• 1
  • 2
2015-01-14, 19:01
Bannlyst
min fråga kan man minska symptom av aspergers med cox 2 hämmare nsaid.
finns studier som säger aspergers beror på inflammation.

COX-2 inhibitor effective against inflammatory conditions like arthritis
COX-2 inhibitors rebalance type-1 and type-2 immune dysfunction
COX-2 inhibitors prevent death of brain cells
Beneficial effects of celecoxib in early schizophrenia (Muller 2011)
Beneficial effect of celecoxib as adjunct to risperidone in schizophrenia (Akhondzadeh 2007)
Beneficial effect Aspirin as adjuvant to usual antipsychotic treatment of schizophrenia (Laan et al 2010)
Beneficial effects in major depression
https://autismitsgutstupid.wordpress...b-cox2-nsaids/

TIONAL:
Autism is associated with activation of the inflammatory response system.
OBJECTIVE:
This study aims to assess the efficacy of a cyclooxygenase-2 inhibitor, celecoxib, as adjunctive therapy in the treatment of autism
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22782459

vilken nsaid cox 2 hämmare är bäst att använda och hur länge ska man använda den.
finns Indometacin Confortid
Brexidol Piroxikam
Alganex Tenoxikam
Meloxicam Meloxikam
Tradil Dexibuprofen
Enantyum Ketesse Dexketoprofen
Celebra Celecoxib
Arcoxia Turox Etoricoxib
Relifex Nabumeton
har utelämnat några som diklofenak aspirin redan provat.
vilken är den bästa hjälper de även mot depression är det lätt att få recept utskrivet.
Citera
2015-01-14, 19:37
Medlem
tryffs avatar
Vilka av symtom verkar rimligt att det kan avhjälpa:
Intryckskänsligeheten? eventuellt
babyface? Knappast
synfel? knappast
avsaknaden av theóry of mind? knappast
egenheten att förstå världen som ett system bestående av en serie upprepningar (varav ditt inlägg skulle kunna vara ett utmärkt exempel på)?
Vilka AS symptom skulle medicinen kunna avhjälpa? Nu blev mitt inlägg kanske lite von oben vilket inte var meningen.
Utvecklandet av autism kan säkert bero på en inflamation, men har svårt att se att man skulle kunna få ett annat sätt att tänka och förstå sin omvärld på även om man hämmar inflammationen.
Senast redigerad av tryff 2015-01-14 kl. 19:42.
Citera
2015-01-14, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Vilka av symtom verkar rimligt att det kan avhjälpa:
Intryckskänsligeheten? eventuellt
babyface? Knappast
synfel? knappast
avsaknaden av theóry of mind? knappast
egenheten att förstå världen som ett system bestående av en serie upprepningar (varav ditt inlägg skulle kunna vara ett utmärkt exempel på)?
Vilka AS symptom skulle medicinen kunna avhjälpa? Nu blev mitt inlägg kanske lite von oben vilket inte var meningen.
Utvecklandet av autism kan säkert bero på en inflamation, men har svårt att se att man skulle kunna få ett annat sätt att tänka och förstå sin omvärld på även om man hämmar inflammationen.

vet ej om det kan påverka intryckskkänsligheten tror man mer kan påverka den med moxonidin eller catapresan imidazolhämmare eller alfaagonister minskar startlereflexen.
kanske sabrilex eller felbamat bli mer avslappnad.

babyface vet ej varför tror du man som asperger har babyface kan tänka mig att det blir mindre erfarenheter men även de som levt hårda liv ser barnsliga ut som att hälla vatten på en gås man lär sig inte eller påverkas av det som händer.

visste ej att synfel var vanligt menar du väldigt dåligt periferseende eftersom man är stressad jämt har mycket kortisol i omlopp kamp eller flyktreflex aktiveras man bara ser rakt fram inget i utkanten av synfältet.

kan du förklara theory of mind tack så ska jag svara på det.

det är ju så världen fungerar myten om den eviga återkomsten mircea eliade.

