2015-01-15, 13:09
Bannlyst
Har haft denna tanken i ett bra tag i huvudet nu, ville dela med mig det och undrade vad ni tycker eller om det skulle kunna stämma.

Som vi människor vet så brukar det finnas två teorier, antigen finns gud eller så kan en explosion skapat världen vilket jag tyvärr inte tror det minsta på. Själv är jag också atheist och till tanken, svårt att förklara men ska försöka så gott som det går. Vad om alla planeter och all rymd bara är någons skapelse dvs. vi kan ju skapa våran egna lilla ekosystem för insekter vilket blir som en värld för just insekterna. Tänk om samma sak gäller oss, någon som byggt upp all och vi bara är insekterna i denna helhet. När man tänker efter skulle det åtminstone förklara anledningen hur allt i denna värld och sättet vi är skapade på är så perfekta och bra konstruerade. Så isåfall skulle man kunna säga att dessa personer som skapat denna värld åt oss är vår gud isåfall.

Detta var bara en konstig tanke men liksom tänk om det ändå hade varit på detta sätt. Finns la ändå inget rätt eller fel här va?...

PS. om tråden ligger fel kan den gärna sättas in på rätt ställe
Citera
2015-01-15, 13:19
Medlem
ecvilles avatar
ingen vet, ingen kommer antagligen aldrig veta. punkt slut.
Citera
2015-01-15, 13:40
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarabouParadiset
Har haft denna tanken i ett bra tag i huvudet nu, ville dela med mig det och undrade vad ni tycker eller om det skulle kunna stämma.

Som vi människor vet så brukar det finnas två teorier, antigen finns gud eller så kan en explosion skapat världen vilket jag tyvärr inte tror det minsta på. Själv är jag också atheist och till tanken, svårt att förklara men ska försöka så gott som det går. Vad om alla planeter och all rymd bara är någons skapelse dvs. vi kan ju skapa våran egna lilla ekosystem för insekter vilket blir som en värld för just insekterna. Tänk om samma sak gäller oss, någon som byggt upp all och vi bara är insekterna i denna helhet. När man tänker efter skulle det åtminstone förklara anledningen hur allt i denna värld och sättet vi är skapade på är så perfekta och bra konstruerade. Så isåfall skulle man kunna säga att dessa personer som skapat denna värld åt oss är vår gud isåfall.

Detta var bara en konstig tanke men liksom tänk om det ändå hade varit på detta sätt. Finns la ändå inget rätt eller fel här va?...

Låter mycket konstigt och en tanke man inte ens får via en dröm!
Citera
2015-01-15, 13:46
Medlem
Tycker inte att det låter ett dugg konstigt. Visst kan det vara så som du säger.
Citera
2015-01-15, 13:48
Citat:
antigen finns gud eller så kan en explosion skapat världen

Falsk dikotomi.

Sanna dikotomier:
Antingen har världen skapats av gud, eller så har den inte skapats av gud.
Antingen har världen skapats av slump, eller har den inte skapats av slump
Antingen är världen en simulering, eller så är den inte en simulering.
Antingen har världen funnits i en evighet, eller så har den inte funnits i en evighet.
Antingen är något av ovanstående en sann förklaring, eller så är den sanna förklaringen något annat.
Citera
2015-01-15, 13:57
Citat:
sättet vi är skapade på är så perfekta och bra konstruerade.

Är vi verkligen så perfekta och bra konstruerade?

En hund har mångdubbelt så bra luktsinne. En falk har mångdubbelt så bra syn. Osv osv...
Tänk alla med synfel, hörselfel, missbildningar och kroniska sjukdommar.
Tänk hur många som dör i parti och minut.

Utan mat så lever vi någon dryg vecka och utan vatten så klarar vi inte ens det. Utan syre handlar det om minuter...

99% av den energin vi stoppar i oss kommer oanvänd. Tänk om vi kunnat fungera som en leksaksångmaskin och klarat oss på typ 2 månader på en liten Meta tablett... För att inte tala om den energin ett kärnkraftverk kan utvinna ur Uran atomer... DÅ hade vi kunnat prata om "perfekt".

osv osv

Nej, vi är sannerligen inte särskilt perfekta. Vi är exakt så "perfekta" man kan förvänta sig om det vore så att vi formats genom miljontals år av evolution...
Senast redigerad av se_där... 2015-01-15 kl. 14:05.
Citera
2015-01-24, 13:15
Medlem
Citat:

Tvärt om - om "någon" hade tänkt ut existensen form och struktur så hade den inte funkat. Så fort någon lägger sig i, blir det en massa missar och klanteri inbakade i det hela. (Jämför: Den mänskliga faktorn)
;-)
Citera
2015-01-24, 14:03
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag tror på det. Det är möjligt att vi lever i en simulering. Det är även möjligt att de som konstruerat den skulle te sig SOM gudar för oss. Deism är något som är väldigt undanträngt i vår kultur.

Tänk på att Dawkins i The God Delusion tar det som närmast självklart att det inte är något fel med deismen bland naturvetare, som hos Einstein.

Vad jag 'tror' själv: vårt universum har en mycket lång, i det närmaste oändlig historia bakom sig. En evolution av olika universa som ursprungligen sprang fram ur kaos, helt och hållet med hjälp av slumpen. Under denna långa resa har många olika intelligenta former av liv uppstått, och de har gjort vad de kan för att underlätta för de som kommer senare.
Citera
2015-01-24, 14:50
Medlem
kul tanke.
Vi i framtiden har löst allt med döden osv
Så vi har skapat detta universum som en jättestor sandlåda åt oss själva.
Minecraft 42.0.
Såklart inbygt att vi inte ska minnas detta.
Vi blev våran egen gud.

Sen när vi har löst döden i sandlådan så kommer vi bygga en sandlåda i sandlådan.
Och så fortsätter det.
Senast redigerad av ivanivan 2015-01-24 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in