Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-15, 16:35
  #1
Medlem
njekss avatar
19, man

Sticker mycket i mina fingrar ifrån ingenstans dagtid, kommer lite då och då behöver inte vara varje dag. Min hand domnar generellt varje natt, flera gånger sedan någon månad tillbaka. Jag märker det för att jag vaknar av det och får ge handen massage för att kunna somna igen. Jag ligger inte konstigt på den, på grund av att jag somnar alltid i olika positioner och vaknar oftast olika också. Sen när jag "halvsovit", ni vet när man inte är helt vaken men vet ändå vad som händer så har jag haft handen på magen, eller något annat helt normalt och då har den domnat.

Är detta något farligt? Om det inte är det kommer jag inte göra något åt det, jag kan inte säga att jag ogillar stickandet i fingrarna.
Citera
2015-01-15, 17:01
  #2
Medlem
Ziggues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
19, man

Sticker mycket i mina fingrar ifrån ingenstans dagtid, kommer lite då och då behöver inte vara varje dag. Min hand domnar generellt varje natt, flera gånger sedan någon månad tillbaka. Jag märker det för att jag vaknar av det och får ge handen massage för att kunna somna igen. Jag ligger inte konstigt på den, på grund av att jag somnar alltid i olika positioner och vaknar oftast olika också. Sen när jag "halvsovit", ni vet när man inte är helt vaken men vet ändå vad som händer så har jag haft handen på magen, eller något annat helt normalt och då har den domnat.

Är detta något farligt? Om det inte är det kommer jag inte göra något åt det, jag kan inte säga att jag ogillar stickandet i karpaltunnelsyndrom fingrarna.

Karpaltunnelsyndrom? Vad jobbar du med, sysslar med på fritid som är monotona rörelser? Är du trummis kanske?
Citera
2015-01-15, 17:09
  #3
Medlem
Stekt bacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
19, man

Sticker mycket i mina fingrar ifrån ingenstans dagtid, kommer lite då och då behöver inte vara varje dag. Min hand domnar generellt varje natt, flera gånger sedan någon månad tillbaka. Jag märker det för att jag vaknar av det och får ge handen massage för att kunna somna igen. Jag ligger inte konstigt på den, på grund av att jag somnar alltid i olika positioner och vaknar oftast olika också. Sen när jag "halvsovit", ni vet när man inte är helt vaken men vet ändå vad som händer så har jag haft handen på magen, eller något annat helt normalt och då har den domnat.

Är detta något farligt? Om det inte är det kommer jag inte göra något åt det, jag kan inte säga att jag ogillar stickandet i fingrarna.
Jag tycker absolut du ska kolla upp det. Det kan vara MS. Eller annat neurologiskt.
Citera
2015-01-15, 17:11
  #4
Medlem
En aktiv livsstil, alt. regelbunden träning brukar råda bot på stickande och domnande lämmar. Man får en mycket bättre genomströmning i kroppen. Tränar du någonting TS?
Citera
2015-01-15, 17:33
  #5
Medlem
David-Humes avatar
Klämt ulnarisnerven?

Citat:
Tidiga symtom är domningar nattetid i lill- och ringfinger. Senare utvecklas symtomen till återkommande eller konstanta domningar och stickningar i fingrarna även dagtid, med tillägg av svaghet och fumlighet i handen. I sena stadier tillkommer värk i armbågen på lillfingersidan samt oförmåga att helt räta ut lill- och ringfinger, så kallad klofingerfelställning.

http://www.akademiska.se/sv/Verksamh...ulnarisnerven/
Citera
2015-01-15, 18:23
  #6
Medlem
9797s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
19, man

Sticker mycket i mina fingrar ifrån ingenstans dagtid, kommer lite då och då behöver inte vara varje dag. Min hand domnar generellt varje natt, flera gånger sedan någon månad tillbaka. Jag märker det för att jag vaknar av det och får ge handen massage för att kunna somna igen. Jag ligger inte konstigt på den, på grund av att jag somnar alltid i olika positioner och vaknar oftast olika också. Sen när jag "halvsovit", ni vet när man inte är helt vaken men vet ändå vad som händer så har jag haft handen på magen, eller något annat helt normalt och då har den domnat.

Är detta något farligt? Om det inte är det kommer jag inte göra något åt det, jag kan inte säga att jag ogillar stickandet i fingrarna.

Jag hade en konstant domnad vänsterhand i ett halvår och till slut gick jag och kollade upp det. Var en nerv som låg i kläm vid armbågen typ och efter ett enkelt ingrepp har jag aldrig haft problem.

Är inte direkt livsfarligt men kan skapa lite otrevliga problem som att inte kunna räta ut fingrarna om man går med det för länge.

Vill du inte gå till läkare så testa att dra armbågen i en bordskant och hoppas på att nerven hoppar rätt...

http://www.akademiska.se/sv/Verksamh...ulnarisnerven/
__________________
Senast redigerad av 9797 2015-01-15 kl. 18:33.
Citera
2015-01-15, 19:06
  #7
Medlem
njekss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggue
Karpaltunnelsyndrom? Vad jobbar du med, sysslar med på fritid som är monotona rörelser? Är du trummis kanske?

Jobbar inte för tillfället, hade ett aktivt jobb förut med mycket spring o lyft. Just nu pluggar jag på distans vid datorn, programmerar och håller på mycket med aktiesparande. Så ja, datorn hela dygnet förutom när jag äter, går promenader eller sover.

Citat:
Ursprungligen postat av Stekt bacon
Jag tycker absolut du ska kolla upp det. Det kan vara MS. Eller annat neurologiskt.

Okej, jag ska tänka på det.

Citat:
Ursprungligen postat av retrofan
En aktiv livsstil, alt. regelbunden träning brukar råda bot på stickande och domnande lämmar. Man får en mycket bättre genomströmning i kroppen. Tränar du någonting TS?

Inte nu i vintertid, vår/sommar/höst springer jag men annars inget. Jag gör lite armhävningar då och då. Vad rekommenderar du?

Jag har velat börja gymma men alla människor skrämmer mig. Ingen av mina vänner gymmar och därför kan ingen lära mig hur man beter sig på ett gym, vilka normer och oskrivna regler som gäller. Jag vet heller inte hur man använder maskinerna på rätt sätt, för mig är gym en hel vetenskap.
Citera
2015-01-15, 19:12
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av njeks
Jag har velat börja gymma men alla människor skrämmer mig. Ingen av mina vänner gymmar och därför kan ingen lära mig hur man beter sig på ett gym, vilka normer och oskrivna regler som gäller. Jag vet heller inte hur man använder maskinerna på rätt sätt, för mig är gym en hel vetenskap.
Oroa dig inte. Det finns inga särskilda koder för hur man ska bete sig på gym. Var bara trevlig om någon frågar något och sköt ditt så är det inga problem. Just viktträning är särskilt bra är min erfarenhet. Det är det som jag har hållit på med i princip hela mitt liv och det fungerar. Löpning och sånt är säkert inte fel det heller.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback