2015-01-15, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taimer
Hamnar man inte hos inkasso först?

Också det jag tänker, men har aldrig fått något brev från varken inkasso eller kronofogden... Inte heller från swedbank...det slutade för några veckor sedan och då var jag 500 i skuld
Citera
2015-01-15, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Också det jag tänker, men har aldrig fått något brev från varken inkasso eller kronofogden... Inte heller från swedbank...det slutade för några veckor sedan och då var jag 500 i skuld
Ok, ja det kommer att öka också så du är berädd på det. Inkasso tar ut en procentuell del utav beloppet, och kronofogden tar ut procentuellt från det redan inkasso har tagit ut procent på. Så gör allt du kan för att betala så fort du kan, annars kommer det snart vara uppe i tusenlappar ska du se. Har själv aldrig varit hos varken inkasso eller kronofogd, men arbetar med det. Och det är inte kul att hamna där ska du veta.

Edit: Hur ligger det till nu på kontot? Har du varit inne och kollat?
Citera
2015-01-15, 02:23
Medlem
Dubbelpost.
Citera
2015-01-15, 02:24
Medlem
Vad för kort har du? Ett vanligt bankkort ryker ju aldrig, men kreditvärdigheten ryker all världens väg kan jag lova dig.
Senast redigerad av DaCrap 2015-01-15 kl. 02:26.
Citera
2015-01-15, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Vad för kort har du? Ett vanligt bankkort ryker ju aldrig, men kreditvärdigheten ryker all världens väg kan jag lova dig.

Står swedbank ung på den, antar att ung står för ungdom eftersom jag fick kortet när jag var 17
Citera
2015-01-15, 02:27
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Bankkort existerar väl inte längre? Du menar ett rent uttagskort va? Såna går ju till att börja med inte att använda på automatstationer. Det ger oss alltså att är antingen ett Maestro, Visa Ung, Visa eller Mastercard. Maestro vet jag av egen erfarenhet att Swedbank spärrar om man övertrasserar och inte betalar i tid.
Citera
2015-01-15, 02:30
Medlem
Citat:
Står swedbank ung på den, antar att ung står för ungdom eftersom jag fick kortet när jag var 17

Går det ens att övertrassera ett sådant kort?
Citera
2015-01-15, 02:35
Medlem
Citat:
Går det ens att övertrassera ett sådant kort?

Tydligen så gick det. Dock inte när jag handlade utan det var just när jag tankade bilen...
Citera
2015-01-15, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Bankkort existerar väl inte längre? Du menar ett rent uttagskort va? Såna går ju till att börja med inte att använda på automatstationer. Det ger oss alltså att är antingen ett Maestro, Visa Ung, Visa eller Mastercard. Maestro vet jag av egen erfarenhet att Swedbank spärrar om man övertrasserar och inte betalar i tid.

Hur beter man sig för att övertrassera ett Maestro-kort?

Jag hade själv den typen av kort innan jag hade någon inkomst i ungdomen. Man kunde bara göra onlineköp. Fanns det ingen täckning så gick inte köpet att genomföra.

Jag vill minnas att man inte kunde åka med taxi eller tåg förr i tiden med Mastero eftersom att dessa ej var direktanslutna till banken.
Citera
2015-01-15, 02:40
Medlem
Citat:
Tydligen så gick det. Dock inte när jag handlade utan det var just när jag tankade bilen...

Jag vet inte hur dagens kort fungerar uppenbarligen. Jag får gå tillbaka typ 15 år då jag hade Mastero. :P
Citera
2015-01-15, 02:43
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Hur beter man sig för att övertrassera ett Maestro-kort?

Jag hade själv den typen av kort innan jag hade någon inkomst i ungdomen. Man kunde bara göra onlineköp. Fanns det ingen täckning så gick inte köpet att genomföra.

Jag vill minnas att man inte kunde åka med taxi eller tåg förr i tiden med Mastero eftersom att dessa ej var direktanslutna till banken.
Till exempel på automatstationer eftersom där drar man kort och trycker kod för att ens kunna få tanka och eftersom man då får summan efteråt så går det att tanka för mer pengar än vad som finns på kortet.

Det var ett bra tag sen man inte kunde åka taxi på ett Maestro-kort.
Citera
2015-01-15, 02:58
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Jag var och tankade bilen för 200 kr och hamnade då i minus

För varje vecka som gick då så fick jag brev hem och då blev det bara 100 kr mer. Det sista brevet jag fick var för 2-3 veckor sedan och då var jag skyldig dem 500 kr.

Men nu har det blivit knäpptyst. Har dem glömt bort pengar? Det är ju så att jag är 18 år och går i skolan, så jag får bara 1050 kr (studielån) Men dessa pengar får min mamma till sitt kontot och jag har berättat för henne att jag är skyldig banken pengar, har även visat henne breven som kommit hem.

Hon vägrar dock betala. " Skaffa pengar och betala själv " säger hon. Men hur ska jag göra det när hon tar min studielån

Om inte banken får dessa pengar nu vad händer då? Det verkar som dem har glömt pengar eftersom inte brev längre kommer hem. Och om dem aldrig får pengarna, hamnar jag då på kronofogden?

Hur gör jag nu när inte mamma ger min studielån? Ska jag försöka skaffa pengarna och betala eller ska jag skita i det?

För det första skall du ändra så studiebidraget(inte lån) kommer in på ditt konto när du fyllt 18.

För det andra så spelar det ingen roll om det är 100kr, 500kr eller 50 miljoner, pengarna skall in och banker glömmer inte sånt, dags att agera snabbt dessutom om du vill kunna hyra bostad, ha ett mobilabonnemang eller liknande kommande 3 åren, det kan du glömma om du har betalningsanmärkningar.

För de tredje, slösa inte pengar du inte har, man kunde komma undan med mycket när man var yngre men nu när du är 18 är det allvar, betalningsanmärkningar och skulder kommer ge dig problem i framtiden.

För det fjärde, vill du spendera pengar får du ha en inkomst, skaffa det eller klipp ditt kort.

Ryck upp dig och lös detta nu, om du vill plugga vidare efter gymnasiet eller börja jobba på annan ort är det inte så kul att behöva tacka nej för att du inte kan hyra en bostad där...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in