2015-01-16, 12:32
Medlem
Kommer börja läsa matematik 4 nu om några dagar. Problemet är att jag inte läst matematik på 5 år. Så minns inte något från Matte C..

Och måste verkligen klara den här kursen! Någon som har några förslag på hur jag borde göra? Kommer även läsa kursen distans eftersom jag jobbar heltid.

Har hittat bra klipp med Börja Sundvall från youtube. Men känner mig riktigt vilse och har panik just nu.

Någon som har förslag på hur jag borde lägga upp allt? Vad jag bör repetera innan jag börjar matte 4 kursen? Alla svar uppskattas.

Med vänliga hälsningar // panik slagen pojke som snart kommer få magsår av alla stress!!!!
Citera
2015-01-16, 12:46
Medlem
Sluta surfa på internet o fixa en mattebok o börja plugga då.
Det finns matteboken.se om man kör fast.
Du kan bara lösa det hela genom att nöta in allting igen.

Du får inte magsår pga stress utan pga att du inte har framförhållning.
Sluta lipa nu o sätt dig o plugga de få dagar du har kvar.
Citera
2015-01-16, 12:52
Medlem
Andersson93s avatar
Det finns matteboken.se som föregående skrev. Sen kan jag också tipsa om andra bra mattekanaler på youtube.

Daniel Barker och Tomas Sverin har båda matematik- och fysikvideor på sina kanaler. Khan Academy finns också fast det är på engelska men det är väldigt pedagogiskt tycker jag.

Du har inte kvar någon gammal mattebok då?
Citera
2015-01-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gassol
Kommer börja läsa matematik 4 nu om några dagar. Problemet är att jag inte läst matematik på 5 år. Så minns inte något från Matte C..

Och måste verkligen klara den här kursen! Någon som har några förslag på hur jag borde göra? Kommer även läsa kursen distans eftersom jag jobbar heltid.

Har hittat bra klipp med Börja Sundvall från youtube. Men känner mig riktigt vilse och har panik just nu.

Någon som har förslag på hur jag borde lägga upp allt? Vad jag bör repetera innan jag börjar matte 4 kursen? Alla svar uppskattas.

Med vänliga hälsningar // panik slagen pojke som snart kommer få magsår av alla stress!!!!

Du har satt dig själv i en jävla situation. Det här är check-schemat för att misslyckas i matematik:

1. Anmäla sig till en kurs. (Är i sig inte farligt).
2. Tar distans för att vederbörande ska arbeta medans. Dumt.
3. Får panik när personen sedan inser att det inte funkar.
4. Hoppar av.

Du har ju uppfyllt tre av fyra, och det är ju väldigt vanligt att den fjärde kommer som en uppfylld profetia. Lär dig nu att ge fan i att jobba (eller kör 75%) och gå på lektioner om du inte har lätt för ämnet.
Citera
Stockos avatar

Moderatormeddelande

Postat av Stocko 2015-01-16, 18:20
Medlem
Fysik, matematik och teknologi --> Utbildning och studier
/Moderator
2015-01-18, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Du har satt dig själv i en jävla situation. Det här är check-schemat för att misslyckas i matematik:

1. Anmäla sig till en kurs. (Är i sig inte farligt).
2. Tar distans för att vederbörande ska arbeta medans. Dumt.
3. Får panik när personen sedan inser att det inte funkar.
4. Hoppar av.

Du har ju uppfyllt tre av fyra, och det är ju väldigt vanligt att den fjärde kommer som en uppfylld profetia. Lär dig nu att ge fan i att jobba (eller kör 75%) och gå på lektioner om du inte har lätt för ämnet.

hahahahahahaha!!! Funny guy.

Dock så har jag jobbat hela året medans jag har läst andra ämnen. Men matte är ju ett helt annat kapitel så att säga. Har aldrig vart den bästa på ämnet.
Och paniken kommer inte från att jag inte tror att det kommer funka. Utan för att det är sista ämnet så har jag behörighet.. Så det är lite spöken i huvudet bara...
Citera
2015-01-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Sluta surfa på internet o fixa en mattebok o börja plugga då.
Det finns matteboken.se om man kör fast.
Du kan bara lösa det hela genom att nöta in allting igen.

Du får inte magsår pga stress utan pga att du inte har framförhållning.
Sluta lipa nu o sätt dig o plugga de få dagar du har kvar.

Cool! Ska checka den sidan.

Kursen börjar imorgon. Så lite tid har man i alla fall =) ...

Men det är ju framhållningen jag vill ha hjälp med haha! Ett bra upplägg helt enkelt. Men jag ska sluta lipa nu och ta mig i kragen haha!
Citera
2015-01-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersson93
Det finns matteboken.se som föregående skrev. Sen kan jag också tipsa om andra bra mattekanaler på youtube.

Daniel Barker och Tomas Sverin har båda matematik- och fysikvideor på sina kanaler. Khan Academy finns också fast det är på engelska men det är väldigt pedagogiskt tycker jag.

Du har inte kvar någon gammal mattebok då?

Tack!
Citera
2015-08-07, 14:55
Medlem
Någon som har svar på denna uppg: 3465 ma4 bok 5000!!!?

Hastigheten v m/s för en inbromsad bil ges av formeln
v=30-6t+0,3t^2

a) efter hur lång tid är hastigheten 0?
Denna upp har jag löst svaret ska va 10 sekunder!

b) hur lång väg tillryggalägger bilen innan den stannar?
Hur löser jag det????
Citera
2015-08-07, 16:54
Medlem
CarlJohanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurtz1000

v=30-6t+0,3t^2

Hur löser jag det????

Med en integral kanske? Tänkte eftersom att arean under kurvan är sträckan. Vaknade dock nyss.
Primitiva funktionen blir 30x-(6t^2)/2+(0,3t^3)/3 om jag inte gör helt fel. Om vi då har 0 och 10 som gränsvärden för integralen så borde svaret bli 100 meter när man stoppar in 10.
Senast redigerad av CarlJohansson 2015-08-07 kl. 16:57.
Citera
2015-08-07, 17:08
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurtz1000

v=30-6t+0,3t^2

Hur löser jag det????

Matteuppgifter hör hemma i trådar som denna: (FB) Matteuppgiftstråden (För de som inte vill skapa en egen tråd)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in