• 1
  • 2
2015-01-15, 22:19
Medlem
Tänker köpa en båt nu så att jag har en när sommaren kommer. Båtarna ligger bättre till prismässigt just nu. Kommer att förvara båten utomhus men hoppas det inte blir några bekymmer med båten senare.

Pappa har sjötomt så det är perfekt. Yolo!
Gratis är gott!

Upplever ni några bekymmer vid köp av båt på vintern?
Citera
2015-01-15, 22:33
Bannlyst
aoh, men jobbigt blir det att bevara den under första vintern.
Citera
2015-01-15, 22:34
Medlem
HemanAfSupermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadGentleman
Kommer att förvara båten utomhus men hoppas det inte blir några bekymmer med båten senare.

Båtar brukar väl vara utomhus
Täck in den ordentligt bara så är det ingen fara...

Citat:
nopp! Har du uppställningsplats och transport ordnad så kör! Båtar jag tittar på blir alltid billigare under hösten då folk brukar komma på :"att den måste vinterförvaras"... Dock vet jag inte om du har absolut bästa argument just nu då säljaren troligen redan löst förvaringen över vintern... Men värt att testa... Lycka till
Citera
2015-01-15, 22:51
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemanAfSuperman
Båtar jag tittar på blir alltid billigare under hösten då folk brukar komma på :"att den måste vinterförvaras"... Dock vet jag inte om du har absolut bästa argument just nu då säljaren troligen redan löst förvaringen över vintern... Men värt att testa... Lycka till
Precis, det är för sent nu, ägarna har hittat vinterförvaring ved det här laget. Vill man fynda skall man vara ute runt oktober när det är dags att ta upp båten eller november när det är panikdags.
Citera
2015-01-17, 23:07
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadGentleman
Tänker köpa en båt nu så att jag har en när sommaren kommer. Båtarna ligger bättre till prismässigt just nu. Kommer att förvara båten utomhus men hoppas det inte blir några bekymmer med båten senare.

Pappa har sjötomt så det är perfekt. Yolo!
Gratis är gott!

Finns några plus och minus:

+ Båten är på land och du kan se botten.
+ Prisnivån är i allmänhet lägre på vintern.

– Om du inte känner båttypen väl, blir det svårt att ta en provtur.
– Motorn blir svårare att bedöma. Kanske kompressionsprov, t.ex. hjälper lite.

Det finns säker fler plus och minus, lite beroende av vad det är
för båt, segel/motor, fabrikat/modell, m.m.

Många båtar har ju kända brister som man ska titta extra noga efter.

Ett bra sätt att kolla segel t.ex. är ju att sätta dom och segla en sväng.
Ska du göra det på vintern så kan det behövas medar på båten…

mvh/Bo

PS: Utomhus är normalt inget problem, om du bara täcker den ordentligt.
Om du har slutet kylsystem och/eller vattenburen värme så ska du kolla
glykolhalten/köldtåligheten.
Senast redigerad av lasternassumma 2015-01-17 kl. 23:09. Anledning: PS.
Citera
2015-01-18, 16:11
Medlem
Dejads avatar
Att titta på segel är ganska ofta skönt att göra om de inte är uppe. Då kan man titta på sömmar och se hur slitna alla infästningar är. Men som du säger så kan det vara trevligt att kolla hur de står så de inte är helt urblåsta och har en buk som ett par harembyxor... Lite större båtar så kan det vara skönt att se hur skrovgennomföringar och anoder ser ut och då är det att föredra med vinter.
Citera
2015-01-18, 18:59
Medlem
Man kan starta motorer utan någon kylning. En minut räcker. Dieseln kan vara lite svårstartad om det är kallt.
Citera
2015-01-18, 19:40
Medlem
Största nackdelen med o köpa nu är att du inte kan pröva motorn ordentligt. Beroende på
båt/motor så är motorn ibland värd mer än båten. Är ju i princip aldrig som det är några
fel på själva båten om den inte är vanskött. Finns ju ett skäl till att 25 åriga båtar säljs för
hundra tusentals kr, medan en bil av samma årgång är värd kaffepengar.
Citera
2015-01-19, 01:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Jag tror många överdriver säsongspriserna på begagnade båtar.

Säljarna tror de ska få mer betalt på våren, men vad de glömmer bort är att de inte är ensamma om att annonsera ut sin båt till våren. Alla säljare tänker likadant, så utbudet närmast svämmar över.

På hösten är det tvärtom. Många fyndköpare tror de ska göra det stora fyndet genom att shoppa loss på hösten. Vad de glömmer bort är att det finns många köpare och desto färre säljare till hösten, eftersom säljarna vill sälja på våren och få bättre pris.

Jag har hört talas om säljare som inte lyckats sälja båten på våren och inte hela sommaren. När så hösten har infunnit sig, har man drämt till med en ny annons där samma pris är angivet som "höstpris" och då har båten sålts på stubinen.

Att vinterförvara en båt är för de allra flesta ingen big deal vare sig till besvär eller kostnad.
Citera
2015-01-19, 02:29
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmysko
Man kan starta motorer utan någon kylning. En minut räcker. Dieseln kan vara lite svårstartad om det är kallt.
På 1 min utan vatten så går impellern åt skogen.
Citera
2015-01-19, 20:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drmysko

Se upp bara med impellrar. De flesta impellrar tar
skada av även kort "torrkörning".

mvh/Bo

PS: Sorry Kolgrill-ftw. Såg inte ditt inlägg...
Senast redigerad av lasternassumma 2015-01-19 kl. 20:03. Anledning: PS.
Citera
2015-01-19, 21:04
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Se upp bara med impellrar. De flesta impellrar tar
skada av även kort "torrkörning".

mvh/Bo

PS: Sorry Kolgrill-ftw. Såg inte ditt inlägg...

Instämmer.

Kan man rigga med någon form av vattenslang och spola lite så impellern får smörjning är det dock rätt lugnt.

Går det inte, så skulle jag helt klart ta mig en riktigt ordentlig funderare innan jag körde motorn torr ens en minut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in