2015-01-19, 22:25
Medlem
Silvermoons avatar
Hej, jag har tröttnat på att bo i hyreslägenhet, men har tyvärr inte haft sinne nog att spara till en insats för bostadsrätt.

Jag är också ute efter en unik lägenhet och gillar vindsvåningar. Har sett att det rent tekniskt går bra att bygga om vindar till lägenheter, men hittar i princip ingenting om det ur mitt perspektiv. Det handlar hela tiden om att bostadsföreningen ska inreda vinden och sedan sälja.

Min idé är att köpa loss en vind och inreda själv(då jag har snickarkunskaper.). Detta eftersom jag gissar att en oinredd vind kan köpas loss för en ganska liten summa varpå jag efter hand som köper material och bygger själv(förutom el och vatten då...).

Är det någon som känner till att detta har gjort och/eller vet vart det finns information om hur man enklast går tillväga?
Citera
2015-01-19, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Hej, jag har tröttnat på att bo i hyreslägenhet, men har tyvärr inte haft sinne nog att spara till en insats för bostadsrätt.

Jag är också ute efter en unik lägenhet och gillar vindsvåningar. Har sett att det rent tekniskt går bra att bygga om vindar till lägenheter, men hittar i princip ingenting om det ur mitt perspektiv. Det handlar hela tiden om att bostadsföreningen ska inreda vinden och sedan sälja.

Min idé är att köpa loss en vind och inreda själv(då jag har snickarkunskaper.). Detta eftersom jag gissar att en oinredd vind kan köpas loss för en ganska liten summa varpå jag efter hand som köper material och bygger själv(förutom el och vatten då...).

Är det någon som känner till att detta har gjort och/eller vet vart det finns information om hur man enklast går tillväga?

De flesta vindar i en BRF är till förvaring. Där uppe finns olika förråd åt medlemmarna. Annars är idén rolig och hoppas du hittar ett objekt!
Citera
2015-01-19, 22:41
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenss0n
De flesta vindar i en BRF är till förvaring. Där uppe finns olika förråd åt medlemmarna. Annars är idén rolig och hoppas du hittar ett objekt!
Jo, den risken finns ju förstås, däremot hoppas jag att man kan hitta en lösning med argument att det är väldigt ekonomiskt för föreningen eftersom man kan dela upp kostnader på fler betalande osv.

Dessutom behöver jag inte köpa hela vinden om det är en stor, men man kan ju passa på att köpa loss en 70-80 kvadrat om det är billigt tänker jag...
Citera
2015-01-19, 22:42
Medlem
Man får oftast inte ta en vindsvåning då dom bostadsrättsföreningar som har sådan inte heller har hiss. Det blir då för många våningsplaner över kravet för hiss så då är enda sättet att den som har lägenheten under vinden köper vindsutrymmet och gör sin lägenhet till etagelägenhet. Så var det i föreningen där jag satt i styrelsen.
Citera
2015-01-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon

Rolig idé men jag tror det blir svårt att genomföra.

Lite olika anledningar:

-vindarna tenderar att användas

-i stadgarna för BRF brukar det finnas ett krav att man ska bo i sin lägenhet, om lägenheten inte finns -åtminstone på ett tag- så kan man knappast hävda att man bor där.

-det finns regler för vad BRF ska stå för och vad de är skyldiga att ansvara för, det kommer att kräva förändringar i stammar, allt inom lgh förutom ytskiktet ansvara de för. Tror ingen BRF skulle överlåta sådant arbete till annat än en firma och för dig blir det dyrt.

-komplicerat förfarande för styrelsen där de sitter på frivillig bas med liten tid att avvara.

-vinsten för BRFen lär bli högre om de säljer nyckelfärdigt.

Hoppas du hittar en vind trots detta.
Citera
2015-01-19, 23:06
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Man får oftast inte ta en vindsvåning då dom bostadsrättsföreningar som har sådan inte heller har hiss. Det blir då för många våningsplaner över kravet för hiss så då är enda sättet att den som har lägenheten under vinden köper vindsutrymmet och gör sin lägenhet till etagelägenhet. Så var det i föreningen där jag satt i styrelsen.

Där har du en poäng. Jag trodde att det hade blivit ändrat nu, men gäller visst bara mindre lägenheter på max 35 kvm att man slipper hiss. Jag hade gärna fixat en större lägenhet men man kanske får tänka om.

Iofs räknas ju inte bostadsyta om takhöjden är under en viss gräns och på vindar är det ju ofta snedtak så...

Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Rolig idé men jag tror det blir svårt att genomföra.

Lite olika anledningar:

-vindarna tenderar att användas

-i stadgarna för BRF brukar det finnas ett krav att man ska bo i sin lägenhet, om lägenheten inte finns -åtminstone på ett tag- så kan man knappast hävda att man bor där.

-det finns regler för vad BRF ska stå för och vad de är skyldiga att ansvara för, det kommer att kräva förändringar i stammar, allt inom lgh förutom ytskiktet ansvara de för. Tror ingen BRF skulle överlåta sådant arbete till annat än en firma och för dig blir det dyrt.

-komplicerat förfarande för styrelsen där de sitter på frivillig bas med liten tid att avvara.

-vinsten för BRFen lär bli högre om de säljer nyckelfärdigt.

Hoppas du hittar en vind trots detta.

1. Ja, men hoppas som sagt att man kan lösa detta genom att köpa en del av vinden och möblera om resten. Med tanke på vinsten föreningen kan göra borde detta vara genomförbart i rätt läge.

2. Känns inte som ett reellt problem? Man måste väl kunna renovera sin lägenhet utan att det krävs att man bor där under tiden till exempel?