står att det skulle minska irritable antar irritation att alltid gå runt och vara ilsken som en abstinent alkoholist störas av minsta lilla ljud och oförutsedd händelse kanske gammal gubbe som går långsamt på bussen.
Citera
2015-01-15, 10:54
Medlem
tryffs avatar
"babyface vet ej varför tror du man som asperger har babyface kan tänka mig att det blir mindre erfarenheter men även de som levt hårda liv ser barnsliga ut som att hälla vatten på en gås man lär sig inte eller påverkas av det som händer."
Vad skriver du här? Du frågar varför jag tror att babyface är ett symptom....och i nästa mening beskriver du babyface...eller?
Jag skall dock svara på din fråga varför jag tror att "babyface" är ett symptom.
Det började med att individer med as sa att det gick att se vem som hade AS. Att de hade problem med att visa leg på systemet och tobaksaffären...och sen gick det ju att se att de såg otroligt barnsliga ut.
Jag blev nyfiken på fenomenet så jag googlade på "babyface" och asperger och fick upp en del vetenskapliga artiklar. Det visade sig att utseendet är den tidigaste indikatorn på asperger, och det syns redan första året. Men nu är vi inne på vetenskapsnivå..typ the lancet. Generellt djupare kunskaper än den genomsnittlige psykriatikern besitter, såvida hans forskning inte handlat om just AS.
"Theory of mind" = förmågan att förstå vad andra tänker, är ju själva grundproblematiken med AS över huvud taget. Om du inte känner till det begreppet kanske du inte kan förklara så mycket för mig.
Det blev ett von oben inlägg till...men det beror på den djupa okunskapen om AS som driver mig till vanvett. I synnerhet inom psykriatrin där folk inte ens gör det jobb man får betalt för.
Citera
2015-01-15, 16:00
Bannlyst
Citat:
"babyface vet ej varför tror du man som asperger har babyface kan tänka mig att det blir mindre erfarenheter men även de som levt hårda liv ser barnsliga ut som att hälla vatten på en gås man lär sig inte eller påverkas av det som händer."
Vad skriver du här? Du frågar varför jag tror att babyface är ett symptom....och i nästa mening beskriver du babyface...eller?
Jag skall dock svara på din fråga varför jag tror att "babyface" är ett symptom.
Det började med att individer med as sa att det gick att se vem som hade AS. Att de hade problem med att visa leg på systemet och tobaksaffären...och sen gick det ju att se att de såg otroligt barnsliga ut.
Jag blev nyfiken på fenomenet så jag googlade på "babyface" och asperger och fick upp en del vetenskapliga artiklar. Det visade sig att utseendet är den tidigaste indikatorn på asperger, och det syns redan första året. Men nu är vi inne på vetenskapsnivå..typ the lancet. Generellt djupare kunskaper än den genomsnittlige psykriatikern besitter, såvida hans forskning inte handlat om just AS.
"Theory of mind" = förmågan att förstå vad andra tänker, är ju själva grundproblematiken med AS över huvud taget. Om du inte känner till det begreppet kanske du inte kan förklara så mycket för mig.
Det blev ett von oben inlägg till...men det beror på den djupa okunskapen om AS som driver mig till vanvett. I synnerhet inom psykriatrin där folk inte ens gör det jobb man får betalt för.

ja jag håller med dig om babyface och aspergers det jag undrar är om du har nån teori om varför man har babyface.
jag la fram teori om att de inte upplever så mycket och förvärvar någon visdom därför får blir de inte märkta av livet med rynkor osv men även aspergers som levt hårda liv ser barnsliga ut det kan finnas tunga knarkare som ändå ser ut som barnrumpor.

men tror du celebra eller andra cox 2 hämmare nsaid kan hjälpa mot irritationen på för mycket intryck som aspergers upplever.
Citera
2015-01-15, 17:41
Medlem
lithionits avatar
med tanka på att cox hämmare har en hel rad biverkningar alltifrån njurpåverkan, hjärtbiverkningar, mag-tarmblödningar mm. så tror jag av den anledningen inte är en bra behandling. Dessutom inte tillräckligt evidensbaserat och utvärderat skada vs. nytta.

Det som hjälper är ssri, stämingsstabiliserande mediciner t.ex. lamotrigin, atypiska neuroleptika, centralstimulerande om komorbid adhd. Men vem vet i framtiden kan det säkert komma fler evidensbaserade läkemedel som hjälper ännu bättre.

Personligen i din sits skulle jag nog inte börja att medicinera dagligen med cox 2 hämmare pga. riskerna det medför.
Citera
2015-01-15, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
med tanka på att cox hämmare har en hel rad biverkningar alltifrån njurpåverkan, hjärtbiverkningar, mag-tarmblödningar mm. så tror jag av den anledningen inte är en bra behandling. Dessutom inte tillräckligt evidensbaserat och utvärderat skada vs. nytta.

