Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Nej, jag talar också om förändring. Jag skrev: "Sverige har blivit ett av länderna i världen med mest våldtäkter per capita. Ytterst få tror att det är en verklig förändring"
Det behövs ingen djupare analys, utan räcker med en artikel i kvällspressen och en banalt enkel rimlighetsbedömning som en mellanstadieelev skulle klara av.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12417039.ab
"
Antal anmälda våldtäkter i Sverige
2008: 53,2
2007: 46,6
2006: 40,6
2005: 36,8
2004: 25,1
Fotnot: Sifforna gäller anmälda brott per 100 000 invånare."
"
Sverige ligger i den absoluta botten av FN:s statistik över antalet våldtäkter.
Bara i det lilla afrikanska landet Lesotho anmäls fler våldtäkter än här."
Du kan inte på allvar påstå att du tror att denna förändring speglar en verklig ökning av våldtäkterna, och att Sverige verkligen placerat sig på toppen av den internationella våldtäktsligan?
Ja, men du talar om förändring utifrån absoluta tal. Och sedan att säga att "Det behövs ingen djupare analys, utan räcker med en artikel i kvällspressen och en banalt enkel rimlighetsbedömning som en mellanstadieelev skulle klara av.", är att frånsäga sig någon typ utav bevisbörda.
Jag hävdade rimlighet i det jag skrev också, men tvingades ändå att gå in på siffror.
Jag menar att med den största invandringen per capita i Europa så är det inte orimligt att det har ökat med 100% på 4 år.
Under 4 år har vi fått ganska många nya människor med en avsevärt mycket högre statistisk chans att begå sådana typer av brott.
Sedan återgår du till att prata om antal när du syftar till FN:s statistik.
Sedan pratar du om antal igen när du jämför med ett helt annat land.
Varför skulle det inte vara så? Har du något belägg för att det inte är så?
Citat:
Ursprungligen postat av
Stork123
fast detta argumentet stämmer inte du ha följande scenario, u = A + B. Vi har uppmätt A = 1, med en osäkerhet av 1 % med B är uppmätt med en osäkerhet på 100% men vi vet att A >> B vilket gör att det är osäkerheten hos A som är viktig. Man kan inte a priori säga osäkerheten hos detta kommer att göra att den totala osäkerheten blir större OM man inte har utrett hur de olika faktorerna förhåller sig mellan varandra.
Den liknelsen är inte ekvivalent med vad som ska uträknas.
Eftersom det är skillnad vi ska ta reda på så måste vi dividera de olika talen inom sannolikheten. Då skulle vi, OM INTE talen överlappade varandra och då föll inom ramen av slumpmässiga fluktuationer, kunna få ett nytt spann med sannolikhetsfördelning.
Då får vi med siffrorna på förra sidan ett osäkerhetsspann som sträcker sig 3% upp, och 11% ner.
Då har vi ett nytt sannolikhetsspann som sträcker sig 14 procentenheter.
Ska vi då skala upp det, och applicera det på anmälningsstatistiken som låg på 1 400 000 så får vi en osäkerhet på mellan 1 246 000 - 1 442 000. Då har vi alltså skalat upp en slumpmässig variation på ett litet urval, och applicerat det på ett urval som är mycket större, utan dessa slumpmässiga variationer i lika stor utsträckning.
Då är spannet mellan dessa i absoluta tal 196 000. Långt, långt mycket större än den faktiska förändringen på 13 700.
Alltså, OM nu siffran anmälningsbenägenhet saknade de nackdelar som talet får kritik för, och OM siffran anmälningsbenägenhet hade en större separation, alternativt en mindre grad av osäkerhet, då hade man kunnat dra ett snitt på detta, och sett att det finns indikationer på att det rört sig i någon riktning.
Men, inte när det ligger inom spannet för slump.
Ökning från 2011 till 2012 är inom spannet av 1,047 - 0,97 och 1,12 - 1,043
Skillnad neråt från 2012 till 2011 är inom spannet av 0,95 - 0,89 och 1,03 - 0,96
Ska du låta det förklara en fluktuation på 0,99 - 1,01 i en urvalsgrupp som är 10 000 ggr större?
Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Faktum är att jag backade på det jag sade först när du påpekade att det inte behöver vara samma sak när det enbart är frågan om förändringar, så nej, jag har inget påstående att bevisa.
Sluta vara så skitnödig med den där sidan. Ett matematiskt påstående är värdelöst utan bevis.
I övrigt återkommer jag.
Fast du skriver i trådstarten: "Jag hävdar att man bör titta på om anmälningsbenägenheten har ökat, och att detta kan förklara en del."
Sedan så har jag matematiskt bevis. Att jag inte formulerar det i en enskild formel säger ingenting.
Det är många vetenskapliga diskussioner som utgår ifrån andra saker än matematiska bevis. Se Einsteins argument kring entangelment och Schrödingers katt t.ex.
Ja, återkom gärna. Och återkom gärna med lite egna argument så vi kommer någon annanstans än att ni endast, grundlöst hävdar att jag har fel.
Citat:
Ursprungligen postat av
kinesarsle
Förvisso, men då pratar vi om saker som man försökt bevisa och motbevisa i generationer eller axiom. Jag skulle inte säga att det här kvalar in där.
Vi har räknat brottsutveckling via anmälningsstatistiken sedan 1950-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Jag tänkte också tillägga det men gjorde inte det. Det finns ju så att säga indikationer på att det verkar vara sant. Här är det bara ett påstående utan någon indikation alls.
Så att siffran fluktuerar inom sitt spann av slumpmässig fördelning är inte en indikation på att man bör utesluta att skala upp denna fördelning 10 000 ggr och låta den påverka statistik med långt mycket mindre slumpmässig fördelning?
Edit, och jag vill lägga till, att utöver detta så är den utförd av telefonintervjuer och enkäter, den har låg tillförlitlighet på grund utav icke representativt urval, viktningsförfaranden, översamplingar, stora konfidensintervaller och hjälpvariabler mm.