Citat:
Ursprungligen postat av
JLiquid
Gick tillbaka med gitarren och dom justerade något längst upp på gitarren ( kollade inte så noga ).
Kändes bra på kvällen , nu dagen efter.. samma skit, tar ackorden stenhårt men skorrar fortfarande.
Ang tunnare strängar, skiljer det sig så mycket från storlek 11 till 10 ? Jag hade ju 11 innan, upplevde ALDRIG att det skorrade när jag spelade.
Om det är så då får jag ju gå tillbaka och köpa storlek 11 igen liksom. Detta skorrande tar ju bort allt det roliga med att spela.
Dragstången justerar man via en skruv man når genom ljudhålet i locket.
Detta ska du inte ge dig in på själv om du inte vet exakt vad du gör, i värsta fall kan du bryta halsen på gitarren.
När det "skorrar" om strängarna, brukar det betyda att strängen slår i någon bandstav.
Man kan justera detta på flera sätt, antingen med dragstången om halsen är skev, byta ut stallet eller byta ut sadeln.
Det som din musikbutik i rimlighetens namn borde göra när de letar problemet är att titta längs halsen, prova alla strängarna på alla banden och dubbelkolla stämningen.
Jag har själv fått just en Fender utbytt på grund av att halsen var helt "knas", den gick inte att justera in.
Citat:
Ursprungligen postat av
ujhs
010 låter väldigt tunnt på en akustisk gitarr....kollade du så att det inte var elgitarrsträngar du köpte.
Det är dessutom svårt att intonera en akustisk gitarr...håll dig helst till den strängtjocklek den är byggt för.
De flesta akustiska gitarrer klarar både 10, 11 och 12 utan problem.