Det som hjälper är ssri, stämingsstabiliserande mediciner t.ex. lamotrigin, atypiska neuroleptika, centralstimulerande om komorbid adhd. Men vem vet i framtiden kan det säkert komma fler evidensbaserade läkemedel som hjälper ännu bättre.

Personligen i din sits skulle jag nog inte börja att medicinera dagligen med cox 2 hämmare pga. riskerna det medför.

där ser man tack för rådet.
vilken tror du är minst farlig av cox 2 hämmarna om man ändå vill prova celebra.
har provat lamictal med liten effekt vad tror du om sabrilex eller felbamat kan de vara bättre.

vad tror du om denna teori och babyface. http://www.wrongplanet.net/forums/vi...er=asc&start=0
aspergers mer domesticerade människor med låga halter adrenalin testosteron höga halter kortisol och prolaktin.
kan man äta anabola steroider prolaktin hämmare adrenerga agonister för att få mindre aspergers.
Citera
2015-01-16, 20:27
Medlem
tryffs avatar
Asperger kan säkert ha hormoniella orsaker...kanske inte just tillväxthormon (jag känner en som är 199cm)...eller testosteron. Samtliga män har idag mycket lägre halter av testo än de hade för 60 år sedan...och ingen har väl kommit på varför det är så.
Idag vet forskarna att kvinnor som är duktiga i idrott utsatts för onaturligt höga halter av testosteron i magen. De blir pojkflickor både fysiskt och psykiskt och naturliga kvinnor kan helt enkelt inte konkurrera med dessa i idrott (det här är också orsaken till att så många kvinnliga idrotts-stjärnor är lesbiska).
Citera
2015-01-16, 20:49
Bannlyst
Citat:
Asperger kan säkert ha hormoniella orsaker...kanske inte just tillväxthormon (jag känner en som är 199cm)...eller testosteron. Samtliga män har idag mycket lägre halter av testo än de hade för 60 år sedan...och ingen har väl kommit på varför det är så.
Idag vet forskarna att kvinnor som är duktiga i idrott utsatts för onaturligt höga halter av testosteron i magen. De blir pojkflickor både fysiskt och psykiskt och naturliga kvinnor kan helt enkelt inte konkurrera med dessa i idrott (det här är också orsaken till att så många kvinnliga idrotts-stjärnor är lesbiska).

spännande kan aspergare utsatts för onaturligt höga halter östrogen i magen då många flickpojkar och homosexuella tendenser inte ovanligt bland manliga aspergare.
kan man gå och mäta prolaktin östrogen adrenalin på vårdcentralen utan speciell anledning annat än aspergers.
vad tror du om kolinesterashämmare mot aspergers många aspergare har dåligt minne annat än för specialintresse som mestinon pyridostigmin mytelase ambenonium salagen pilokarpin.
Citera
2015-01-16, 20:53
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortyrtorp
aspergers mer domesticerade människor med låga halter adrenalin testosteron höga halter kortisol och prolaktin.
kan man äta anabola steroider prolaktin hämmare adrenerga agonister för att få mindre aspergers.

Nej, det är inte hormonellt. Vet aspergare med hög testo halt. Handlar om hur hjärnan hanterar intryck.
Citera
2015-01-16, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lucifersatan
Nej, det är inte hormonellt. Vet aspergare med hög testo halt. Handlar om hur hjärnan hanterar intryck.

okej då har jag klart för mig det att det inte behöver vara hormonellt men man vet väl inte vad som det beror på egentligen kan ju ha flera olika orsaker.
vad tror du om att dämpa irritationen som kommer av att inte kunna sålla mellan alla intryck med cox 2 hämmare som celebra.
varför tror du aspergare ser ut som barnrumpor babyface även om de levt hårda liv.
Citera
2015-01-16, 21:30
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortyrtorp
okej då har jag klart för mig det att det inte behöver vara hormonellt men man vet väl inte vad som det beror på egentligen kan ju ha flera olika orsaker.
vad tror du om att dämpa irritationen som kommer av att inte kunna sålla mellan alla intryck med cox 2 hämmare som celebra.
varför tror du aspergare ser ut som barnrumpor babyface även om de levt hårda liv.

hmm, vet inte. babdyface kan ju bero på missbildningen som asperger faktiskt är. Att den medför ett barnsligt ansikte upp i åren. Om nu din teori om att alla aspergare har babyface stämmer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in