• 1
  • 2
2015-01-17, 23:11
Medlem
Hej,

För ca 5 månader sedan plockade jag upp farsans 10år gammla gitarr och började lira. Sedan gick farsan o köpte en ny och efter att ha provspelat hans så gick det inte gå tillbaka till den gamla så jag valde o köpa en ny för ca 3500:-.
Enorm skillnad att spela på, bra klang i strängarna och det blev ett helt annat "sound" upplevde jag emot den gamla gitarren.

Nu har jag lirat på den nya varje dag i nån timma i 3 månader så valde igår att lämna in den för att byta strängar och för att göra en service på den.

Tidigare så hade jag enl dom strängstorlek 11 och valde nu att gå ner till 10.

Nu när jag fått tillbaka gitarren så upplever jag att det är ett helt annat ljud från strängarna, jag kan även tycka att det skramlar i gitarren när jag lirar. Sätter jag en capo på 3e fret och bara slår på översta strängen så darrar det till i hela gitarren.

Vad beror detta på ? Vad ska jag göra för att få gitarren att låta lika härligt som den gjorde för 3 månader sedan ?

Tacksam för alla svar, jag är jättenybörjare på gitarr så sorry om detta är en dum fråga kanske.

Tillägg: Det är en akustisk gitarr.
Citera
2015-01-17, 23:18
Medlem
Samtalarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLiquid
Hej,

För ca 5 månader sedan plockade jag upp farsans 10år gammla gitarr och började lira. Sedan gick farsan o köpte en ny och efter att ha provspelat hans så gick det inte gå tillbaka till den gamla så jag valde o köpa en ny för ca 3500:-.
Enorm skillnad att spela på, bra klang i strängarna och det blev ett helt annat "sound" upplevde jag emot den gamla gitarren.

Nu har jag lirat på den nya varje dag i nån timma i 3 månader så valde igår att lämna in den för att byta strängar och för att göra en service på den.

Tidigare så hade jag enl dom strängstorlek 11 och valde nu att gå ner till 10.

Nu när jag fått tillbaka gitarren så upplever jag att det är ett helt annat ljud från strängarna, jag kan även tycka att det skramlar i gitarren när jag lirar. Sätter jag en capo på 3e fret och bara slår på översta strängen så darrar det till i hela gitarren.

Vad beror detta på ? Vad ska jag göra för att få gitarren att låta lika härligt som den gjorde för 3 månader sedan ?

Tacksam för alla svar, jag är jättenybörjare på gitarr så sorry om detta är en dum fråga kanske.

Tillägg: Det är en akustisk gitarr.
Hej!

Det är svårt att avgöra vad som kan tänkas vara fel med din gitarr utan att se den framför sig, men du skall förstås inte behöva acceptera att det låter så.

Tänkbara scenarion kan vara, men är inte begränsade till...

1: De nyinstallerade strängarna har inte hunnit sätta sig än.
2: Strängarna går in i banden på gitarren för att de har ändrat höjd.
3: Stallet sitter löst
4: Fel typ av capo, strängar, stämning eller liknande.

Är stallet fixerat eller rörligt?

Vad var det för service du bad om?

Vad är det för modell?
Citera
2015-01-17, 23:19
Medlem
praxes avatar
Jadu, gitarrer blir helt annorlunda när man sätter på nya strängar.

Själv gillar jag aldrig att spela med nya strängar. Det tar en stund innan klangen gått till sig och det låter bra igen.

Beroende på tjockleken på strängarna så kan även det påverka gitarren lite. Skrammel hur, skorrar det?
Citera
2015-01-17, 23:26
Medlem
Var ingen service jag bad om utan dom sa att det ingick iom att den var köpt oss dom så fick man 1 fri service innan 1 år så då tänkte jag att dom likaväl kunde se över den.
Vad dom gjort vet jag inte mer än att dom satt på nya strängar, vilka det var vet jag inte exakt men märket på strängarna var Elixir iaf.

