Citat:
Ursprungligen postat av
Ballesteros
Man får oftast inte ta en vindsvåning då dom bostadsrättsföreningar som har sådan inte heller har hiss. Det blir då för många våningsplaner över kravet för hiss så då är enda sättet att den som har lägenheten under vinden köper vindsutrymmet och gör sin lägenhet till etagelägenhet. Så var det i föreningen där jag satt i styrelsen.
Där har du en poäng. Jag trodde att det hade blivit ändrat nu, men gäller visst bara mindre lägenheter på max 35 kvm att man slipper hiss. Jag hade gärna fixat en större lägenhet men man kanske får tänka om.
Iofs räknas ju inte bostadsyta om takhöjden är under en viss gräns och på vindar är det ju ofta snedtak så...
Citat:
Ursprungligen postat av
Hippie
Rolig idé men jag tror det blir svårt att genomföra.
Lite olika anledningar:
-vindarna tenderar att användas
-i stadgarna för BRF brukar det finnas ett krav att man ska bo i sin lägenhet, om lägenheten inte finns -åtminstone på ett tag- så kan man knappast hävda att man bor där.
-det finns regler för vad BRF ska stå för och vad de är skyldiga att ansvara för, det kommer att kräva förändringar i stammar, allt inom lgh förutom ytskiktet ansvara de för. Tror ingen BRF skulle överlåta sådant arbete till annat än en firma och för dig blir det dyrt.
-komplicerat förfarande för styrelsen där de sitter på frivillig bas med liten tid att avvara.
-vinsten för BRFen lär bli högre om de säljer nyckelfärdigt.
Hoppas du hittar en vind trots detta.
1. Ja, men hoppas som sagt att man kan lösa detta genom att köpa en del av vinden och möblera om resten. Med tanke på vinsten föreningen kan göra borde detta vara genomförbart i rätt läge.
2. Känns inte som ett reellt problem? Man måste väl kunna renovera sin lägenhet utan att det krävs att man bor där under tiden till exempel?
3. Bra poäng, ska kolla upp detta! Tack.
4. Om jag köper råvinden och inreder själv lär det bli relativt smärtfritt med tanke på vinsten.
5. Jo, men med min idé blir det mindre jobb och mindre risk för styrelsen och föreningen.
Tack för alla kommentarer hittills. Nästa steg blir att höra av mig till banken och byggnadslovskontoret på kommunen...