2015-01-17, 02:18
Medlem
haxxarmannens avatar
Hej flashback!
Min flickvän hade för ett par år sedan en ätstörning som gjorde att hon blev väldigt smal. Som tur var lyckades hennes föräldrar tillsammans med psykolog få henne på banan igen. Hon fyllde nyligen 18 och har gått hos psykolog regelbundet, tydligen tvång när man är minderårig, men slutade för ett par månader sedan. Nu är jag livrädd för att det kan ha kommit tillbaka.

Vad som får mig att misstänka det: Hon äter väldigt lite. I skolan kan det bero på att maten är horribel då även jag äter väldigt lite till skillnad från hemma. Hon tränar frenetiskt, 2 gånger om dagen vissa dagar. Även när vi äter hemma är hon extremt liten i maten. Vi delade på en pizza och hon åt inte ens upp en fjärdedels bit av en vanlig pizza. Vi beställde även kycklingsallad och då vet jag att hon inte ätit på hela dagen, men ändå käkade hon knappt upp halva. Hon äter dessutom inget godis och dricker bara vatten, kaffe och celsius. Nu det senaste har hon bott hemma själv mycket och har sagt flera gånger att hon inte gör någon mat.

Vad ska jag göra? Jag är som sagt livrädd. Vågar inte ta upp det med henne för jag vet inte hur hon kommer reagera. Jag är även rädd att hon gör såhär för att jag ska tycka om henne, vilket jag gör i vilket fall. Hon kanske känner pressen då jag själv tränar en del fast då i syfte att bli större.
Snälla hjälp mig.
Citera
2015-01-17, 02:23
Medlem
speedcolas avatar
Vet inte om det är anorexia, men det är solklart att det är ohälsosamt. Du som själv tränar vet ju hur mycket energi man gör av med.

Snacka med henne och lägg upp det på ett fint sätt bara? Två pass om dagen låter ju rätt onödigt förövrigt.
Citera
2015-01-17, 02:31
Medlem
Polyklorfenols avatar
En destruktiv nedåtgående spiral. Även ETT pass varje dag hade varit för mycket och med den kosthållningen är hon snart illa ute.

Du måste riskera lite "gråt och tandagnisslan" för att få henne på rätt spår igen. Du får köra med dramatik: "Jag vill inte se dig tyna bort och dö i mina armar!"
Var allvarlig och stå på dig.
Citera
2015-01-17, 05:03
Medlem
norrlandsguldares avatar
Oroa dig inte över hur hon kommer att reagera - prata med henne ändå! Jag har själv varit där och jag hade behövt en person som bankade lite vett i min skalle. Hon kan skatta sig lycklig som har en partner som lägger märke till sådant och som agerar - inte alla hade gjort det.
Citera
2015-01-21, 16:00
Medlem
haxxarmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrlandsguldare
Oroa dig inte över hur hon kommer att reagera - prata med henne ändå! Jag har själv varit där och jag hade behövt en person som bankade lite vett i min skalle. Hon kan skatta sig lycklig som har en partner som lägger märke till sådant och som agerar - inte alla hade gjort det.
Tacksam för svaret! Pratade med henne igår och hon gav ett väldigt lugnt och bra intryck. Hon sa att jag stirrade upp mig i onödan men jag var väldigt tydlig med att jag är orolig och kommer hålla koll på henne. Hon säger att hon aldrig vill tillbaka till det helvetet och att jag inte behöver oroa mig av den anledningen. Vet inte riktigt vad jag ska tro, men jag såg till så att vi åt ordentligt igår och hon åt även lite godis när vi kollade på film. Kanske bara känt sig stressad av skolan då det är en väldigt stressig period för henne just nu, men jag får se hur det utvecklar sig.

Men hon vet om att jag och hennes bästa vän håller ögonen på henne om det skulle fortsätta.
Citera
2015-01-21, 17:06
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxxarmannen
Tacksam för svaret! Pratade med henne igår och hon gav ett väldigt lugnt och bra intryck. Hon sa att jag stirrade upp mig i onödan men jag var väldigt tydlig med att jag är orolig och kommer hålla koll på henne. Hon säger att hon aldrig vill tillbaka till det helvetet och att jag inte behöver oroa mig av den anledningen. Vet inte riktigt vad jag ska tro, men jag såg till så att vi åt ordentligt igår och hon åt även lite godis när vi kollade på film. Kanske bara känt sig stressad av skolan då det är en väldigt stressig period för henne just nu, men jag får se hur det utvecklar sig.

Men hon vet om att jag och hennes bästa vän håller ögonen på henne om det skulle fortsätta.

Vad skönt att det har löst sig på sätt och vis! Som du själv har förstått så är det viktigt att ni trots allt håller ett extra öga på henne. Anorektiker har lätt för att falla tillbaka och det är inte alltid de erkänner att de har gjort det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in