Capon fungerade utmärkt innan jag bytte strängar, det är inte ngn fancy capo utan en standard bara.
Nu vet jag inte hur man kollar om stallet är fixerat eller rörligt.

Gitarren är en: http://www.ordermusic.se/sv/artiklar...-sunburst.html

Ja jag upplever att det skorrar i gitarren. Jag tar säkert inte alltid alla ackord 100% rätt o trycker ner fullt ut men jag upplevde aldrig något sådant missljud innan bytet av strängar.
Citera
2015-01-18, 16:56
Medlem
Tunnare strängar = mindre spänn på strängarna för att nå upp till rätt noter = halsen buktar upp mer i mitten = bandskarr. Justera dragstången.

Hjälper inte det helt så se över stränghöjden också. Det går inte att justera på samma sätt som på elgitarrer, men kan tänka mig att det går att shimsa upp stallet en aning.
Citera
2015-01-18, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv
Tunnare strängar = mindre spänn på strängarna för att nå upp till rätt noter = halsen buktar upp mer i mitten = bandskarr. Justera dragstången.

Hjälper inte det helt så se över stränghöjden också. Det går inte att justera på samma sätt som på elgitarrer, men kan tänka mig att det går att shimsa upp stallet en aning.
Bingo! Tunnare strängar har en högre amplitud, de svänger kraftigare, speciellt bassträngar. Så de kan slå ned på banden och få gitarren att skorra.
Citera
2015-01-21, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Insexskruv

Gick tillbaka med gitarren och dom justerade något längst upp på gitarren ( kollade inte så noga ).
Kändes bra på kvällen , nu dagen efter.. samma skit, tar ackorden stenhårt men skorrar fortfarande.

Ang tunnare strängar, skiljer det sig så mycket från storlek 11 till 10 ? Jag hade ju 11 innan, upplevde ALDRIG att det skorrade när jag spelade.

Om det är så då får jag ju gå tillbaka och köpa storlek 11 igen liksom. Detta skorrande tar ju bort allt det roliga med att spela.
Citera
2015-01-21, 17:28
Medlem
Citat:
Gick tillbaka med gitarren och dom justerade något längst upp på gitarren ( kollade inte så noga ).
Kändes bra på kvällen , nu dagen efter.. samma skit, tar ackorden stenhårt men skorrar fortfarande.

Ang tunnare strängar, skiljer det sig så mycket från storlek 11 till 10 ? Jag hade ju 11 innan, upplevde ALDRIG att det skorrade när jag spelade.

Om det är så då får jag ju gå tillbaka och köpa storlek 11 igen liksom. Detta skorrande tar ju bort allt det roliga med att spela.
010 låter väldigt tunnt på en akustisk gitarr....kollade du så att det inte var elgitarrsträngar du köpte.

Det är dessutom svårt att intonera en akustisk gitarr...håll dig helst till den strängtjocklek den är byggt för.
Citera
2015-01-21, 17:50
Medlem
Citat:

Dragstången justerar man via en skruv man når genom ljudhålet i locket.
Detta ska du inte ge dig in på själv om du inte vet exakt vad du gör, i värsta fall kan du bryta halsen på gitarren.
När det "skorrar" om strängarna, brukar det betyda att strängen slår i någon bandstav.
Man kan justera detta på flera sätt, antingen med dragstången om halsen är skev, byta ut stallet eller byta ut sadeln.
Det som din musikbutik i rimlighetens namn borde göra när de letar problemet är att titta längs halsen, prova alla strängarna på alla banden och dubbelkolla stämningen.

Jag har själv fått just en Fender utbytt på grund av att halsen var helt "knas", den gick inte att justera in.

Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
010 låter väldigt tunnt på en akustisk gitarr....kollade du så att det inte var elgitarrsträngar du köpte.

