2005-08-01, 12:59
Medlem
Hur skulle ett bra slut kunna se ut då?
Citera
2005-09-18, 15:53
Medlem
Diaboloss avatar
Jag tyckte slutet var aningens för makabert.
Citera
2005-11-23, 02:20
Medlem
Jävligt tråkigt att en av Sveriges mest knivskarpa och underhållande samtidsskildrare på det här sättet helt verkar ha försvunnit måste jag säga. Jag ägnade precis en bra stund åt att söka efter mr Holmström på nätet, eftersom jag precis som många andra i den här tråden har frågat mig om han inte har något nytt på gång snart? Jag ville se om hemsidan som står skriven på omslaget till "Startpistolen" var aktulell (tex står det att man skulle kunna lyssna på Jimmy Hjorts musik där!) Nå, det var den inte och jag hittade överhuvudtaget nästan ingenting (bl a så länkades jag till den här tråden på flashback...) Det enda matnyttiga jag fick fram var en intervju med författaren från tiden omkring då Startpistolen kom ut. Eftersom han säger så otroligt bra saker där så länkar jag den:

http://www.renvall.se/iguana/claes.html

En riktigt rolig intervju, kanske var det där den i media omtalade fighten mellan Holmström och Per Hagman tog fart? Kolla in vad han säger här:

"Det är få jag känner konkurrens med. Av svenska författare är det i så fall Alexander Skantze och Per Hagman. Men i all blygsamhet tror jag inte någon av dom hade kunnat skriva Startpistolen. Däremot tror jag att jag hade kunnat skriva deras böcker."

Men som sagt hittade jag tråkigt nog ingenting om hans nuvarande liv och leverne så återigen; om någon har information om vad som har hänt med författaren eller framförallt om man kan se fram emot någon mer bok, så släng genast upp den här!
Citera
2005-11-23, 08:34
Medlem
nachos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnusten
http://www.renvall.se/iguana/claes.html

En riktigt rolig intervju, kanske var det där den i media omtalade fighten mellan Holmström och Per Hagman tog fart? Kolla in vad han säger här:

"Det är få jag känner konkurrens med. Av svenska författare är det i så fall Alexander Skantze och Per Hagman. Men i all blygsamhet tror jag inte någon av dom hade kunnat skriva Startpistolen. Däremot tror jag att jag hade kunnat skriva deras böcker."
Håller med om att det är tråkigt om han har tystnat, även om jag ännu inte läst "Glamorama", ursäkta "Grand Slam".

Tror att "fighten" mellan Holmström och Hagman har sitt upphov i att Holmström har med Per Hagman, lätt maskerad som Per Nöbbelin från Skövde, som bifigur i "Startpistolen".

I och med att Holmström slutat (?) producera och Hagman fortsatt, i och för sig utan att riktigt övertyga förrän i senaste romanen, så får man ju konstatera att Holmström har en hel del distans att ta igen. Rivaliteten dem emellan verkar för övrigt vara en tämligen ensidig affär, för jag kan inte påminna mig att Hagman någonsin nämnt Holmström i någon intervju eller bok.

"Tredje stenen från solen" och - framförallt - "Startpistolen" är ändå klart läsvärda romaner, tycker jag. Inte minst som tidsskildringar. Problemet med Holmström är att han är så osjälvständig. "Tredje stenen från solen" är Lundell-Jack i 80-talsmiljö och i "Startpistolen" är det ju Ellis Patrick Bateman från "American Psycho" som har flyttat till Stockholm.

Då tycker jag Per Hagman har mycket mer av en egen röst. Tror jag ska starta en tråd om honom.
Citera
2005-11-23, 19:56
Medlem
Jag tror att Claes Holmström blev väldigt irriterad över att han ständigt placerades i samma fack som Per Hagman i medierna, just eftersom han såg sig vilja någonting mer med sitt skrivande än att få tillträde till innekrogarna i Stockholm (läste du intervjun?) Sen är jag inte så säker på att Nöbbelin skulle vara en maskerad Hagman... vad grundar du det på? Nöbbelin är nämligen en känd svensk triathlet som existerar i verkligheten, om än att han heter Henrik Nöbbelin.
Vidare så håller jag inte heller med om att Holmström skulle ha någon distans att ta igen som du uttryckte det, eftersom han endast har producerat tre romaner som helt enkelt är lysande samhällskritik (speciellt Grand Slam som enligt mig är hur bra som helst) till skillnad från Hagman som har producerat betydligt fler men i stort sett bara skit. Har läst flera av Hagmans böcker men det finns ju inget djup i dem, han berör mig inte ett smack och han förmår inte ens vara rolig. Cigarett och Skugglegender tex. Kom igen!
Men men. Om det nu är så att hans senaste roman verkligen har något så får jag väl ta och läsa den med. Skam den som ger sig...
Citera
2005-11-23, 22:10
Medlem
nachos avatar
Jo, jag läste intervjun. Intressant! Aha, så det finns en triatlet som heter Henrik Nöbbelin, det visste jag inte. I så fall tror jag romanens Per Nöbbelin är skapad utifrån honom och Per Hagman. Tre citat till från "Startpistolen" till stöd för detta,

Ja, ge Hagmans senaste en chans. Jag tyckte mycket om den. Så ska jag tag och läsa "Grand Slam", vilket jag ju borde gjort för länge sen. Hoppas den gode Claes Holmström sitter och skriver på en uppföljare.
Citera
2005-11-23, 22:28
Medlem
Haha, fan vilken kul iaktagelse du... om det nu verkligen är så författaren har tänkt sig det, det kan man ju aldrig så noga veta. Men jag måste medge att det verkar troligt. I övrigt så tror jag inte att det kommer någon uppföljare från Holmströms håll. Efter Grand Slam sa han att han inte tänkte skriva något mer om Jimmy Hjort eftersom det skulle vara för enkelt. Men jag hoppas att han inte har lagt pennan på hyllan för alltid... Vore kul om han satte igång med nån ny triologi eller nåt.
Citera
2006-02-21, 18:54
Medlem
Någon som vet något nytt? Skulle fan kunna tänka mig att bidra med en hel del pengar för att holmström skulle få kontrakt igen.
Citera
2006-09-05, 10:53
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Dags att bumpa den här tråden.
Vart får man tag på startpistolen? Slut på alla internetbokhandlar.
Citera
2006-09-05, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JakeTheSnake
Vart får man tag på startpistolen?
Boken finns som print-on-demand och trycks vid beställning, sägs det på:
http://www.panorstedt.se/templates/n....aspx?id=32054

Roligt att få syn på denna tråd. Startpistolen är ett av mina allra ljuvaste litterära minnen från 90-talet. Fan, mina ögon tåras.
Citera
2006-09-05, 12:54
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Någon som vet andra böcker i klass med Startpistolen som skildrar början/mitten av 90-talet?
Citera
2006-09-05, 13:33
Medlem
-jOE!s avatar
Nu har jag mejlat förlagschefen.. dom borde ge ut dom som pockets!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in