2015-01-19, 23:58
Medlem
Panzerschutzes avatar
Suck... Efter en inlämning på verkstaden och 1700:- fattigare utan resultat hoppas jag någon här kan hjälpa mig felsöka lite. Intervall-läget och "spolarvätskesprutet" har gett upp helt. Torkarna fungerar men där intervall-läget hade varit är steg ett och sen kommer steg ett igen dom andra lägena fungerar som dom ska. Spolarvätskepumpen började fungera en kort stund men då fungerade inte torkarna istället... Verkstan trodde det var själva spaken bakom ratten som var glapp men så var inte fallet. Alla reläer och säkringar är hela. Så Vad fan har hänt med biljäveln? Har ni något tips på vad jag kan kolla?
Citera
2015-01-20, 00:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzerschutze
Suck... Efter en inlämning på verkstaden och 1700:- fattigare utan resultat hoppas jag någon här kan hjälpa mig felsöka lite. Intervall-läget och "spolarvätskesprutet" har gett upp helt. Torkarna fungerar men där intervall-läget hade varit är steg ett och sen kommer steg ett igen dom andra lägena fungerar som dom ska. Spolarvätskepumpen började fungera en kort stund men då fungerade inte torkarna istället... Verkstan trodde det var själva spaken bakom ratten som var glapp men så var inte fallet. Alla reläer och säkringar är hela. Så Vad fan har hänt med biljäveln? Har ni något tips på vad jag kan kolla?

Tycker också det låter som något fel med själva spaken eller dess anslutningar.
Citera
2015-01-20, 01:20
Medlem
Panzerschutzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tycker också det låter som något fel med själva spaken eller dess anslutningar.

Jo precis det dom sa på verkstaden så bytte dom den idag men problemet är kvar. Så vad tusan kan det vara?
Citera
2015-01-20, 06:24
Medlem
ViTolis avatar
Citat:
Jo precis det dom sa på verkstaden så bytte dom den idag men problemet är kvar. Så vad tusan kan det vara?

Börja med säkringen som sitter vid a-stolpen på förarsidan sedan kontrollera relät.

http://saabworld.net/f144/saab-9-5-w...tems-wis-1017/
Citera
2015-01-20, 22:04
Medlem
Låter som att det är dags att byta torkarmotorn ! Intervallerna ligger i den ^^
Citera
2015-01-20, 23:35
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zortep
Låter som att det är dags att byta torkarmotorn ! Intervallerna ligger i den ^^
Kommer spolarmotorn fungera då?
Det knäppa är om säkringarna är hela just reglaget som är den gemensamma nämnaren. Jag är rädd att du kommer få bli ännu fattigare till ni hittar felet.
Hoppas du återkommer när problemet är fixat så det inte blir ännu en tråd utan avslut. Själv ska jagfölja den med intresse då jag har en Saab samt att ditt problem är mkt udda.
Citera
2015-01-21, 01:05
Medlem
Panzerschutzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Kommer spolarmotorn fungera då?
Det knäppa är om säkringarna är hela just reglaget som är den gemensamma nämnaren. Jag är rädd att du kommer få bli ännu fattigare till ni hittar felet.
Hoppas du återkommer när problemet är fixat så det inte blir ännu en tråd utan avslut. Själv ska jagfölja den med intresse då jag har en Saab samt att ditt problem är mkt udda.

Jo för motorn till både torkarna och spolaren fungerar, dom hittade inget där utan drog slutsatsen att det var spaken som ballat ur vilket det tyvärr inte var. Hela systemet sitter ju ihop så det kan ju vara något skitfel som att det är en kortslutning till spolaren till lyktorna och det stör systemet eller något... Vi får se vad dom säger på torsdag helt enkelt. Kommer att uppdatera detta såfort jag vet mer.
Citera
2015-01-22, 21:55
Medlem
Bouchets avatar
Spolaren har inget med torkarmotorn att göra. Var lämna du bilen? Kör till en auktoriserad Saab-verkstad som har rätt diagnosverktyg.
Citera
2015-01-22, 23:23
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet
Spolaren har inget med torkarmotorn att göra. Var lämna du bilen? Kör till en auktoriserad Saab-verkstad som har rätt diagnosverktyg.
Stämmer. Men om båda lägger av samtidigt så är det en gemensam nämnare eller höjden av otur.
Citera
2015-01-24, 22:52
Medlem
Panzerschutzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Stämmer. Men om båda lägger av samtidigt så är det en gemensam nämnare eller höjden av otur.

Då var problemet löst. Det var en styrcentralen i torkarmotorn som hade gett upp som i sin tur hade slagit ut spolarpumpen. Tydligen sitter hela det systemet ihop och går något sönder kan det slå ut allt. Varför torkarna inte slutade fungera helt visste dom inte (Verkstadskillen var lika förvånad som jag). Men efter lite research så är det ett jäkla system bara för att vifta bort vatten och göra rent rutan så blir det elfel någonstans i systemet får man gissa sig fram till vart det sitter och nu blev det en "lucky guess".
Citera
2015-01-24, 22:53
Medlem
Panzerschutzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bouchet

Jo jag var påväg dit men dom hittade felet på en "lucky guess" så jag slapp undan väldigt billigt hade lätt fått betala det dubbla om jag gått till en Saab verkstad.
Citera
2015-01-25, 01:01
Medlem
Citat:
Jo jag var påväg dit men dom hittade felet på en "lucky guess" så jag slapp undan väldigt billigt hade lätt fått betala det dubbla om jag gått till en Saab verkstad.

Detta är något som kan hända på dessa bilar ! En Auktoriserad saab verkstad skulle vetat om dehär på en gång !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in