2015-01-19, 11:11
Medlem
Hej!
Jag funderar att köpa ett bostadsrätt tsm med min sambo nån gång under sommaren.

Just nu är jag student och tar examen i maj, min sambo har 3.5 år kvar på sina studier.

tills maj månaden kommer vi ha ca 180-200k kontant.
vi tänkte köpa en lägenhet för 750-850k (vi vill inte sätta in mer än 15% kontant, resten ska vi ha som buffert)

under mina studier har jag haft en inkomst på ca 100k om året, samma sak gäller min sambo.
efter examen har jag inte planer på att börja jobba på riktigt utan ta ett 50% jobb och ta det lugnt ett tag.

finns det nån chans att vi får lån till bostaden eller måste vi vänta tills man får en fast anställning nånstans.

Våra föräldrar har redan lån så jag tror inte de kan hjälpa oss.
Citera
2015-01-19, 11:16
Medlem
mungs avatar
Ni får väldigt svårt att få ett sådant stort lån med inkomsterna ni har idag, tyvärr. Åtminstone hos de stora bankerna. Jag vet inte hur det är med t.ex. Bluestep, men då är inte räntan något att hänga i granen.
Citera
2015-01-19, 11:42
Medlem
Jag har en bror som har en fast inkomst idag men han själv funderar på att köpa en lägenhet dock tidigast om 1 år, om han hjälper oss och går i borgen för lånet kommer han att ha svårare och få sitt lån?
och får han då vänta tills jag får ett fast inkomst och skriver lånet på mig sj
Citera
2015-01-19, 11:44
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Som mung skrev innan, det ser väldigt mörkt ut. Två alternativ är ju att du gör allt i din mänskliga makt för att få tag på ett heltidsjobb (trots att du inte vill), alt 2 är att du får någon att gå in som borgensman.

Hoppas det löser sig för er!
Citera
2015-01-19, 11:49
Medlem
Svensk.Partiledares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megaisme
Jag har en bror som har en fast inkomst idag men han själv funderar på att köpa en lägenhet dock tidigast om 1 år, om han hjälper oss och går i borgen för lånet kommer han att ha svårare och få sitt lån?
och får han då vänta tills jag får ett fast inkomst och skriver lånet på mig sj

Svar ja, om han går i borgen för er så har han de facto tagit ett lån. Det kommer med största sannolikhet påverka hans försök att få ett lån (om tidigast ett år). Om du inte har lyckats få en tillsvidaretjänst och hunnit få bort hans namn från lånet.

Bästa är alltid att försöka lösa det själva.
Citera
2015-01-19, 11:56
Medlem
Starobrnos avatar
Alltid bättre med fast anställning än pågående studier. Relevant skulle kunna vara vilka studier du pysslar med; något som ger jobb eller inte? Ursäkta frågan men det finns en del arbetslösa akademiker ...

Banker vill låna ut pengar (för att få ränteinkomst), och att låna ut till en försäkrad bostad är tämligen riskfritt, så länge de har marginalerna på sin sida.
Citera
2015-01-19, 12:10
Medlem
Jag läser till ingenjör och tjejen till ekonom men det lär inte hjälpa så mycket att få ett lån:/
Citera
2015-01-19, 12:27
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megaisme
Jag läser till ingenjör och tjejen till ekonom men det lär inte hjälpa så mycket att få ett lån:/
Ta med papper/betyg och traska till banken och fråga. Du skulle knappast få låna till någon vild företagsidé men bostäder är säkra kort för banken, så länge vi pratar om "basen" i lånet. Topplån får du nog inte, men där stoppar du ju istället in en hygglig kontantinsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in