• 1
  • 2
2015-01-16, 14:59
Medlem
kkoskenkorvaas avatar
tjenare, en väldigt nära vän till mig har fått prostatacancer, han fick beskedet igår men de vet ej hur länge de har hållt på men de verkade inte vara så allvarligt ännu iaf, han är runt 70 år, och ja jag vet allt om detta helvetet men om någon som har erfarenhet av hur de kan gå? han ska börja gå på sån strålning och grejer, kollat runt lite på nätet men hittar inte mina svar, så om du har något av prostatacancer i huvudet så släng gärna iväg ett inlägg inte så roligt att komma ut från ett 8 månaders långt fängelsestraff och de första man får reda på är detta. peace
Citera
2015-01-16, 15:05
Moderator
tobess avatar
Prognosen för prostatacancer är väl i allmänhet rätt god. De flesta blir botade. Blir man sjuk vid äldre ålder kan man även med bromsmediciner göra så att åldern tar ut sin rätt före sjukdomen gjort sitt.

Eftersom dom ska börja med strålning antar jag att det upptäckts i ett rätt tidigt skede och att dom därmed kommer att försöka bli kvitt den helt och hållet.

Cancer är givetvis alltid allvarligt, men just prostatacancer är väl en av de "bättre" formerna av cancer man kan drabbas av.
Citera
2015-01-16, 15:05
Bannlyst
http://www.1177.se/Tema/Cancer/Cance...rostatacancer/

http://www.cancerfonden.se/sv/cancer...rostatacancer/

http://www.prostatacancerforbundet.s...p?nodeid=99831

http://sv.wikipedia.org/wiki/Prostatacancer

Trist som fan, hoppas dom kan få väck skiten.
Citera
2015-01-16, 15:14
Medlem
EvilGuys avatar
Ska man tvunget få cancer är prostatacancer jackpot eftersom den ligger i topp på att överleva. Säkert värre än att dra ut en tand, men överlever gör han med största sannolikhet!
Citera
2015-01-16, 15:45
Medlem
drunkkidcatholics avatar
Prostatacancer har ofta en god prognos, särskilt då du säger att den upptäcktes tidigt. Det finns ett flertal olika behandlingar att ta till (kirurgi, strålning, hormonbehandling) som visserligen kan vara ganska jobbiga för patienten men förlänger överlevnaden avsevärt.
Många äldre herrar lever en himlans massa år med prostatacancer, så chansen är stor att det går bra för din vän. De fall där det går dåligt brukar vara då cancern upptäcks i ett sent skede och redan hunnit sprida sig och ge metastaser på andra ställen i kroppen.
Senast redigerad av drunkkidcatholic 2015-01-16 kl. 15:47.
Citera
2015-01-16, 16:01
Medlem
HemanAfSupermans avatar
25 män får varje dag prostatacancer, eller en man var 57:e minut
Relativ 10-årsöverlevnad är ca 55 %
Prostatacancer utgör 35 % av all cancer som drabbar män
68 % är över 65 år vid diagnostillfället
0,8 % är under 50 år
Yngsta diagnostiserade är i åldersgruppen 35-39 år (4 fall) och i 40-44 år (10 fall)
ca 10 % av all prostatacancer beror på ärftliga faktorer
Den 31 december 2009 levde ca 70 000 män med en prostatacancerdiagnos (diagnostiserade 1958-2009)
Ca 2 500 män dör årligen i prostatacancer (7 män varje dag)

Om detta är en nära släkting till dig så bör du själv fundera på att lämna PSA-prov...

Oavsett så är det väldigt tråkigt att höra något sådant från någon man känner men med dagens teknik och behandling så finns det fortfarande goda möjligheter
Citera
2015-01-16, 16:14
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Knulleriet pajar ihop

Men knulla har man väl slutat med när man är runt 70 .
Citera
2015-01-16, 16:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
Relativ 10-årsöverlevnad är ca 55 %

Que?

According to the most recent data, when including all stages of prostate cancer:
■ The relative 5-year survival rate is almost 100%
■ The relative 10-year survival rate is 99%
■ The 15-year relative survival rate is 94%

http://www.cancer.org/cancer/prostat...survival-rates
Citera
2015-01-16, 19:01
Medlem
drArsMoriendis avatar
Haka inte upp er på statistik. I princip alla 80-åriga män har prostatacancer, fast de flesta skulle i teorin dö av den först efter 30 år. Om man ser en liten förändring hos en sådan man kallar man det normalfynd och kanske följer upp den en gång per år.

Alla siffror ni kommer hitta kommer vara olika därför att vissa undersökningar kollar diagnoserna ett visst år, vissa kollar behandlingarna ett visst år och vissa extrapolerar överlevnaden med det faktum att i princip alla har prostatacancer i åtanke.

Som ni förstår är dessa 3 saker helt olika. De flesta prostatacancrarna går odiagnosticerade eftersom de är irrelevanta för sjukligheten i den patientgruppen och de flesta diagnosticerade prostatacancrarna går obehandlade, åtminstone i många många år, för vinsten med behandling relativt med eventuella biverkningar är inte klar (om det är en liten förändring, om cancern tar fart behandlar man den såklart).

Och även om dödligheten är relativt låg, orsakar prostatacancer flest dödsfall av alla cancrar just av den anledningen att den är så mycket vanligare än alla andra.
Senast redigerad av drArsMoriendi 2015-01-16 kl. 19:05.
Citera
2015-01-16, 19:23
Medlem
rumpgass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkoskenkorvaa
tjenare, en väldigt nära vän till mig har fått prostatacancer, han fick beskedet igår men de vet ej hur länge de har hållt på men de verkade inte vara så allvarligt ännu iaf, han är runt 70 år, och ja jag vet allt om detta helvetet men om någon som har erfarenhet av hur de kan gå? han ska börja gå på sån strålning och grejer, kollat runt lite på nätet men hittar inte mina svar, så om du har något av prostatacancer i huvudet så släng gärna iväg ett inlägg inte så roligt att komma ut från ett 8 månaders långt fängelsestraff och de första man får reda på är detta. peace
Mest troligt är att han får käka hormoner plus att han som du sa får gå på strålbehandling ca 3-5 veckor. Strålningen är smärtfri men ändå jobbig pga att många blir sjukt trötta av den, kanske blir han erbjuden att bo på en avdelning under tiden om han har långt att resa.
Ev erbjuds han operation men det är tveksamt pga han inte längre är någon ungdom, operation innan strålbehandling är att föredra om cancern är elakartad, man opererar inte efter strålbehandling utan en ev op måste ske innan strålningen.
Ev kemoterapi blir det först tal om ifall psa värdet är förhöjt vid efterkontrollerna som sker ca var tredje månad.
Ska tillägga att operationen och tiden efter för många är ett mindre helvete pga smärta och biverkningar..
Citera
2015-01-16, 22:57
Medlem
kkoskenkorvaas avatar
tackar och bockar för alla svar, hjälpte lite i min forskning elle vafan man säger, nu blir de att dämpa smärtan och allt annat helvete med ett helt smörgåsbord så att säga if you know what i mean hehe. peace
Citera
2015-01-17, 09:33
Bannlyst
Prostatacancer är den mest vanliga cancerformen bland män över 50 år. En dödlig diagnos om det gått för långt.

Kanske inte primärt, men den har en förmåga att sprida metastaser i njurarna, lever, tarmar och även lungor.

Det är värt att kolla upp sig efter 50-års ålder, om man upplever att det känns svårt att kissa.

(Ni inser inte hur jag kände mig gammal när jag skrev detta)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in