Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-16, 16:15
  #1
Medlem
Hallå flashback!

Sen ett halvår tillbaka så har jag bott inneboende. Under höstens gång så har jag varit mycket sjuk, har haft en förkylning varit frisk en vecka för att sedan åka på en ny förkylning (blir vanligtvis sjuk max ett par gånger per år). Jag har varit hostig, snorig och tröttare än vanligt.

När jag har blivit sjuk så har jag bara trott att det har varit för att jag inte är van vid att bo i en större stad i en kombination med sämre hygienvanor (nagelbitande) och en mer stressad livsstil.

Under jul och nyår så åkte jag bort i tre veckor, jag mådde prima. Några andra av de som jag åkte utomlands med blev sjuka, men jag klarade mig. Nu är jag tillbaka där jag bor inneboende och efter tre nätter här så har jag ont i huvud och hals, är tröttare än vanligt och nyser. Jag märkte t.ex. att jag hade nyst under nattens gång och att det låg en guling med röda prickar i sig (förmodigen lite blod) på mitt täcke. Halsonten är värst under morgonen, jag känner mig tjock i halsen men kan inte få upp något slem.

Så flashback, är det mitt boende som gör mig sjuk eller är det bara en placebo? Jag läste lite om "sjuka hus-sjukan", kan detta vara vad jag lider av? Hur förbättrar jag mitt välmående?

Mvh
Citera
2015-01-16, 16:20
  #2
Medlem
Ratis avatar
Finns mycket i en bostad som kan göra en sjuk. Radon, fukt, mögel för att bara nämna ett fåtal saker.
Citera
2015-01-16, 16:30
  #3
Medlem
KarlStefanovics avatar
Går du ut och får luft eller sitter du bara inne?
Tränar?
Får du I dig all näring, vitaminer, mineraler, proteiner, fett, kolhydrater?
Hur sover du?
Dricker du varje helg osv?
Citera
2015-01-16, 16:38
  #4
Avstängd
Taffs avatar
Jag delar din uppfattning. Bortsett ev. gifter i bostaden kan levnadssättet man kopplar ihop med bostaden påverka både kropp och psyke.

Lever man själv och har psykiska problem (som faktiskt kan leda till fysiska åkommor) tror jag absolut det kan hjälpa tillbaka, om man börjar om på nytt i en annan bostad.


Citat:
Ursprungligen postat av KarlStefanovic
Går du ut och får luft eller sitter du bara inne?
Tränar?
Får du I dig all näring, vitaminer, mineraler, proteiner, fett, kolhydrater?
Hur sover du?
Dricker du varje helg osv?
Citera
2015-01-16, 16:39
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlStefanovic
Går du ut och får luft eller sitter du bara inne?
Tränar?
Får du I dig all näring, vitaminer, mineraler, proteiner, fett, kolhydrater?
Hur sover du?
Dricker du varje helg osv?
Träningen har inte kommit igång eftersom jag inte har känt mig tillräckligt frisk. Sover 8-10 timmar om natten, där jag bor inneboende så är det varierad kost men jag äter alltid frukost, lunch och middag. Jag är inne på kvällarna (runt 6 tiden) och tills jag går och sover.
Citera
2015-01-16, 16:44
  #6
Medlem
Scraps avatar
Har du kanske mögel på ditt rum?
Eller trivs du inte alls så att du mår psykiskt dåligt?

Finns ju tusen faktorer och svårt att svara på såhär. Byt boende och se om det hjälper, även om det inte är så lätt.
Citera
2015-01-16, 16:48
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrap
Har du kanske mögel på ditt rum?
Eller trivs du inte alls så att du mår psykiskt dåligt?

Finns ju tusen faktorer och svårt att svara på såhär. Byt boende och se om det hjälper, även om det inte är så lätt.

Psykiskt dåligt mår jag inte... vad jag vet om . Dock så har jag väl känt att det skulle vara roligare att ha eget boende, det enda jobbiga är att man känner sig lite dum när man kommer hem under natten och har varit ute tidigare eftersom det finns då risk att väcka hyresvärden.
Citera
2015-01-16, 16:52
  #8
Medlem
Det är som sagt värst på morgonen och sen successivt blir bättre under dagen.
Citera
2015-01-16, 18:16
  #9
Medlem
knut_1s avatar
Kanske är allergi mot damm, kvalster, mögel?
Citera
2015-01-16, 18:31
  #10
Medlem
col-pugnos avatar
Stäng dörren till ditt rum, gå ut i friska luften i några timmar.
Gå in på rummet och använd näsan om du kan upptäcka någon främmande doft, sötaktig, blött trä.

Har du platsbyggda garderober? Öppna dom isåfall och inspektera, kolla i golv och takvinklar efter svarta prickar. Det låter onekligen som ditt boende är en faktor i detta.

Kontakta även sjukvården och ta ett blodprov, dom kan se om du har något skit i kroppen.

Jag gick i 8 veckor och mådde dåligt från och till, en kur antibiotika och jag vart en ny människa
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback