfacket. Det är inte svårt, den sitter med några skruvar. Fördelen är förutom bättre ljud ocxkså mer kräm till de andra högtalrna eftersom slutseget inte belastas lså hårt när den driver förre högtalare. Börja med stereon, sen kan du byta högtalare som jag har gjort.
Citera
2015-01-20, 00:42
Medlem
guerillagills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
I princip så ja. Det bör inte bli något problem med stöldskyddet om du sätter i en eftermarknadsstereo. Jag tror att formatet kallas för dubbel DIN. Det finns apparater som har detta format. Sätter du dit en vanlig enkelt DIN stereo ser det förbaskat fult ut, eftersom du får ett hål mitt i instrumentbrädan. Personligen kan jag tycka att det ser lite trashigt ut.

Egentligen håller originalmaskinen rätt skaplig kvalitet. Vill du åt bättre ljud ligger begränsningen främst på högtalarfronten skulle jag vilja säga.

Rent tekniskt ska det inte vara några problem att byta, förutsatt att du inte monterar en originalstereo från annan SAAB i din bil. Då måste den nämligen giftas in med tech2 i annat fall klickar stöldskyddet på stereon in.

Okej! Så med andra ord kan jag plugga in vilken dubbel-DIN som helst utan problem? Sålänge det inte är en av SAABS egna?

Jag byter pågrund utav att jag får köra med FM-sändare. Det där brusandet gör mig skogstokig så att jag vill köra ihjäl fotgängare!
Citera
2015-01-20, 00:45
Medlem
guerillagills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Han skrev att han ska monteringsram så det blir inget hål. Jag kör en annan kabel direkt från min Alpine till högtalarna i instrumentbrädan, det blir mycket bättre ljud än genom det inbyggda slutsteget. Men då får du dra kabel själv och demontera handskfacket. Det är inte svårt, den sitter med några skruvar. Fördelen är förutom bättre ljud ocxkså mer kräm till de andra högtalrna eftersom slutseget inte belastas lså hårt när den driver förre högtalare. Börja med stereon, sen kan du byta högtalare som jag har gjort.

Tänkte det framöver. Byter ut stereon först. Sen har jag AS3 i bilen så finns lite att "byta ut".
Citera
2015-01-20, 21:47
Medlem
för att fortsätta att använda as3 så måste du skaffa en adapter kabel, tror det finns på brl eller mds !
Citera
2015-01-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raccor
för att fortsätta att använda as3 så måste du skaffa en adapter kabel, tror det finns på brl eller mds !
Varför det? Jag har inte as3 men det är samma original Saab huvudenhet som i as2. och från den går bara 4 kanaler till slutsteget. Sen delas de olika kanalerna upp i slutsteget. Därför kan du anv'ända vilken 4-kanalsstereo som helst. Och det behövs ingen adapter, det är standard iso-kontakt.
Citera
2015-01-21, 13:10
Medlem
det är ju för att använda original steget? eller byttes detta 00 menar du ?
Citera
2015-01-21, 13:34
Medlem
Citat:
det är ju för att använda original steget? eller byttes detta 00 menar du ?
Nej, inget byttes fram till 2005. Det är standard ISO-kontakt som gäller.
Citera
2015-01-21, 13:58
Medlem
jag kanske tänker på as2 då, då fick man iaf skaffa en adapter kabel för att använda sig av original steg!
Citera
2015-01-21, 14:15
Medlem
Citat:
jag kanske tänker på as2 då, då fick man iaf skaffa en adapter kabel för att använda sig av original steg!
Det är inte sant. Original STEREON har bara 4 kanaler som går till ORIGINAL slutsteg, och det är först där, INUTI steget signalen delas upp till 7 (as2) eller 9 (as3) kanaler. Och det är standard ISO-kontakt, så man kan som sagt byta ut original stereon mot vilken som helst 4-kanals stereo som helst. Du kan lägga ner för jag har skruvat på årsmodell 98-01 av Saab 9-5. Det är först när den nya fronten kom -06 som stereon ändrades. Det är SAMMA stereo (huvudenhet) i både as2 och as3. Och det är bara den han vill byta ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in