3. Bra poäng, ska kolla upp detta! Tack.

4. Om jag köper råvinden och inreder själv lär det bli relativt smärtfritt med tanke på vinsten.

5. Jo, men med min idé blir det mindre jobb och mindre risk för styrelsen och föreningen.

Tack för alla kommentarer hittills. Nästa steg blir att höra av mig till banken och byggnadslovskontoret på kommunen...
Citera
2015-01-20, 11:51
Medlem
TeEsErs avatar
Var i landet befinner du dig? Det är nog bara i princip i Stockholm och Göteborg det lönar sig att bygga om vindar. På övriga ställen blir kvadratmeterkostnaden högre eftersom du inte bara ska "inreda en lägenhet". Du ska lösa tillgänglighet och utrymning, ventilation, isolera yttertaket, sannolikt sätta en del fönster och modifiera yttertaket, dra upp VVS etc, etc.

Och sen är det naturligtvis så att folket i en BRF inte säljer råvinden "direkt" till dig. Om du frågar om du får köpa så låter de naturligtvis värdera utrymmet på ett normalt vis och låter köpet gå via mäklare eller bank så att allting görs korrekt.

Du måste också sannolikt anlita folk för dokumentation och ritningar. Det är osannolikt att en BRF låter dig utföra något sådant här bara på känn. De vill ha på papper att detta är godkänt och genomförbart.

Du lär också (via priset) behöva betala bostadsrättsföreningen för dess arbeta att förändra alla andelstal och den administration som är förenad med detta.

Det är många tillkommande kostnader som gör att kvadratmeterpriset drar iväg och jag har svårt att tro att man kommer billigare undan än att köpa en färdig BR. Om du dessutom säger att du inte har råd att spara ihop till den vanliga kontantinsatsen förstår jag inte hur du ska få ihop detta? Det är ju knappast så att du får lov att bygga lite när du har råd. Det ska sannolikt göras direkt och under en begränsad tid. Föreningen har inget intresse av att upplåta utrymme till dig att leka snickarstuga och du kommer att få betala månadsavgift från dag 1.

Dessutom är det ju så att på de ställen där detta lönar sig finns det spekulanter som systematiskt kontaktar alla föreningar för att kolla om det finns något att göra och även många föreningar har själv byggt om råvindarna och sen sålt dem.

Här i Malmö där jag bor är det på gränsen att det lönar sig och jag vet inte själv om mer än 3-4 projekt överhuvudtaget. Dessutom är stadsbyggnadskontoret här rätt tveksam till det hela.

/T
Senast redigerad av TeEsEr 2015-01-20 kl. 11:55.
Citera
2015-01-20, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Var i landet befinner du dig? Det är nog bara i princip i Stockholm och Göteborg det lönar sig att bygga om vindar. På övriga ställen blir kvadratmeterkostnaden högre eftersom du inte bara ska "inreda en lägenhet". Du ska lösa tillgänglighet och utrymning, ventilation, isolera yttertaket, sannolikt sätta en del fönster och modifiera yttertaket, dra upp VVS etc, etc.

Bor själv i ett hyresområde i Lund där alla vindar byggts om till studentlägenheter (på så sätt har de lyckats komma undan kravet på hiss, även om vissa ligger på femte våningen), så det är nog inte bara i Stockholm och Göteborg det lönar sig. Ser att det byggs på vindarna i Malmö då och då också. Möjligen är det bara i Stockholm och Göteborg det lönar sig att bygga enorma lyxvåningar, för här verkar det snarast handla om mindre studentlägenheter som byggs på vindarna.
Citera
2015-01-20, 14:12
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Bor själv i ett hyresområde i Lund där alla vindar byggts om till studentlägenheter (på så sätt har de lyckats komma undan kravet på hiss, även om vissa ligger på femte våningen), så det är nog inte bara i Stockholm och Göteborg det lönar sig. Ser att det byggs på vindarna i Malmö då och då också. Möjligen är det bara i Stockholm och Göteborg det lönar sig att bygga enorma lyxvåningar, för här verkar det snarast handla om mindre studentlägenheter som byggs på vindarna.
Det är väl för att de bygger lägenheter på mindre än 35 kvadrat där och kraven för dessa sänktes under 2014 (http://www.boverket.se/contentassets...8f0/2014-1.pdf). Det är billigare att bygga så nu eftersom olika avdelningar i bostaden inte behöver vara lika avskilda eller stora som innan och man behöver inte lika mycket fönster. Och som du skriver behövs inte heller hiss.

Är det dessutom LKF som bygger så kan det mycket väl vara så att det är politiskt motiverat.
Att bygga om ett par vindar är dessutom ett relativt billigt sätt att visa att man är aktiv och bygger "nytt" (vilket LKF haft lite problem med de senaste åren) än att starta stora riktiga nybyggnadsprojekt.

/T
Citera
2015-01-20, 14:59
Räkna med att det kostar runt 25-30K/m2 att bygga en vindsvåning, plus priset för råvinden (vilket i Stockholm är minst lika mycket till). Mer om det är en liten lägenhet, då de tunga kostnaderna som t.ex vvs och badrum/kök inte slås på lika många m2. Måste du dra upp hiss drar det iväg ytterligare.

Föreningar säljer otroligt sällan råvinden till någon annan än ett byggföretag med goda kunskaper om just denna typ av byggnation. Detta för att slippa arbete och framför allt ansvar och ekonomisk risk.
Citera
2015-01-20, 19:50
Medlem
Om det är stockholm vi pratar om och du funderar på en vind i stan så kommer det fortfarande kosta rätt mycket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in