• 1
  • 2
2015-01-18, 15:24
Bannlyst
Vad kan jag göra för att säkra mina pengar på banken?

Jag har ingen större koll på läget men det har skrivit lite i tidningar på sistone (mer än vanligt vad jag upplevt) och börjar bli osäker. Säg inte guld, för det är jag inte intresserad av.
Citera
2015-01-18, 15:28
Medlem
bithaxs avatar
Har du mer pengar än vad som täcks av insättningsgarantin kanske du borde ta och divercifiera dig.
Citera
2015-01-18, 15:29
Citat:
Ursprungligen postat av chirho

Jag har ingen större koll på läget men det har skrivit lite i tidningar på sistone (mer än vanligt vad jag upplevt) och börjar bli osäker. Säg inte guld, för det är jag inte intresserad av.

Du ser till att du har ett sparande på banken som omfattas av insättningsgarantin, och att sparandet i varje enskild bank ej överstiger ca: 900 000:- då garanterar staten din insätt nig om banken konkar.
Citera
2015-01-18, 15:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Har du mer pengar än vad som täcks av insättningsgarantin kanske du borde ta och divercifiera dig.
Nee fast jag läste nånstans att den typ inte gäller längre om banken går i konkurs eller är påväg i konkurs. Då drar de med mig i deras ras, men är inte säker på det...
Citera
2015-01-18, 15:32
Citat:
Nee fast jag läste nånstans att den typ inte gäller längre om banken går i konkurs eller är påväg i konkurs. Då drar de med mig i deras ras, men är inte säker på det...

Nej så är det inte har du ett sparande som omfattas av insättningsgarantin så får du dina pengar om banken konkar, men kolla att ditt sparande verkligen omfattas av garantin.
Citera
2015-01-18, 15:32
Medlem
bithaxs avatar
Citat:

https://www.riksgalden.se/Deposit_in...sit-insurance/
Citera
2015-01-18, 15:33
Medlem
Citat:
Menar du att bankgarantin inte gäller om banken är på väg att gå i konkurs? Det är ju just för att skydda sig mot konkurs som man sätter in pengarna på en bank med bankgaranti.
Citera
2015-01-18, 15:37
Medlem
Inte för att göra dig mer rädd eller så, men...

Tänk på att om du sätter in pengarna på en svensk bank med insättningsgaranti är du inte skyddad mot om den svenska kronan kraschar..
Citera
2015-01-18, 15:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Menar du att bankgarantin inte gäller om banken är på väg att gå i konkurs? Det är ju just för att skydda sig mot konkurs som man sätter in pengarna på en bank med bankgaranti.
hmm okej, är du säker? Får man pengarna betalt av staten automatiskt?

Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Inte för att göra dig mer rädd eller så, men...

Tänk på att om du sätter in pengarna på en svensk bank med insättningsgaranti är du inte skyddad mot om den svenska kronan kraschar..
Ja det förstår jag men när får jag inte rätt till insättningsgarantin?
Citera
2015-01-18, 15:49
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ja det förstår jag men när får jag inte rätt till insättningsgarantin?

Du har rätt till den så länge banken du sparar hos täcks av insättningsgarantin. Det finns banker som inte täcks av den och typiskt för dem är att de ger markant högre ränta men investerar i ganska riskfyllda tillgångar, inget för den försiktige alltså.

Den enda gången insättningsgarantin inte skulle fungera är om många banker kraschar samtidigt som staten har ekonomiska problem så att staten i princip gör konkurs och inga pengar finns att betala ut garantin. Det är dock inte Sverige i närheten av idag utan då pratar vi typ krigssituationer och liknande.
Citera
2015-01-18, 15:53
Medlem
dajevlars avatar
Citat:

Hm, nu är pengarna inte säkra på banken heller...

http://www.etc.se/ekonomi/bankerna-f...t-klara-krisen
"Frågan är inte om utan när bankkrisen kommer. Och då har storbankerna rätt att ta dina sparpengar för att rädda sig själva och det finansiella systemet. Beslut klubbades nyligen igenom på G20-mötet och på grund av Sveriges EU-medlemskap måste vi följa direktiven."
Citera
2015-01-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dajevlar
Hm, nu är pengarna inte säkra på banken heller...

http://www.etc.se/ekonomi/bankerna-f...t-klara-krisen
"Frågan är inte om utan när bankkrisen kommer. Och då har storbankerna rätt att ta dina sparpengar för att rädda sig själva och det finansiella systemet. Beslut klubbades nyligen igenom på G20-mötet och på grund av Sveriges EU-medlemskap måste vi följa direktiven."

"En banks förmåga att betala skulder med andras pengar kallas: Total Loss Absorbency Capacity (TLAC). Oförsäkrade tillgångar, pensionsfonder och konton med lång bindningstid är TLAC. En bank i ”resolution” kan ta de medlen och betala sina skulder med dem."

Det är alltså oförsäkrade tillgångar, pensionsfonder och konton med lång bindningstid som är "TLAC". Vilka sparformer ingår i dessa?

Står också att vanliga sparkonton inte ingår i detta, men vid ett krisläge kan det även komma att tas ut dessa, kan man inte vara säker med sina sparkonton med statlig insättningsgaranti längre alltså? Vad fan är detta för jävla skit?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in