2017-01-01, 13:38
Medlem
Fagbosses avatar
Högdalen är helt ok. Flyttade hit för ett år sedan och bor typ 3 minuters gång från centrum. Tycker inte det är skitigt eller stökigt men det finns många alkisar som man kan hitta runt systembolaget som ligger i centrum. Många invandrare finns det också men jag har personligen aldrig sett något stök i dem kretsarna

Nästan alla bråk och sån skit jag sett kommer från de vita alkisarna och ungdomar som hänger utanför baren i centrum. Polisbilar och väktare som kallats dit för att hålla koll hittar man ofta i det området

Rör man sig bort från centrum där barerna och systemet finns så känns det som vilken förort som helst...

Det positiva med Högdalen för mig, iom att jag bor så nära centrum, är att kommunikationen är superb. Det går bussar och tåg åt alla håll vilket är skönt. Två gym och flera matbutiker i centrum är också riktigt skönt. Kombinationen av Coop, Ica och Matdax + turkaffären och fiskaffären gör att du kan hitta all mat i högdalen och behöver inte åka längre ut.

Dem bygger mycket här just nu och har rivit en del av de sunkigare byggnaderna som fanns här när jag flyttade in.

Det brukade hänga en del gäng i högdalen också men många av dem har blivit bortschasade över åren. Det finns säkert kvar en del men jag har inte sett några personligen
Senast redigerad av Fagbosse 2017-01-01 kl. 13:43.
Citera
2017-09-16, 00:46
Medlem
dubterrors avatar
Högdalen är hur lugnt som helst. Finns sköna krogar, matställen och affärer. Tyvärr håller det på att gentrifieras och allt mer nyrika medelsvenssons som ej har råd att bo innanför tullarna flyttar hit och förstör charmen.
Citera
2018-01-03, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
I stil med Husby och Tensta. Ser i princip likadant ut. Välj bort Högdalen och satsa Lidingö, Danderyt etc. är mitt råd.

Helt annat typ av område och är troligtvis inte lättare att få hyresrätt tex. Skulle aldrig välja Lidingö eller Danderyd av flera skäl. Välj bättre blandade områden som Sumpan, Solna, Midsommarkransen, Aspudden eller Enskede om du vill bo längs tunnelbanan.

Dock är dessa områden svåra att få lägenheter i så högdalen är nog lättare, men området är inte alltför trevligt men saker kan ha förändrats, det var nog tio år sedan jag var där. Dock är det inte på något sätt att jämföra med de värsta områdena som Husby, Rinkeby osv.
Senast redigerad av Burgundi 2018-01-03 kl. 01:53.
Citera
2018-02-17, 18:08
Medlem
Min tjej bor i Högdalen och jag bor hos henne ofta. Skulle inte säga att Högdalen är ett ghetto direkt, man har byggt fina bostadsrätter i centrum som fått in många svenskar så det är ganska blandat skulle vilja säga. Inte alls farligt. Långt från Rinkeby standard. Ganska genomsnittligt område i Stockholm.
Citera
2018-10-10, 07:28
Medlem
Worezs avatar
Minns Högdalen från när jag var liten som ett rätt slitet och deppigt centrum. Nu på senare år har hela centrumet fått ett rejält lyft med nya matbutiker, Babas Burger och nya bostadsrätter. Skulle säga att mixen är extrem då du hittar både skateboardparken och kulturskolan i Högdalen. En del invandrare, men du har också väldigt många medelsvenssons som flyttat in på senare år.

Idag är det till exempel svårt att hitta en etta i området för under 2 miljoner kr.

Skulle rekommendera Högdalen om du letar något i söderort där du kan bo utan att behöva åka in till stan på helgerna (all service finns i centrum), men tycker t ex Farsta känns för stort och omysigt.
Citera
2018-10-29, 08:56
Medlem
Högdalen är rätt lugnt område, men med Sveriges kanske mest deprimerande centrum. Den där jävla parkeringsplatsen suger livslusten ur mig. Men i övrigt vettigt med lite butiker, restauranger och annat. Systembolaget gör ju att en del pack hittar dit men det får man köpa. De brukar ändå inte vara särskilt jobbiga utan det är ortenbabbarna som man vill undvika men i Högdalen är de rätt få.
Citera
2020-08-07, 14:01
Medlem
KurreCurrys avatar
Lite off topic men är det någon FB:are som vet vilken gata och ev husnummer Kjell Bergqvist bodde på som liten?
Citera
2020-08-07, 14:19
Medlem
Jon.Holmss avatar
Bor inte själv i Högdalen men jag upplever att stadsdelen är ungefär som Vällingby. Ingen no go-zone precis, men gott om pensionsräddare som driver omkring i centrum.

Rågsved och Hagsätra är dock inget jag rekommenderar.
Citera
2020-08-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
I stil med Husby och Tensta. Ser i princip likadant ut. Välj bort Högdalen och satsa Lidingö, Danderyt etc. är mitt råd.

Nej, det är inte som Husby och Tensta. Men inte världens roligaste....skulle inte palla att bo där, men safe dagtid, bra kommunikationer, mycket invandrare och fattigt. Tror det kanske är på väg att bli gentrifierat på sikt, men det kanske bara är mina fantasier. Bor en hel del vanligt folk där också.
Citera
2020-08-19, 12:10
Medlem
Demokraturdns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggare85
Nej, det är inte som Husby och Tensta. Men inte världens roligaste....skulle inte palla att bo där, men safe dagtid, bra kommunikationer, mycket invandrare och fattigt. Tror det kanske är på väg att bli gentrifierat på sikt, men det kanske bara är mina fantasier. Bor en hel del vanligt folk där också.

Det verkar inte vara någon som vet just nu vilket håll Högdalen går åt.

Hur är skolorna?
Citera
2020-12-18, 09:18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Slitet, trasgigt och allmänt pundigt.
Knappast det värsta området. Lite sånt får man räkna om man bor i Stockholm och inte har den fetaste plånboken. Det är inga problem om man håller sig på sin kant.
Citera
2021-02-06, 22:06
Medlem
utan.att.stannas avatar
Risigt. Skulle inte vilja bo där, men känns inte som att ställe där det händer allt för mycket obehagliga saker. Mer sunk, alkisar, soc fall, babblar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in