2015-01-18, 17:05
Medlem
Har ett gäng gitarrer, men en av dem spelar jag ganska mycket på. Det är så att säga min bruksgitarr. En billig Stratocasterkopia som inte är hela världen om man sliter ut. Dessutom är den lätt att banda om ifall det nu skulle behövas.

Jag har satt i en humbucker i den och den låter väldigt bra för rytmspel, men spelar man något på de tunnare strängarna (särskilt den allra tunnaste) tillräckligt högt upp på greppbrädan så låter det hemskt. Det är åt h-e för vasst ljud, det riktigt skär i öronen.

Med min andra gitarr (en bra märkesgitarr) kan jag spela jättehöga noter med stallpickupen och det låter helt OK. Jag misstänker alltså att pickupen i min bruksgitarr inte är särskilt bra för solon. Så vilken humbucker kan passa bättre? Någon allroundpickup som låter tillräckligt tight för rytmspel men som också klarar av höga noter utan att öronen börjar blöda?
Citera
2015-01-18, 17:44
Medlem
Jag kör med emg 81/85, funkar till det mesta. Spelar hårdrock/metal.
Citera
2015-01-18, 18:21
Medlem
Jag har kört på både SD och EMGs aktiva mickar, låter ok till tyngre musik, men är alldeles för odynamiska för min smak. Vad har du för mick i stall nu? Kan varmt rekommendera dimarzio crunch lab & d-sonic, men även dom är ganska vassa. Vilka mickar du än sätter i din gitarr så låter dom skit om förstärkarn är dåligt rattad.
Citera
2015-01-18, 18:22
Medlem
styyvs avatar
Va är det för humbucker du har installerat?
Har den två eller fyra trådar?
Citera
2015-01-18, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iNoob
Jag kör med emg 81/85, funkar till det mesta. Spelar hårdrock/metal.

Glömde nämna att jag vill ha passiva. Skiter i hur bra EMG 81/85 pickuper är, jag vill bara kräkas rakt ut för jag kan inte tänka på annat än 9 strängat djentnörderi. Men tack för tipset ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av gilfhunter2000
Jag har kört på både SD och EMGs aktiva mickar, låter ok till tyngre musik, men är alldeles för odynamiska för min smak. Vad har du för mick i stall nu? Kan varmt rekommendera dimarzio crunch lab & d-sonic, men även dom är ganska vassa. Vilka mickar du än sätter i din gitarr så låter dom skit om förstärkarn är dåligt rattad.

Det är garanterat inte förstärkaren som är felet, för kopplar jag in min braiga gitarr så låter det helt OK även om jag har exakt samma inställningar på förstärkaren och pedalerna. Det är en Epiphone 700T pickup som jag har satt i min bruksgitarr.

Seymour Duncan antar jag? Du har inte möjligtvis tips på specifik modell? Det finns väl fler än bara en menar jag. Ska kolla upp dom andra du nämnde.

Citat:
Ursprungligen postat av styyv
Va är det för humbucker du har installerat?
Har den två eller fyra trådar?

Två trådar har den.
Citera
2015-01-18, 19:15
Medlem
styyvs avatar
Sitter micken nära strängarna?
Försök att sänka micken lite om den sitter för högt.
Citera
2015-01-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styyv
Sitter micken nära strängarna?
Försök att sänka micken lite om den sitter för högt.

Nej, ca: 4 mm ifrån, dvs helt normalt avstånd.

Kom igen nu för fan, jag är inte efterbliven. Det är PICKUPEN som är helt värdelös, inte något annat.
Citera
2015-01-19, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Det är garanterat inte förstärkaren som är felet, för kopplar jag in min braiga gitarr så låter det helt OK även om jag har exakt samma inställningar på förstärkaren och pedalerna. Det är en Epiphone 700T pickup som jag har satt i min bruksgitarr.

Seymour Duncan antar jag? Du har inte möjligtvis tips på specifik modell? Det finns väl fler än bara en menar jag. Ska kolla upp dom andra du nämnde.

För det första så är Epiphones egna mickar väldigt dåliga, har ägt några Epis och alla originalmickar som suttit i har varit oerhört vassa och tunna, ljudmässigt alltså.

För det andra så kan du inte tänka att om gitarr 1 låter bra i förstärkaren så kommer gitarr 2 också att göra det.

Du måste förstå att en les paul i mahogny klingar bättre än en strata i plywood.
Man får helt enkelt vad man betalar för.

Det finns massor med Duncan mickar, du får helt enkelt lyssna på lite demos på youtube, men kom ihåg att om du sätter skitmickar i en skitgitarr så låter det skit.

Den bästa micken jag någonsin ägt var en Vinnie Moore Shredhead från Dean, fruktansvärt bra mick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in