2006-09-05, 14:31
Medlem
leonsedovs avatar
Så lysande tycker jag i och för sig inte att Holmström är. Jag gillar definitivt Tredje stenen från solen bäst. Startpistolen är mycket riktigt, oavsett om det är avsiktligt eller ej, lik Bret Easton Ellis i stilen. Detta på gott och, i min mening, mest ont, eftersom den, liksom Easton Ellis' American Psycho, ofta misslyckas med att säga något mer om cynismen än att enbart skildra den "objektivt". Så här är det, är Holmströms ton, precis såhär illa. Punkt. Jag vill ha något mer.

Jag skrev förresten till Holmström via hans förlag för tre år sedan, men fick inget svar.
Citera
2006-09-05, 22:01
Medlem
blackie_lawlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
Nu har jag mejlat förlagschefen.. dom borde ge ut dom som pockets!
Tredje stenen... och Startpistolen finns som pocket. Kanske inte så lätt att få tag i, men ändå.
Citera
2006-10-24, 13:34
Medlem
Någon som vet något nytt om Holmström?
Citera
2006-11-26, 23:19
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Nu har jag läst ut Startpistolen, och jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om den. Den var helt klart väldigt läsvärd.
Något som dock stör mig, men som kanske inte rör själva boken så mycket, är att när någon skriver en bok som skildrar ytlighet och en viss del våld så blir dom per automatik jämförda med American Psycho.

Finns det någon som kan berätta vad Claes Holmströms andra böcker handlar om?
Citera
2006-11-26, 23:56
Medlem
Kasta lite snös avatar
Jake The Snake>> Var ett tag sedan jag läste Holmström nu, men kan väl berätta lite kort i alla fall.

Första boken, "Tredje stenen från Solen", handlar om Jimmy Hjort, som är arbetslös/studerande och ständigt saknar pengar. Han driver runt i sthlm, kollar på film på sin tv, super med sina polare och knarkar lite då och då. Hans stora mål är att få ge ut en skiva. En del tycker att den påminner om Lundells "Jack" och det kan jag väl i alla fall till viss del hålla med om.

Andra boken är "Startpistolen" och det var ju den som du har läst.

Tredje och sista(?) boken "Grand Slam" handlar om en schizofren holländare som bland annat är ihop med en tennisspelerska som turnerar på WTA(heter den så?)-touren. Han är även engagerad i Green Peace och är ute och åker på något skepp som gör diverse aktioner, samtidigt som han smugglar vapen. Även denna bok tycker jag är mycket underhållande och skruvad.

Jag är ingen stor literaturkännare på något sätt, men tycker att alla Holmströms böcker är väldigt underhållande. De flesta recensenter verkar inte så imponerande, men gillar du Starpistolen, så tycker jag helt klar att du ska läsa de andra.

Personligen hoppas jag att Holmström ska ge ut någon mer bok, men det lär väl inte hända.
Citera
2007-05-12, 17:07
Medlem
Rakiis avatar
Holmström ja, en författare jag nu levt tillsammans med under några år efter att jag först blivit tipsad på nätforum och sen bestämde mig raskt för att läsa Tredje stenen... vilket i sin tur gav mersmak. Nu har jag däremot både läst Tredje... och Startpistolen 4-5 ggr, däremot Grand Slam blev aldrig av då jag tröttnade efter hälften men kan bara konstatera att han var sin generations Klas Östergren i samma sätt att porträttera huvudpersonen Jimmy Hjort på ett liknande sätt som Östergren i Gentlemen, med en liten touch av Bret Easton Ellis debut Less than zero.

Såhär skrev jag om Startpistolen efter jag läste den för tredje gången;

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii (från Filmsnack.se)
Historien centrerar kring triatleten Robert Englund som bor i Stockholm i sin husbåt på Djurgården, han spenderar dagarna med att träna, umgås med vännerna och sitta på heta linjen i telefonen för att ragga upp unga tjejer som han sen möter och rövar hem, som senare blir förda till diverse länder i mellanöstern för att agera slavar. På det hela sättet är det skrivet på samma sätt som utmärkte Bret Easton Ellis mästerverk American Psycho i sitt skrivande språk med diverse märken, kläder och vilka kretsar huvudpersonen umgås med. Holmström är däremot ingen Ellis märker man, samma våld finns inte med här och sen är ju samtidigt hela boken ur ett verkligt perspektiv då man kan diskutera kring huruvida American... är det eller ej.

Däremot gillade jag boken väldigt mycket första gången jag läste den, just p.g.a. American... inspirationen och hur huvudpersonen lever sitt liv, trots att jag har mer gemensamt med huvudpersonen i Holmströms debut Tredje stenen från solen så fanns det ändå en stor charm med Robert. Men jag uppfattar däremot mer brister i boken nu än första gången, mestadels beror det på ju att jag redan läst den en gång men allt rör sig i ett visst monotont sätt, han gör i stort sett samma saker hela dagarna, något som Jimmie i Tredje stenen... gjorde med men där hörde det till hans person, här tycks det vara så att Robert inte har något jobb och man får inte tillräckligt med fakta kring honom för att vara nöjd, han blir inte avskalad eller liknande utan det blir mest opersonligt emellan åt, tråkigt nog.

Ändå kan jag rekommendera boken till första-gången-läsaren av den då de flesta skulle säkert gilla de 90-tals Stockholmsskilldringarna om man känner igen sig i staden d.v.s. och den är riktigt underhållande ändå trots sina små svagheter.
Citera
2008-03-10, 12:18
Medlem
något nytt av Claes Holmström?

Någon som vet nått om vad som har hänt med Claes Holmström? Han som skrev Startpistolen mm. Skulle gärna läsa nått nytt med honom.
Citera
2008-03-11, 19:24
Medlem
Rakiis avatar
Det tystnade ju väldigt fort ifrån honom efter Grand Slam som inte alls blev samma hit som de två föregående böcker i trilogin, tror han drog sig tillbaka en smula och hamnat i skymundan nu. Får se om han gör som Klas Östergren och kommer tillbaka efter ett antal år och gör någon slags uppföljare där vi får ta del av Jimmy Hjort eller Robert Englund. De två böckerna är ju trots allt bland det bästa som gjorts i svensk generation x-romankonst, synd bara att det inte var Per Hagman som drog sig tillbaka i stället då han uppenbarligen bara har gjort skit sen Cigarett.
Citera
2008-05-04, 16:38
Medlem
Claes är på g igen

Rykten från rätt säkra källor säger att Claes än en gång planerar en ny bok. När den isf skulle komma ut vet jag inte.
Citera
2008-05-14, 14:10
Medlem
Finns hans böcker verkligen ingenstans? Känner ett egendomligt behov av att läsa dem.
Citera
2008-05-16, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barbasvart
Rykten från rätt säkra källor säger att Claes än en gång planerar en ny bok. När den isf skulle komma ut vet jag inte.

grymt! precis såna här nyheter jag behöver i dag.
Citera
2008-05-17, 21:16
Medlem
miklons avatar
Holmström är en gammal favorit, jag fastnade direkt för Tredje stenen och tyckte att Startpistolen var en riktig höjdare den med. Sedan gick det väl lite utför med Grand Slam, men jag tycker att den har sina poänger den också. Det skulle vara väldigt kul om det kommer mer från det hållet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in