• 1
  • 2
2015-01-19, 10:27
Medlem
MrFranks avatar
Jag ska åka nattåg från Stockholm C upp till Riksgränsen, resan tar närmare 19 timmar! Så nu vill jag ha tips på bra matsäck att ta med på tåget som håller sig utan kyla och som är god kall. Till er som undrar, jag gillar inte tanken på att stoppa i mig alla E-ämnen som SJ har besudlat sina maträtter med. Äkta vara är mer min melodi

/ Johanna
Citera
2015-01-19, 10:35
Medlem
RingInteSnutens avatar
Gör några goda mackor, duger det?
I mackan kan du stoppa allt du tycker om att ha in en baguette.
Citera
2015-01-19, 10:36
Medlem
rumpgass avatar
Käka ordentligt innan du reser. Fixa några mackor som du käkar på första delen av resan och ta med frukt. Vatten, läsk eller lättöl duger väl gott att skölja ner det med.
Lite snacks och/eller godis brukar också sitta fint.
Trevlig resa på sig..
Citera
2015-01-19, 10:47
Medlem
Hemgjorda piroger är perfekt resemat, och pannkakor... Båda funkar kalla!!!
Citera
2015-01-19, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFrank
Jag ska åka nattåg från Stockholm C upp till Riksgränsen, resan tar närmare 19 timmar! Så nu vill jag ha tips på bra matsäck att ta med på tåget som håller sig utan kyla och som är god kall. Till er som undrar, jag gillar inte tanken på att stoppa i mig alla E-ämnen som SJ har besudlat sina maträtter med. Äkta vara är mer min melodi

/ Johanna
Cuba kola, godis, chips och kexchoklad borde räcka. Xylitolfyllda sockerfria tuggtabletter att äta mellan målen för att slippa hål, man blir dock lätt gasig av sånna.
Citera
2015-01-19, 11:04
Medlem
christerys avatar
Chips, ostbågar, laddad dator/telefon med nån film och valfritt antal öl+vatten+örngott.
När tåget skumpat fram en timme eller två så tar du (lite av) vattnet och blöter ner örngottet, slänger i ölen i densamma och hänger ut igenom fönstret i fartvinden.

Ett tag senare har du kalla öl, chips och ostbågar+en laddad dator med nån bra film på.

Sen är det bara sova bort resten av resan, spara lite vatten till morgonen åxå. Jag i alla fall blir törstig av chips..

Knäckebröd med valfritt pålägg (ost överst så dom inte fastnar i varann är ett tips) i en plastburk som blir så härligt mjuka kan åxå vara en idé. Kall rostbiff och potatissallad om du nu skall lyxa lite.

Gör du den själv så kanske fransk potatissallad är ett alternativ. Frukt går ju alltid hem, och godis. Plocka på dig lösviktsgodis så får du alla nyttiga E-nummer i en påse
Citera
2015-01-19, 11:16
Medlem
Ratis avatar
Surströmming och då får du dessutom hela vagnen för dig själv.
Eller någon annan konserv. Corned Beef kanske men det finns säkert E-ämnen där också.
Frukt och mackor fungerar väl bra.
Citera
2015-01-19, 11:24
Medlem
HannaLees avatar
Skulle först tipsa om de där små mjuka kylväskorna man brukar ha med sig på stranden, i med 1-2 isklampar och du kan hålla nån macka och sallad sval åtminstone halva resan. Tar inte alltför mycket plats heller.

Matiga baguetter av grovt bröd med bra proteiner på; kyckling, ägg, tonfisk. Kanske nån god röra av nåt slag.
En rejäl sallad med kamutvete alt fiberpasta och skinka/ost eller vad du nu föredrar.
Kanske nån god frukt också och en liten chokladbit.
Citera
2015-01-19, 11:57
Medlem
MonkMans avatar
Oliver,korv, skinka, brie-ost, lagrad ost, surdegsbrod,persikor och tomater + 2 flaskor vin...mojligtvis en rokt bockling ocksa.
Citera
2015-01-19, 12:32
Medlem
Scraps avatar
Hemmagjorda subs! Klarar sig i en liten kylbag och även utan tror jag. Eller små plättar, med socker. Det är riktigt najs.
Citera
2015-01-19, 12:43
Medlem
TheShapes avatar
Då jag åker på mina "långresor" á 12-13 timmar, så brukar jag käka ett tyngre mål mat innan jag åker. Då står jag mig i princip hela resan, och allt därefter är snarare något man är sugen på. Ett par mackor och kanske en öl eller två, så klarar man sig utan problem.
Citera
2015-01-19, 15:16
Medlem
skippers avatar
Äggmackor!

Perfekt resemat!

Jag brukar vispa ihop äggen till omelettsmet och sen stansa ut rundlar som passar till mackorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in