Citat:
Ursprungligen postat av
kkoskenkorvaa
tjenare, en väldigt nära vän till mig har fått prostatacancer, han fick beskedet igår men de vet ej hur länge de har hållt på men de verkade inte vara så allvarligt ännu iaf, han är runt 70 år, och ja jag vet allt om detta helvetet men om någon som har erfarenhet av hur de kan gå? han ska börja gå på sån strålning och grejer, kollat runt lite på nätet men hittar inte mina svar, så om du har något av prostatacancer i huvudet så släng gärna iväg ett inlägg inte så roligt att komma ut från ett 8 månaders långt fängelsestraff och de första man får reda på är detta. peace
Mest troligt är att han får käka hormoner plus att han som du sa får gå på strålbehandling ca 3-5 veckor. Strålningen är smärtfri men ändå jobbig pga att många blir sjukt trötta av den, kanske blir han erbjuden att bo på en avdelning under tiden om han har långt att resa.
Ev erbjuds han operation men det är tveksamt pga han inte längre är någon ungdom, operation innan strålbehandling är att föredra om cancern är elakartad, man opererar inte efter strålbehandling utan en ev op måste ske innan strålningen.
Ev kemoterapi blir det först tal om ifall psa värdet är förhöjt vid efterkontrollerna som sker ca var tredje månad.
Ska tillägga att operationen och tiden efter för många är ett mindre helvete pga smärta och biverkningar..