Det är dessutom svårt att intonera en akustisk gitarr...håll dig helst till den strängtjocklek den är byggt för.

De flesta akustiska gitarrer klarar både 10, 11 och 12 utan problem.
Citera
2015-02-28, 15:02
Medlem
Tillbaka igen ...

Tröttnade på hur det skrammlade så lämnade in gitarren igen, bytte tillbaka till storlek 11 och bad dom justera allting på gitarren så som den var när den var "default" och verkligen se till att det inte är ngt skrammel.

Fått hem den.. fortfarande samma skit, är det dom som är inkompetenta eller är det jag som gör något fel ? Slår jag fel på strängarna t.ex ?

Behöver inte ens slå särskilt hårt och det skrammlar som fan. Om jag skakar gitarren lite grann så sitter ju sladdarna löst där innuti, ska dom göra det ? Är det något som påverkar ?

Jag är inte kunnig för 5 öre inom detta men är fan dötrist att ha köpt en gitarr för 3500:- , varit pepp som fan på att spela o lära sig oså är all den lusten försvunnen nu tack vare detta jävla oljud =/
Citera
2015-02-28, 15:37
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Tillbaka igen ...

Tröttnade på hur det skrammlade så lämnade in gitarren igen, bytte tillbaka till storlek 11 och bad dom justera allting på gitarren så som den var när den var "default" och verkligen se till att det inte är ngt skrammel.

Fått hem den.. fortfarande samma skit, är det dom som är inkompetenta eller är det jag som gör något fel ? Slår jag fel på strängarna t.ex ?

Behöver inte ens slå särskilt hårt och det skrammlar som fan. Om jag skakar gitarren lite grann så sitter ju sladdarna löst där innuti, ska dom göra det ? Är det något som påverkar ?

Jag är inte kunnig för 5 öre inom detta men är fan dötrist att ha köpt en gitarr för 3500:- , varit pepp som fan på att spela o lära sig oså är all den lusten försvunnen nu tack vare detta jävla oljud =/
JAg har liknande problem med min elgitarr.
Den hade ett skitskönt ljud när jag köpte den, riktigt mjukt och snabbt i strängarna etc.
Men så strängade jag om den. Och först var det 0-9r, jag Tror att det var 10:r när jag köpte den. Men det lät Konstigt. Liksom skorrande, och allt för stark och distinkt klang. Allt för hårt slog strängarna ner på banden. Särskilt uppe på de smala banden.
Så jag bytte till 11r.
Men exakt samma ljudproblem. Exakt samma "metalliska" klang i strängarna. Inte alls så mjukt och skönt som från början

Jag vet inte heller hur jag ska få tillbaka det mjuka sköna och snabbspelade som den var från början.
Jag tror at stränghöjden också höjt sig.
Citera
2015-02-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
JAg har liknande problem med min elgitarr.
Den hade ett skitskönt ljud när jag köpte den, riktigt mjukt och snabbt i strängarna etc.
Men så strängade jag om den. Och först var det 0-9r, jag Tror att det var 10:r när jag köpte den. Men det lät Konstigt. Liksom skorrande, och allt för stark och distinkt klang. Allt för hårt slog strängarna ner på banden. Särskilt uppe på de smala banden.
Så jag bytte till 11r.
Men exakt samma ljudproblem. Exakt samma "metalliska" klang i strängarna. Inte alls så mjukt och skönt som från början

Jag vet inte heller hur jag ska få tillbaka det mjuka sköna och snabbspelade som den var från början.
Jag tror at stränghöjden också höjt sig.

I feel you, det är fan hemskt alltså. Var så sjukt pepp första månaderna, lirade flera timmar om dagen. Nu kan jag bli lika sugen på att plocka fram den och lära mig ett nytt solo eller picking mönster men efter 10min så tröttnar jag :/ funderar på att sälja av gitarren och hoppas få så nära fullpris som möjligt o köpa en ny.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in