2015-01-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bijjer
Visserligen korrekt. Arbetsgivaren ska använda den skattetabell som anges på din A-skattsedel, eller beslut om preliminär A-skatt). Vilken tabell du har beror på var du bor och om du är med i svenska kyrkan eller ej.

Om TS vill slippa prata med lönekontoret går det bra att beställa en A-skattsedel på Skatteverkets hemsida och skicka till lönekontoret. De kommer då att ha underlag att använda den skattetabell som baseras på att TS inte är medlem i Svenska Kyrkan, normalt sett en tabell ner. (om inte TS bor i en församling där han t.ex. idag har 31,50% skatt och kyrkoavgiften är 0,99 eller lägre, då blir det samma skattetabell, t.ex. Bromma Församling där skattesatsen med kyrkoavgift är 30,485 och utan 29,855 vilket båda ger Skattetabell 30 och TS får vänta till deklarationen för att slutjustera skillnaden.)

Vissa arbetsgivare får automatiskt en ny skattesedel för sina anställda i början av varje år och då slipper man själv beställa ny a-skattsedel och skicka in.

Tror inte kyrkoavgiften är med på a-skattesedeln (visa gärna om du hittar) - dvs det räcker inte med en ny a-skattesedel.
Citera
2015-01-14, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tror inte kyrkoavgiften är med på a-skattesedeln (visa gärna om du hittar) - dvs det räcker inte med en ny a-skattesedel.

På A-skattsedeln anges bara vilken skattetabell som arbetsgivaren skall använda när man drar preliminär skatt på löneutbetalningen. Om du har gått ur Svenska Kyrkan och hoppat ner ett steg står det en annan tabell på a-skattsedeln.

Jag bor i en församling med (nu påhittade siffror för att inte outa församling) 32,35% skattesats inkl. kyrkoavgift och med 31,25 utan och min a-skattsedel ändrades således från 32 till 31 när jag gick ur kyrkan för några år sedan.
Citera
2015-01-14, 15:09
Medlem
Taliders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solanin
Hejsan

Jag är en gammal man med bra inkomst.
Jag använde mig av svenskakyrkan.se.
Begravningsavgiften ej inräknad. Den kommer man aldrig ifrån.

Nu när du har fått svar kan du väl berätta vad som hände på julfesten egentligen?
Citera
2015-01-14, 16:15
Medlem
Kan man kolla på något sätt att man verkligen gått ur Svenska kyrkan?
Skickade in en uppsägning för något år sen men kommer inte ihåg att jag fått någon bekräftelse på det?

Mvh Rallarkalle
Citera
2015-01-14, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solanin
Jag räknade förra våren ut på Sv. Kyrkans hemsida att jag betalar cirka 700 kr / månad i kyrkoavgift.
Gick då ur kyrkan och fick ett brev hem att urträdet skulle börja gälla från och med 2015-01-01.

Men när jag nu kollar min lönespec och jämför med decembers lönespec har jag betalat lika mycket skatt nu i januari som i december. Det skiljer några kronor förvisso men inga 700 kr.
Borde inte mitt urträde avspeglas på januari-lönen?
Hur vet min arbetsgivare att jag gått ur kyrkan.
Jag undviker helst att prata med tanterna på lönekontoret pga en pinsam sak som hände på julfesten.
Väljer då att fråga här.

Du får tillbaka det när du deklarerar. det är din arbetsgivare som betalar skatten, han vet inte om du har gått ur kyrkan eller inte..
Citera
2015-01-14, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RallarKalle1
Kan man kolla på något sätt att man verkligen gått ur Svenska kyrkan?
Skickade in en uppsägning för något år sen men kommer inte ihåg att jag fått någon bekräftelse på det?

Mvh Rallarkalle

man får ett brev hem skickat som en bekräftelse..
Citera
2015-01-14, 17:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Kommer ångra dig den dan du går hädan, då blir det ingen stillsam fin kyrkogård, det blir tippen.
Citera
2015-01-14, 17:32
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Kommer ångra dig den dan du går hädan, då blir det ingen stillsam fin kyrkogård, det blir tippen.
Begravningsavgift är en separat avgift. När jag är död kan jag inte en ens ha en tanke på var jag hamnar för jag är då... död.

Jag betalar typ 1700kr per år till kyrkan. Ni som tjänar mycket eller har jag läst helt fel?
Citera
2015-01-14, 18:23
Medlem
ManSomKans avatar
Efter att jag läst om att Svenska Kyrkan skänker pengar till Islam så gick jag ur direkt. Det är inget jag vill stödja. Att gå ur är hur enkelt som helst och kostar lika mycket som ett frimärke.

http://uturkyrkan.se/
Citera
2015-01-14, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Begravningsavgift är en separat avgift. När jag är död kan jag inte en ens ha en tanke på var jag hamnar för jag är då... död.

Jag betalar typ 1700kr per år till kyrkan. Ni som tjänar mycket eller har jag läst helt fel?

Jag tycker den här sidan är rätt bra för att beräkna nettoinkomst baserat på bruttoinkomst samt för att se vilka skatter och avgifter som betalas in. Där kan du även klicka i och ur svenska kyrkan för att se skillnaden om du går ut:

http://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

1700:- netto i besparing om året motsvarar ca 16 500:- brutto i månaden, lite beroende på var du bor.
Citera
2015-01-14, 20:26
Medlem
Jinxedds avatar
När jag gick ur svenska kyrkan så ringde jag till skatteverket och frågade vilken skattetabell jag skulle ha. När han sa vilken så nämnde jag också att jag hade gått ur Sv.kyrkan före 1e november och då sa han att jag skulle ha en annan. Gick från skattetabell 34 (med svenska kyrkan) till skattetabell 33 (när jag är ute från kyrkan). Då märkte jag en skillnad på några hundralappar på min nettolön.
Citera
2015-01-14, 21:50
Medlem
Argo5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72

Den sköna känslan av frihet när beslutet om att skriva ut sej är taget uppväger"tippen"många gånger om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in